Trīs skolnieces izveidojušas veiksmīgu biznesu – gatavo čipsus no dārzeņiem

1 komentārs

Bieži dzirdēti stāsti par ASV bagātniekiem, kuri pie biznesa ķērušies vēl pirms skolas beigšanas. Izrādās, tikpat uzņēmīgi ir arī jaunieši Latvijā.

Piemēram, trīs ģimnāzistes skolēnu uzņēmumu konkursā nodibinājušas dārzeņu čipsu ražotni, kura jau tagad strādā ar tūkstošos eiro mērāmu peļņu.

Ideja par čipsiem, kas ražoti no Latvijā audzētiem dārzeņiem – bez e-vielām un konservantiem, trim vidusskolniecēm – Patrīcijai Annai Vavilovai, Elizabetei Šilēnai un Patrīcijai Šteinbergai – radās pirms gada, piedaloties ekonomikas simulāciju spēlē “bizness 24h”. Viens no uzdevumiem bija izgudrot jaunu pārtikas preci.

“Pirms neilga laika es biju bijusi “food fest”, kas bija Vecrīgā. Tur pārdeva čipsus, viņi tikai bija ar eļļu un konservantiem, bet ļoti labs pieprasījums. Tad mēs izdomājām, varētu ņemt dārzeņu čipsus – tiem ir liels pieprasījums, varētu dabūt daudz naudas par to,” stāsta Šilēna.

Līdz gatavajam produktam gan bija jāpaciešas – līdz tika pie garšīgas receptes, daudzas stundas tika pavadītas eksperimentos, piededzinot dārzeņu porcijas. Bet beigu rezultāts ir tik labs, ka meiteņu uzņēmumam jau ir pastāvīgie klienti gan Latvijā, gan ārzemēs.

“Tad, kad klients nāk un grib nopirkt tavu produktu jau otro, trešo vai pat vairāk reižu, tas jau ir cits uzticības apliecinājums. Taču tie lielākie pasūtījumi mums iet no dažādiem korporatīvajiem klientiem gan Latvijā, gan arī tagad jau ārzemēs. Mēs sūtam ar kurjeriem lielās kastes, un 400 paciņas ir pilnīga norma. Un tad sanāk tā, ka viena diena jāpavada pie griezēja – šķērējot dārzeņus, otru dienu cepot, bet viss notiek, neapstājamies,” stāsta Vavilova.

Septiņos mēnešos kopš dibināšanas uzņēmuma “Ziedi un Čipsi” apgrozījums jau sasniedzis 5000 eiro. Un teju 4/5 daļas no tā ir peļņa. Šobrīd čipsus meitenes vēl ražo mājās – pašas griež dārzeņus, cept tos krāsnī un fasē. Bet viņas meklē sadarbības partnerus, lai ražošanu paceltu jaunā līmenī. No skolas projekta tā viņām jau kļuvusi par neatņemamu dzīves sastāvdaļu.

Vavilova min: “Noteikti gribam attīstīt tālāk. Jo mēs esam ielēkušas ejošā vilcienā un ārā vairs neizkāpsi. Es pati esmu saaugusi ar šiem čipsiem, kur es braucu, vienmēr esmu gatava viņus jebkuram piedāvāt. Laikam tā jau biznesā jābūt.”

Šobrīd meitenes ar savu uzņēmumu piedalās “Junior Achievment Latvia” jauno uzņēmēju programmā, kā arī plāno ar savu preci apmeklēt starptautisko pārtikas izstādi Taivānā. Jauno uzņēmēju konkursa rīkotāji atzīst – ne tikai “Ziedi un Čipsi”, bet visi konkursa finālisti šai lietai pieiet ļoti nopietni, piemēram, stingri sadalot lomas starp ražošanu, finansēm un mārketingu, kā arī ļoti aktīvi paši sevi reklamējot sociālajos tīklos.

“Junior Achievment Latvia” valdes priekšsēdētājs Jānis Krievāns stāsta: “Pamazām tas arī iesakņojās, ka brends ir ļoti svarīgs – kāds ir viņu logo, kādi reklāmas materiāli, kāda vizuālā identitāte. Viņi strādā ne tikai pie produkta, bet arī, lai viņu pārdotu skaisti, kvalitatīvi, lai viņi ir interesanti patērētājiem, pircējiem.”

Kopumā šogad konkursa ietvaros tika reģistrēti 1100 skolēnu mācību uzņēmumi.