Vairāk nekā 100 uzņēmumu paziņojuši par reklāmu pārtraukšanu “Facebook”

12 komentāri
Vairāk nekā 100 uzņēmumu paziņojuši par reklāmu pārtraukšanu “Facebook”
PA / SCANPIX

“Facebook” mēģina glābt, kas glābjams. Pēc tam, kad vairāk nekā simts globāli uzņēmumi paziņojuši par reklamēšanās pārtraukšanu sociālajā tīklā, “Facebook” dibinātājs un vadītājs Marks Zakerbergs nācis klajā ar paziņojumu, ka sociālais tīkls nolēmis aktīvāk cīnīties ar naida runu.

Pēdējā nedēļa “Facebook” nav bijusi viegla. Viens pēc otra par reklāmu atsaukšanu no sociālā tīkla paziņoja virkne pasaulē pazīstamu zīmolu, tostarp “Honda”, “Hershey”, “Janisport”. Piektdien tiem pievienojās patēriņa preču ražošanas gigants “Unilever” un arī “Coca-Cola”.

Kopumā par reklāmu izvietošanas apturēšanu jeb citiem vārdiem “Facebook” boikotēšanu paziņojuši jau vairāk nekā simts pazīstami zīmoli. Uzņēmumu pamatojumus šādai rīcībai vieno pārmetumi, ka sociālo tīklu milzis nav pietiekami apkarojis naida runu un kūdīšanu uz vardarbību.

“Facebook” dibinātājs Marks Zakerbergs uz to reaģēja ar paziņojumu, ka sociālais tīkls turpmāk spers aktīvākus soļus, lai ierobežotu naida runu, kā arī cīnīsies pret vēlētāju tiesību ierobežošanu.

“Nav nekādu ievērības cienīgu izņēmumu, ja tie aicina uz vardarbību vai ierobežo vēlēšanu tiesības. Pat, ja to saka politiķis vai valdības amatpersona. Ja mēs konstatēsim, ka saturs var novest pie vardarbības vai liegt cilvēkiem piedalīties vēlēšanās, mēs dzēsīsim šo saturu, neatkarīgi no tā, kas to saka,” norādīja Zakerbergs.

“Facebook” jau ilgstoši tiek kritizēts par nepietiekamu rīcību attiecībā uz naida runas un viltus ziņu ierobežošanu, it sevišķi ASV politikas kontekstā. Sociālajām tīklam un Zakerbergam tika pārmesta pārāk liela pietāte pret prezidenta Donalda Trampa izteikumiem, kamēr, piemēram, “Twitter” atsevišķiem Trampa ierakstiem pievienoja norādi par faktu neatbilstību patiesībai, “Facebook” tādus pašus Trampa ierakstus atstāja bez ievērības. Par to kritika tika saņemta ne tikai no ārpuses, bet arī uzņēmuma iekšienē ne viens vien neslēpa neapmierinātību. Tagad situācija mainīšoties.

“Nākamais, ko mēs darīsim, mēs sāksim marķēt saturu, ko atzīsim par ievērības cienīgu un kas pārkāpj mūsu noteikumus,” saka Zakerbergs.

“Facebook” ienākumi ir aptuveni 70 miljardi dolāru gadā. No tiem 98% ir no reklāmām. Lielo, globālo uzņēmumu paziņojumi par reklāmu atsaukšanu ietekmējuši arī uzņēmuma vērtību biržā – “Facebook” akcijas nokrita par 7%. Pagaidām nav zināms, vai jaunā “Facebook” kārtība mainīs reklāmdevēju attieksmi. Savukārt tiek prognozēts, ka Trampa ierakstu marķēšana noteikti varētu novest pie vēl lielākas prezidenta un sociālo tīklu saķeršanās. Kad pirms mēneša “Twitter” sāka marķēt viņa ierakstus kā neatbilstošus patiesībai, Tramps izdeva rīkojumu, kas bija vērsts pret sociālo mediju milžu tiesisko imunitāti.