Rosinās pašizolāciju piemērot nevis visai konkrētajai ārvalstij, bet vērtēt situāciju pēc tās reģioniem vai salām

5 komentāri

Lai palīdzētu kritiskajā situācijā esošajiem tūrisma un aviācijas nozares uzņēmumiem, Ekonomikas ministrija (EM) plāno atdzīvināt ceļošanu uz ārzemēm, noteiktos nosacījumos ļaujot neievērot obligāto pašizolāciju pēc atgriešanās, vēsta TV3 Ziņas.

Jaunā koronavīrusa Covid-19 ierobežojumu dēļ, pamatīgi sabremzējoties tūrismam, ceļojumu aģentūrās – naudas trūkuma krīze. Tiek pamestas biroja telpas, atlaisti daudzi darbinieki, un, lai nomaksātu rēķinus, izpārdotas pat mēbeles.

Kompānija “Balticvision” ir viena no vairāk nekā divsimt tūrisma uzņēmumiem, kuram darbība samazinājusies par vairāk nekā 90%. “Kopš jūlija vidus visās Eiropas valstīs infekcijas rādītāji ir gājuši uz augšu, un nedēļu pēc nedēļas tas tirgus ir sašaurinājies, un šobrīd esam palikuši pie dažām valstīm,” sacīja “Balticvision” direktors Ēriks Lingebērziņš.

Taču valstis, kas atrodas Covid-19 drošajā zonā un pēc atgriešanās no kurām nav jāievēro pašizolācija, nav arī peļņu nesoši galamērķi. Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācija lūdz valdības atbalstu.

“Tas, ko mēs vēlamies, lai tiktu atjaunoti dīkstāves pabalsti. Vienlaikus paredzot iespēju daļējai vai dalītajai dīkstāvei. (..) Sagaidām, ka tiek uzlūkots laika periods līdz nākamā gada aprīlim, kad ceram sagaidīt iespējas atjaunot savu darbu,” pauda Lingebērziņš.

Arī par tūrisma nozari atbildīgā EM atzīst, ka situācija tūrisma un aviācijas nozarē ir kritiska. Vienlaikus ministrija neredz iespēju atjaunot dīkstāves pabalstus. Galvenais – radīt priekšnoteikumus, lai varētu atsākties normāla uzņēmējdarbība, proti, atsākt lidojumus uz ārvalstīm. Un jau 2. septembrī EM iesniegs izskatīšanai valdībā vairākus risinājumus. Viens no variantiem – atdzīvināt ceļošanu uz ārzemēm, pie noteiktiem nosacījumiem ļaujot neievērot obligāto pašizolāciju pēc atgriešanās.

EM ieskatā, pats svarīgākais – saslimstības rādītājus vērtēt nevis konkrētās valsts visā teritorijā, bet gan atsevišķos tās reģionos. Piemēram, Grieķija patlaban ir sarkanajā sarakstā, taču saslimstības rādītāji būtiski atšķiras Grieķijas salās – vairākas no tām ir epidemioloģiski drošas. Līdzīgi ir arī Spānijā. Piemēram, Kanāriju salas ir tūkstošs kilometrus no Spānijas, un tas ir pilnīgi citādāk nekā Maljorka vai Spānijas ziemeļi vai Spānijas dienvidi.

EM ieskatā, uz šādām salām vai valsts daļām būtu jāļauj lidot bez prasības pēc atgriešanās pašizolēties. Šobrīd daudzi atceļ iepriekš rezervētos braucienus un nepērk jaunus, jo pēc atgriešanās Latvijā nevar atļauties divas nedēļas sēdēt mājās.

“Nodrošinot stabilus, pārskatāmus spēles noteikumi, ar kuriem varētu rēķināties ilgtermiņā, nevis ar bažām gaidīt katru piektdienu, kas tad tagad būs. (..) Attiecinot nevis uz visu valsti, bet uz konkrētiem valsts reģioniem. Ja tās ir salas, tad konkrēti uz salām attiecināt. Ja tā ir liela valsts, tad attiecināt uz konkrēto reģionu,” pauda EM Nozaru politikas departamenta direktora vietnieks Gatis Silovs.

Ministrijas ieskatā, šādas izmaiņas būtiski palīdzētu arī nacionālajai aviokompānijai “airBaltic”, kas šobrīd atteikusies no 29 galamērķiem.

“Ja SPKC vērtēt ne tikai valstis kopumā, bet reģionus izskatot atsevišķi, tad mums būtu iespēja samazināt mūsu zaudējumus un atsākt lidojumus uz vairākiem galamērķiem jau agrāk,” atzina “airBaltic” korporatīvās komunikācijas vadītāja Alise Briede.

Avio un tūrisma kompānijām līdzēt varētu divi priekšlikumi. Viens no tiem paredz atbrīvot personu no obligātās pašizolācijas, ja tā devusies uz konkrētu ārvalsti, kamēr tā bijusi drošo valstu sarakstā, bet tās statuss – uz dzelteno vai sarkano – mainījās ceļojuma laikā. EM ieskatā, cilvēku nedrīkst padarīt par ķīlnieku. Otrkārt, – cik ātri īstenot katru piektdienu SPKC aktualizēto valstu sarakstu, kurp nav droši lidot.

Silovs, komentējot priekšlikumu, pauda, ka izmaiņas lidojumu grafikos būtu jāveic nevis nākamajā dienā no rīta, bet trīs dienu laikā. “Mums būtu jādomā, ka ir jāsaglabā savienojumi ar nozīmīgākajām lidostām, caur kurām notiek tranzīta lidojumi,” uzsvēra EM nozaru politikas departamenta direktora vietnieks.

EM domā, lai cik slikti būtu saslimstības rādītāji, “airBaltic” nedrīkstētu pārtraukt lidot uz Amsterdamu, Parīzi, Minheni, Briseli, Vīni un Frankfurti.

5 komentāri