Drošības dēļ piloti nedrīkst atslābt, pat ja lidojumu nav. Arī lidmašīnas jāiedarbina reizi nedēļā

1 komentārs

Piektdien, 26. februārī, beidzas valdības noteiktais divu nedēļu liegums ceļot uz Apvienoto Karalisti un Īriju. Šie galamērķi jau no sestdienas atkal parādīsies lidostas “Rīga” sarakstos.

Tikmēr kopumā aviācija turpina finansiāli asiņot. Cilvēki neceļo tā, lai, piemēram, “airBaltic” gūtu peļņu. Tas gan nenozīmē, ka lidmašīnas ir noliktas, tā teikt, pie sētas, līdz atgriezīsies labāki laiki.

Februārī pirms gada, kad Covid-19 vēl neietekmēja aviāciju, no lidostas ”Rīga” 20 aviokompānijas veica 4081 lidojumu. Šomēnes lidojumu skaita kritums par 91%, un operē vien piecas aviokompānijas. Civilās aviācijas aģentūru satrauc – jo ilgāk nozare visā Eiropā ir piebremzēta, jo lielāki riski incidentiem, pat avārijām pēc pandēmijas.

Civilās aviācijas aģentūras ārkārtas situāciju un komunikācijas vadītājs Aivis Vincevs norāda: “Ņemot vērā, ka tas lidojumu skaits ir tik minimāls, vienā brīdī būs jāsāk skatīties, kurā brīdī tā spēja vai nespēja un tā mazā pieredze būs par risku kaut kādiem aviācijas iespējamajiem incidentiem. Līdzīgi kā ķirurgam, kas ilgāku laiku nav operējis, ir nepieciešams atgūt šīs zināšanas. Tieši tāpat ir arī aviācijas nozarē, ka šiem pilotiem, dispečeriem, drošības darbiniekiem šī kvalifikācija ir jānotur.”

“airBaltic” ievieš stingrākas prasības pilotu kvalifikācijas noturēšanai nekā Eiropā prasa

Nacionālajā aviokompānijā “airBaltic” ir 200 pilotu. Pandēmijā lidojumu ir tik maz, ka ne katram pilotam izdodas pacelties gaisā biežāk par piecām dienām mēnesī. “airBaltic” uztver situāciju ļoti nopietni un liek obligāti saviem pilotiem iziet treniņus lidojumu simulatorā.

”airBaltic” operatīvās vadības direktors Pauls Cālītis skaidro: “Lai uzturētu kvalifikāciju, mēs esam uzstādījuši stingrākas prasības, ja pilotiem ir pārtraukums, kas pārsniedz 20 dienas, viņiem ir pienākums iziet stimulatoru papildu treniņu. Eiropas noteikumos šī prasība ir 90 dienas. Mēs izmantojam daudz stingrāku, daudz īsāku periodu, lai nodrošinātu, ka mums tā kvalifikācija tiek uzturēta augstā līmenī.”

Lidojumu simulatorā tiek izspēlētas dažādas negaidītas situācijas, lai “airBaltic” pilotiem nezustu spējas reaģēt pat uz ārkārtējās situācijām.

Pērnais janvāris bija pēdējais mēnesis, kad Covid-19 vēl neietekmēja lidojumus, un tad no Rīgas, Viļņas un Tallinas “airBaltic” veica 4529 lidojumus, taču pandēmijas janvārī tie bija 900 lidojumu. Bijuši pat tikai divi reisi dienā.

Ja pat gaisā vairs nepaceļ visas 25 lidmašīnas, tās nedrīkst tā vienkārši nolikt malā un atstāt līdz pandēmija beigsies.

“Lidmašīnai stāvot, būs ļoti daudz defektu, un, lai to atgrieztu atpakaļ lidojumu kārtībā pēc kāda laika, tas prasīs daudz līdzekļu un daudz darba,” saka “airBaltic” līniju tehniskās apkopes vadītājs Ingars Vaivods.

Lidojumos neizmantotās lidmašīnas pārbauda katru dienu. Obligātais minimums – tehniskās apkopes speciālisti vizuāli inspicē fizelāžu, dzinējus, šasijas. Taču tikai ar to aprobežoties nevar.

“Pēc programmas ik pēc septiņām dienā lidmašīna ir jāiedarbina. Ja nav lidojusi septiņas dienas, tad ir jāiedarbina un jāpārbauda sistēmas. Viss, kas nepieciešams lidojumā, to arī pārbauda iedarbināšanas laikā, uzsilda dzinēju, uzsilda eļļas. Tiek pārbaudītas visas funkcionējošās sistēmas, ko izmanto lidojumā,” norāda Vaivods.

Prasības izpildei par lidmašīnas iedarbināšanu ik pēc septiņām dienām iepriekš “airBaltic” veica, tā sauktos spoku lidojumus, kad gaisā pacēla tukšu lidmašīnu. Līdzko epidemioloģiskā situācija uzlabosies, “airBaltic” būšot gatavs uzreiz atsākt lidošanu ar pilnu jaudu. Taču, ja ceļošanas ierobežojumi saglabāsies arī vasarā, “airBaltic” finansiālā situācija var tik ļoti pasliktināties, ka atkal jālūdz valstij veikt ieguldījumu pamatkapitālā. Civilās aviācijas aģentūrā uzsver – lidojumi esot epidemioloģiski daudz drošāki nekā ieceļošana Latvijā pa sauszemi. Lidmašīnās ielaiž tikai ar negatīvu Covid-19 testu, kamēr pa sauszemi Latvijā valstspiederīgie drīkst iebraukt kaut Covid-19 pozitīvi.