“Rimi” veikalos visā Baltijā pārtraucis vienreizlietojamo plastmasas preču tirgošanu

2 komentāri
“Rimi” veikalos visā Baltijā pārtraucis vienreizlietojamo plastmasas preču tirgošanu
INGA NESTERE, F64

Mazumtirdzniecības tīkla “Rimi” veikalos visā Baltijā kopš pagājušā gada decembra vairs nepārdod vienreizlietojamās plastmasas preces, aģentūrai LETA pavēstīja SIA “Rimi Latvia” sabiedrisko attiecību vadītāja Regīna Ikala.

Viņa skaidroja, ka, proaktīvi ieviešot Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmi uz vidi samazināšanu prasības, “Rimi” visā Baltijā kopš pērnā gada decembra no sortimenta izņēmis vienreiz lietojamās plastmasas preces (traukus, galda piederumus, salmiņus, šķīvjus, traukus, vates kociņus), to vietā piedāvājot līdzvērtīgas alternatīvas no papīra un citiem videi draudzīgākiem materiāliem.

Savukārt, ieviešot videi draudzīgākus iepirkšanās maisiņus, iepakojuma un līdzņemamā ēdiena konteineru risinājumus, “Rimi” visā Baltijā pagājušā gada laikā ir samazinājis plastmasas patēriņu par 100 tonnām.

Ikala arī norādīja, ka jau līdz 2025. gadam “Rimi” plānots samazināt pārtikas atkritumu apjomu par 50%, bet līdz 2030. gadam – sasniegt SEG emisiju nulles līmenim. Tai pat laikā Eiropas Savienībā (ES) šādu mērķi plāno sasniegt līdz 2050. gadam.

Viens no soļiem ceļā uz šī mērķa īstenošanu ir infrastruktūras modernizēšana un automatizācija – LED apgaismojuma, amonjaka un CO2 dzesēšanas sistēmu ieviešana “Rimi veikalos”.

Pēc Ikalas teiktā, jaunajā “Rimi Baltic” loģistikas centrā, kas atklāts Rīgā oktobra sākumā, ieviesti arī citi ilgtspējīgi risinājumi: adiabātiskā dzesēšana sauso izstrādājumu noliktavā, ēku vadības sistēma un saules paneļi kravas automašīnu stāvvietā, ūdens sildīšana un telpu apsilde ar siltumu, kas atgūts no grunts sildīšanas sistēmas. Aprēķini liecina, ka jaunais loģistikas centrs un centralizētā produktu piegāde ļaus “Rimi” samazināt CO2 izmešu apjomu par 1300-1400 tonnām gadā un ietaupīt līdz pat 500 000 litru degvielas.

“Ir svarīgi atcerēties, ka ilgtspējīgākā izvēle joprojām ir lietu vairākkārtējā izmantošana, iespēju robežās atteikšanās no vienreizlietojamu priekšmetu lietošanas un atkritumu šķirošana. Katru dienu Rimi meklē arvien jaunākus risinājumus, kuri būs ne tikai videi draudzīgi, bet arī pieņemami un parocīgi klientiem,” uzsvēra Ikala.

Jau vēstīts, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) izstrādājusi likumprojektu “Par plastmasu saturošiem izstrādājumiem”.

Likumprojekts paredz aizliegt konkrētu plastmasu saturošu izstrādājumu laišanu tirgū, patēriņa samazināšanu un prasības attiecībā uz izstrādājumu dizainu un pārstrādātas plastmasas saturu tajos.

Patlaban vēl saskaņošanas procesā esošais likumprojekts izstrādāts, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes pieņemto Direktīvu 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu. Tās mērķis ir novērst un samazināt konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmi uz vidi un veicināt pāreju uz aprites ekonomiku, ieviešot dažādus pasākumus, kas pielāgoti direktīvā ietvertajiem izstrādājumiem, to skaitā vienreizlietojamu plastmasas izstrādājumu ES mēroga aizliegumu no 2021.gada jūlija, ja ir pieejamas alternatīvas.

“Rimi Latvia” 2019. gadā strādāja ar 917,201 miljona eiro apgrozījumu, kas ir par 2,6% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 26,8% un bija 33,16 miljoni eiro. Kompānija reģistrēta 1992. gada janvārī, un tās pamatkapitāls ir pieci miljoni eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir Zviedrijā reģistrētais uzņēmums “Rimi Baltic”.