Rīgas brīvostas attīstībā turpmākajos 10 gados varētu investēt aptuveni pusmiljardu eiro

2 komentāri
Rīgas brīvostas attīstībā turpmākajos 10 gados varētu investēt aptuveni pusmiljardu eiro
KASPARS KRAFTS, F64

Pusmiljards eiro desmit gados – tik lielas investīcijas iecerētas Rīgas brīvostas attīstībā laikā, kad kravu apgrozījuma statistika pēdējos gados nav īpaši iepriecinoša.

Apstiprināta Rīgas brīvostas Attīstības programma turpmākajiem 10 gadiem, un ostas attīstībā varētu investēt pat pusmiljardu eiro.

Rīgas brīvosta gan pēc pārkrauto kravu apmēra, gan pēc apkalpoto pasažieru skaita ir lielākā osta Latvijā un viens no būtiskākajiem mūsu tranzīta sistēmas posmiem, taču arvien lielākas bažas izskan par strauju Krievijas energoresursu kravu sarukumu.

Pēdējos gados kravu apgrozījums Rīgas brīvostā stabili rūk, vien pērn atkal nedaudz pakāpjoties. Pamatā šo tendenci veido naftas produktu un ogļu kravu kritums, tāpēc šajā laikā osta lielākos spēkus pielikusi citu kravu veidu piesaitē, īpaši – konteinerkravu ar augstāku pievienoto vērtību.

Trešdien prezentēta brīvostas Attīstības programma. Tajā ietverts optimistiskais un minimālais kravu apgrozījuma dinamikas scenārijs, tomēr atbildīgās amatpersonas nešaubās, ka ostas darbība jebkurā gadījumā nav apdraudēta.

“Apstiprināta 10 gadu programma, kas ir vērsta, es ceru, optimistiskajā virzienā, bet arī pat pie pesimistiskā scenārija osta 100% būs arī pēc 10 gadiem,” norādīja Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks.

Attīstības programmā iecerēts plašāku uzmanību arī pievērst pasažieru pārvadājumiem un vides jautājumiem, kā arī turpināt investīcijas.

“Skaidrs, ka tās naudas ir lielas. Ja iepriekšējos 10 gados tā aploksne bija aptuveni pusmiljards eiro, tad nākamajā periodā tā noteikti nav mazāka,” pauda Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš.

Viens no lielākajiem projektiem ir Rīgas brīvostas tā saukto ieejas vārtu pie Rīgas līča paplašināšana, lai varētu apkalpot lielākus kuģus. Izmaksas lēšamas ap 100 miljoniem eiro.

Attīstības programmas izstrādē tika piesaistīti konsultanti arī no Eiropas lielākās – Roterdamas – ostas.

Roterdamas ostas analītiķis skaidro: “Ģeopolitika pašlaik ir lielākais izaicinājums Rīgas ostai, jo sevišķi Krievijas lēmumos. Mēs nezinām, kā tas attīstīsies. Pozitīvajā scenārijā mēs pieņēmām, ka ģeopolitiskā situācijā vairs nebūt tik saspringta, taču minimālajā – kā saspīlējums turpināsies gadiem.”

Vienlaikus, pēc eksperta domām, lai gan Krievijas kravu plūsma caur Latvijas ostām sarūk, ir maz ticams, ka tā varētu apstāties pilnībā.