Artūrs Analts – dizainers no Latvijas gūst atzinību Londonas dizaina biennālē

Pievienot komentāru
Artūrs Analts – dizainers no Latvijas gūst atzinību Londonas dizaina biennālē
EDUARDS DUNDURS, F64

Latvijā atgriezusies dizainera Artūra Analta instalācija ar nosaukumu ”Matter to Matter”. Nupat Londonas dizaina biennālē tā novērtēta kā labākais šī gada veikums. Gados jaunais mākslinieks šobrīd, šķiet, ir slavas zenītā. Tomēr pat apzinoties, ka Latvijā dizains netiek pietiekami novērtēts, viņam ir svarīgi atpakaļ uz mājām vest gan savus darbus, gan iegūto pieredzi.

“Pie manis ciemos uz Londonu bija atbraucis brālis. Viņš agri ceļas. Un pēc pāris nedēļām viņš aizbrauca. Man Londonā ir ļoti sliktas kvalitātes logi, agri no rīta tie noraso, paliek slapji. Vienu rītu es agri piecēlos, apsēdos pie galda, pie loga un skatos, ka parādās tā rasa – skaisti! Un pēkšņi smaidiņš uzpeld. To smaidiņu mans brālis bija atstājis. Man tas likās emocionāli, tas cilvēks varbūt vairs nav līdzās, bet tās emocijas un atmiņas fiziskā veidā parādās.”

Jaunākā brāļa raisītās emocijas laikā, kad bija nomirusi viņu vecmāmiņa, dizaineri Artūru Analtu iedvesmoja radīt interaktīvu instalāciju, kas jau izpelnījusies augstu atzinību. Londonas Dizaina biennālē, kurā Latvija šogad pārstāvēta pirmo reizi, Artūra darbs ”Matter to matter” ieguva žūrijas Zelta medaļu kategorijā ”Labākais dizains”. Instalācijā izmantoti tādi dabīgi materiāli kā koks un ūdens un atspoguļotas arī dabas loma Latvijas kultūrā un ikdienā. Šogad biennāles devīze bija ”Emocionālie stāvokļi” un Artūra darbā novērtēts tā lakonisms un emocionāli daudzslāņainais vēstījums.

“Lielākais prieks jau nav par to balvu, par to medaļu, par tiem pāris cilvēkiem, bet gan par to, ka apmeklētāji tiešām nāk uz izstādi. Un viņiem patīk. To var just. Ir tās emocijas,” stāsta Artūrs.

Nu viņš savu godalgoto darbu atvedis mājās. Ar Artūru TV3 ziņas tikās dienā, kad viņš bija atgriezies no Londonas, divas dienas – pirms devās uz Berlīni. Tāda šobrīd ir jaunā dizainera dzīve – kaut kur starp Eiropas pilsētām. Tomēr par mājām viņš aizvien uzskata Latviju. Pat spītīgi ignorējot to, ka dizains Latvijā aizvien ir vāji vērtēta nozare.

“Es domāju, ka ir gan čābīgi. Man liekas, ka ir labāk, par dizainu runā, bet, protams, cilvēki aizvien nesaprot, kas tas ir. Skumji ir redzēt, ka ļoti daudz kompānijas, kas uzsāk savu darbību, un kuriem vajag reālus produktus, bet viņi ieekonomē uz dizainu,” saka dizainers.

Tomēr Artūram ir svarīgi šurp vest ne vien savus darbus, bet arī zināšanas. Piemēram, šogad Latvijas Arhitektūras gada balvai tika nominēta “krafta” destilācijas ražotne “Rižskij Samogon”, par kuras identitāti un dizaina risinājumiem tieši Artūrs ir atbildīgs jau kopš tās pirmsākumiem. Nupat arī Latvijas Banka savu kolekcijas monētu klāstu papildinājusi ar viņa veidoto Medus monētu, kura izpirkta divās stundās.

“Tas ir labs apliecinājums tam, ka tā mazā monēta vai tas darbs ir novērtēts cilvēkos. Viņi kaut kādā veidā to saprot. Tu jau viņam nestāsti kas tas tāds ir. Viņš ierauga un tad viņam rodas emocijas.”

Ar ko lepoties 27 gadus vecajam dizainerim netrūkst. Viņa darbi iekļauti Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja pastāvīgajā kolekcijā, privātās kolekcijās un ir pabijuši vairākās Eiropas galerijās. Vēl pavasarī prestižā Londonas galerijā bija aplūkojama personālizstāde ”Robežas”, kas vienlaikus atspoguļo gan politiku, gan sociālās un personiskās attiecības.

“Dizainu es redzu visur. Man negribētos domāt, ka dizains ir tikai kaut kādi priekšmeti. Dizains ir kaut kas vairāk, tas ir kaut kas, ko tu nevari aptvert. Emocijas. Pēdējo gadu laikā es esmu sapratis, ka dizaina objekti, ko es veidoju, tiem ir emocionālā saikne,” norāda Artūrs.

Viņam iedvesmas jauniem darbiem netrūkst. Jau tagad viņam ir padomā vairāki projekti un konkursi, kuros vēlas piedalīties, stāstīt savus stāstus un nest Latvijas vārdu pasaulē. Tomēr vēl pirms tam viņš aicina rotaļāties ar zīmēšanu uz norasojuša loga. Viņa instalācija ”Matter to matter” Dizaina muzejā būs apskatāma vien 11 dienas, no 17. līdz 28. oktobrim.