“Bolt” un “Yandex” šoferu trūkuma dēļ maksa par braucieniem var būt augstāka

2 komentāri

Interesanti procesi šobrīd notiek taksometra pakalpojumu nozarē. Pārvietoties pa Rīgu ar mobilajās lietotnēs nolīgtajiem ”takšiem” kļuvis krietni dārgāk, un arī gaidīšanas laiks mēdz būt ilgāks. Iemesls tam ir taksistu skaits, kas strauji sarūk. Taču dažādām pusēm ir dažādas versijas par to, kur taksisti pazuduši, stāsta TV3 Ziņas.

”Bolt” un ”Yandex” braucienu maksa pēdējo nedēļu laikā kāpusi, un ir grūtāk iegūt ekonomisko tarifu, jo trūkst šoferu. Liela daļa taksistu pārtrauca braukšanu ārkārtējās situācijas laikā zemā pieprasījuma dēļ.

Tagad, kad Covid-19 ierobežojumi būtiski mazināti un strauji palielinājusies cilvēku kustība, piemēram, ”Bolt” par vairāk nekā 30% kāpis pieprasījums. Taču pietrūkst vismaz 200 šoferu.

”Ņemot vērā stingro regulējumu, vadītāji nevar tik ātri reaģēt. Vadītāji, kas uz pandēmijas laiku bija pārtraukuši darbību, vai jauni vadītāji, nevar tik ātri noreaģēt. Jaunu vadītāju pieslēgšana var aizņemt līdz pat trim un četrām nedēļām,” skaidro ”Bolt” reģionālais vadītājs Latvijā Kārlis Ķezberis.

Autotransporta direkcijai gan ir citi pieņēmumi, kamdēļ daļa pasažieru pieredz ”Bolt” un ”Yandex” cenu kāpumu. Esot dzirdēts, ka taksisti vairs nevēlas vadāt par tik zemu tarifu. Kad nomaksā platformas nodevu, auto nomu, apdrošināšanu, degvielu, tad beigās neesot nekādas peļņas. Turklāt liela daļa, pēc direkcijas domām, atteikusies no ”Bolt” un ”Yandex” vadīšanas jaunās prasības dēļ. No 1. jūlija dati par katru braucienu uzreiz pēc tā pabeigšanas ir tiešsaistē jānosūta Valsts ieņēmuma dienestam (VID). Dzelteno numuru gadījumā tie ir dati no ”Bolt” un ”Yandex” lietotnes, gan faktiskie rādījumi no skaitītāja automašīnā.

”Tanī brīdī, visu savelkot kopā, VID var redzēt, vai viena vai otra puse ir deklarējusi visus braucienus. Viņi var redzēt, par kādām summām veikti braucieni, un vai no tādām summām vispār var nomaksāt kādus sociālos nodokļus. Tad var nonākt pie secinājuma, ka notiek datu manipulācija, falsifikācija, netiek iesniegti visi dati. Tanī brīdī taksometra vadītājs pats jau riskē ar izslēgšanu no biznesa,” stāsta autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Arī Valsts ieņēmumu dienestā saka, ka no 1. jūlija ir pieteikts karš ēnu ekonomikas apkarošanai taksometru biznesā, tostarp kas darbojas uz mobilo lietotņu bāzes. Kad testa režīmā pērn tika salīdzināti skaitītāja dati no auto ar uzņēmumu sniegto informāciju, VID atklāja nesakritību, nenomaksātos nodokļus 7 miljonu eiro apmērā. Turklāt izrietējis, ka taksistu alga ir 261 eiro mēnesī, kas licis apšaubīt datu patiesumu.

”Tanī brīdī, kad Valsts ieņēmumu dienestam maksimāli ātri ir pieejama informācija par katra konkrētā taksometra naudas plūsmu un kustību, varēsim maksimāli ātri reaģēt. Es, protams, ļoti ceru, ka komersanti ir ierēķinājuši nodokļus šajā tarifā. Sapratuši, ka Valsts ieņēmumu dienests redz reālo situāciju un jāsamazina izvairīšanās no nodokļu nomaksas. Manuprāt, viņi cenā iekļāvuši maksājamos nodokļus,” pārliecināta ir Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora vietniece nodokļu jomā Dace Pelēkā.

Ja taksisti nereaģēs un nenomainīs skaitītājus uz tādiem, kas spēj automātiski sūtīt datus VID, tad tikšot apturēta saimnieciskā darbība, bet Autotransporta direkcija anulēs taksista licenci. Daļa taksistu tamdēļ esot pametuši nozari. Turklāt no ”Bolt” un ”Yandex” vēl arī izkrituši indieši, uzbeki un citi, kas nav spējuši Autotransporta direkcijā pirms taksometra kartītes atjaunošanas pierādīt valsts valodas zināšanas B1 līmenī. Šā iemesla dēļ ap 300 taksometru šoferu pazuduši no taksistu reģistra.
2 komentāri