Ar kara pieteikumu automašīnām, sākta iedzīvotāju parakstu vākšana par tīra gaisa nodrošināšanu Rīgā

7 komentāri

Sākta parakstu vākšana iedzīvotāju iniciatīvai “Par tīra gaisa nodrošināšanu Rīgā”. Kā norāda tās autors, vides aktīvists Andis Vaičulis, galvaspilsētā jau 15 gadus cilvēki elpo piesārņotu gaisu un tā galvenais vaininieks ir autotransports. Ar iniciatīvu iecerēts panākt, ka Rīgas dome problēmu risina, ierobežojot spēkratu kustību galvaspilsētas centrā.

Likums pašvaldībām ļauj ierobežot autotransporta kustību, ja tā rada pārlieku gaisa piesārņojuma. Rīgā problēma ar slikto gaisa kvalitāti pastāv jau vismaz 15 gadus, taču, kā norāda iniciatīvas iesniedzējs, vides aktīvists Andis Vaičulis, Rīgas dome šīs tiesības neizmanto un pilsētnieki spiesti elpot piesārņoto gaisu, kaitējot savai veselībai. Vissliktākā gaisa kvalitāte ir pašā Rīgas centrā, Brīvības un Valdemāra ielas, kā arī krastmala. Galvenais piesārņotājs ir tieši autotransports, ar ko dažādos veidos cīnās daudzas pasaules lielpilsētas.

“Ir piemēri, ka vispār centrālā daļā aizliedz autotransportu, ir, kur saka, ja jūs gribat braukt, tad jūs nevarat viens braukt, jums jābrauc ar kādu pasažieri. Vēl ir variants, ka vienā dienā brauc mašīnas ar pāru numuri, otrā, nepāra. Risinājumi ir dažādi, bet es saku, galvenais ir gribēt, jo pašlaik gribēšanas ierobežot nav, ir tikai atrunas, atrunas, atrunas,” teic vides aktīvists.

Rīgas domes mājokļa un vides departamentā norāda, ka auto transporta ierobežošanu tiek domāts, un kā viena no versijām ir uzlikt iebraukšanas maksu pilsētas centrā. Jaunā gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programma uz nākamajiem pieciem gadiem pašvaldībai ir jāizstrādā līdz nākamā gada beigām.

“Būtu jāveic ļoti nopietna satiksmes modelēšana, kuri pasākumi dotu vislielāko efektu, un bez šīs zonas noteikšanas, jādomā par papildus pasākumiem, kur paliks tas transports, kas neiebrauks vairs centrā, lai tas neatdurtos pie šīs te zonas un neveidotu sastrēgumus apkārt, līdz ar ko tā problēma pārnestos no paša centra uz to apkārtējo zonu,” saka Rīgas domes Vides departamenta vadītāja Evija Piņķe.

Rīgas domes pārstāve arī uzsver, ka galvaspilsētā joprojām daudzas mājās nav centralizētās apkures, un lielu piesārņojumu rada krāsnis, kurās iedzīvotāji nereti dedzina kaitīgas vielas. Vides aizsardzības ministrijā norāda, ka ar gaisa kvalitāti Rīgā ir periodiskas problēmas. Lai arī putekļu daļiņu piesārņojumam ir neliela lejupejoša tendence, taču to nevarot teikt pa slāpekļa dioksīda emisijām.

“Savukārt attiecībā uz slāpekļa dioksīda emisijām, dati uzrāda noturīgus parametrus, lai gan ne tādā bīstamā vai iedzīvotāju veselībai kaitīgā līmenī, lai gan, protams, atkarīgs no attiecīgas dienas un hidrometeoroloģiskajiem apstākļiem,” norāda VARAM valsts sekretāra vietniece Alda Ozola.

Iniciatīvas iesniedzējs uzskata, ka Rīgas dome nevēlas pazaudēt vēlētājus,  tāpēc kavējas pieņemt nepopulārus lēmumus  – ierobežot vieglo transportu – bet tā vietā imitē darbību: “Rīgas dome arī zina, ka ir slikts gaiss, viņi izdomāja: nu, labi, mums kaut kas jādara, mašīnas negribam ierobežot. Nu labi, nopirksim sev, “Rīgas satiksmei”, jaunus autobusus. Lai gan ietekme uz  gaisa kvalitāti ir minimāla,  bet varēsim labi pamatot, ka mēs dēļ svaiga gaisa vajag pirkt jaunus autobusus.”

Ministrijā norāda  – arī bez tiešas auto satiksmes ierobežošanas  ir arī citi veidi, kā pašvaldība var mudināt autobraucējus izvēlēties citus transporta veidus: “Jāizvērtē, kā paplašināt velo infrastruktūru un pārplānot sabiedriskā transporta kustību, piemēram, “park & ride” risinājumi, kuriem tad būtu jābūt savienotiem tā, lai iedzīvotājiem būtu ērti pārsēsties uz sabiedrisko transportu, nevis, ka izkāpj no auto, bet pietura ir ļoti tālu un iedzīvotājiem neizdevīgi.”

Tikmēr Lietuvas iedzīvotāji no novembra varēs saņemt 1000 eiro kompensāciju, ja nomainīs savu veco automašīnu pret tādu, kas rada mazāku ogļskābās gāzes izmešu daudzumu.  Kaimiņvalsts Nacionālais plāns cīņai pret gaisa piesārņojumu  paredz līdz pusotra gada laikā šādām kompensācijām piešķirt 30 miljonus eiro.