Atkal aizkavējies 16 miljonu vērtā Rīgas ūdeņraža trolejbusa ieviešanas projekts

8 komentāri
Atkal aizkavējies 16 miljonu vērtā Rīgas ūdeņraža trolejbusa ieviešanas projekts
Foto: F64

Pērnvasar sāktais “Rīgas satiksmes” ūdeņraža trolejbusa projekts, kas kopā ar uzpildes stacijas būvi izmaksās 16 miljonus eiro, ir atkārtoti pārcelts.

Pēc kārtējās termiņu pārbīdīšanas iepriekš amatpersonas solīja trolejbusu pirmajā reisā sūtīt šā gada maijā. Tagad “Rīgas satiksme” (RS) vairs nemin nekādus konkrētus datumus, kad dārgais eksperiments varētu sākties.

Pirmo reizi ar ūdeņradi darbināmo sabiedrisko transportlīdzekli – autobusu – plašākai sabiedrībai Rīgā izrādīja 2013. gadā. Toreiz RS šefs Leons Bemhens skeptiski atzina, ka modernā sistēma ir ļoti dārga.

“Tās cenas tur īsti nav nosaucamas sērijveida ražošanai, pašreiz tas ir ievērojami dārgāk nekā esošais transports. Es varu teikt, – skatīsimies, kā tas viss attīstās, pēc būtības, tas pats elektromobilis tas ir,” tā toreiz atzina Bemhens.

Tomēr trīs gadus vēlāk, 2016. gadā, pašvaldība nolēma, ka 10 ultramodernie ūdeņraža trolejbusi pa Rīgas ielām tomēr ripos. Solītie ieguvumi – ekoloģiski tīrs, kluss transports. Taču ļoti dārgs. Domes opozīcija uzskata, ka zelta vērtais eksperiments Rīgā ieviests, lai varētu, tā teikt, “apgūt” rīdzinieku naudu.

Jau toreiz pašmāju nozares eksperti kritizēja projektu neefektivitātes dēļ. Platīna katalizatori, kas ātri nolietojas, ir viena no dārgākajām pozīcijām.

 
Oskars Krievs
Rīgas Tehniskās universitātes zinātnieks

2016. gads

Tas nav tā kā ar dīzeļa autobusu, ka zināt – miljons kilometrus ar to mierīgi nobrauksiet. Ar degvielas šūnu darbināmam autobusam tas mūžs noteikti nebūs tik garš.

Projekts vairākkārt iestidzis tehnisku problēmu purvā, pēdējo reizi kā atskaites punkts tika solīts 2018. gada maijs. Tagad, kad līdz maijam atlikuši divi mēneši, RS vairs konkrētus termiņus nemin – skaidrs, ka maijā trolejbuss nesāks kursēt.

 
Viktors Zaķis
“Rīgas satiksmes” pārstāvis

Ja mēs sākumā esam devuši noteiktus termiņus, kad viss varētu atrisināties, tad redzam, ka tehnoloģijas, kas tiek aprobētas, ir daudz sarežģītākas. Tās ir jāsavieto, neesam gatavi palaist kaut ko, kas nebūtu sertificēts. Ir bijuši vairāki veiksmīgi testi, bet ir vēl darāmie darbi. Būtu ļoti priecīgs, ja varētu pateikt konkrētu termiņu. Bet skaidrs ir viens – nekas nav apstājies. Šovasar redzēsiet Rīgā trolejbusus, kas būs darbināti ar ūdeņraža šūnām.

Ūdeņraža autobusus sabiedriskā transporta kustībā izmanto Bostonā, ASV. Pēc vadītāja teiktā, tā saucamais degvielas uzpildes process atgādina autogāzes uzpildīšanu.

Kategoriski pret ūdeņraža transportu noskaņots pasaules slavenais uzņēmējs, inovators un “Tesla” radītājs Īlons Masks. Viņš šo tehnoloģiju sauc par stulbu.

 
Īlons Masks
“Tesla” izveidotājs

Es īsti negribu debatēt par ūdeņraža šūnu degvielu, jo tā ir tik muļķīga! Ūdeņradi sagatavot un uzglabāt ir ārkārtīgi dārgi. Tas nav enerģijas avots – tas jādabū no kaut kurienes. Sadalīšanas process ir ārkārtīgi sarežģīts un dārgs. Tas ir briesmīgi – nu kamdēļ tas ir jādara? No tā nav jēgas!

“Tesla” un “SpaceX” radītāja asi kritizētais ūdeņraža dzinēju projekts eksperimentālos nolūkos ieviests vairākās valstīs –  Rīgā šis eksperiments kopumā izmaksās 16 miljonus eiro – pusi sedz Eiropa, pusi – rīdzinieki, kuri ikdienā spiesti pārvietoties pa bedrainām ielām un brūkošiem tiltiem.

8 komentāri