Komentāri

Latvijā lobēšana jeb lēmumu ietekmēšana, izmantojot vārda spēku, notiek aiz slēgtām durvīm, tā secināts Sabiedrības par atklātību – Delna jaunākajā pētījumā. Ar īpaša regulējuma palīdzību procesu padarīt caurredzamu līdz šim traucējis galvenokārt politiskās gribas trūkums.

Tikai 28 procenti no 100, tik zems vērtējums lobēšanas atklātībai Latvijā dots Sabiedrības par atklātību – Delna veiktajā pētījumā. Neskatoties uz vairākiem mēģinājumiem, lobēšanu Latvijā līdz šim tā arī nav izdevies padarīt caurredzamu.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

”Ir bijuši trīsarpus mēģinājumi, bet tanīs mēģinājumos nav bijusi politiskā griba un tāda sabiedriskā spiediena. Šis ir pietiekami labs laiks, lai mēs par to runātu un atkal atsāktu domāt par to,” norāda sabiedrība par atklātību Delna direktors Gundars Jankovs.

Lobēšanas pamats ir caur sarunu ar amatpersonu panākt sev vēlamu lēmuma pieņemšanu. Tomēr lobisms, kas demokrātiskās valstīs ir atzīts par labu esam, pie mums joprojām tiek jaukts ar krimināli sodāmu rīcību.

Lobēšanas izmaksas vienam likumdošanas lēmumam Latvijā esot ap 150 000 eiro, atklāj pētījuma anonīmas aptaujas. Visaktīvāk tiek lobēti lēmumi, kas saistīti ar infrastruktūru, iepirkumiem, tabaku, alkoholu un azartspēlēm.

Arī paši lobisti uzskata, ka Latvijā vajadzīgs publisks lobistu reģistrs.

Lobistiem, kas reģistrējas, piemēram, varētu piešķirt patstāvīgas caurlaides varas gaiteņos – Saeimā un Ministru kabinetā. Tā notiek Briselē, kur reģistrējusies arī Latvijas Zivrūpnieku savienība un kur lobista statuss dodot priekšrocības.

Varas gaiteņos darbojas no vairākiem desmitiem līdz pat simts lobistu. Vismaz pagaidām sarunas ar lēmumu pieņēmējiem notiek aiz slēgtām durvīm.

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Džina popularitāte pasaulē pieaugusi pēdējos 10 gados, bet Latvijā – tikai pēdējo gadu laikā. Pēc Starptautiskā Vīnu un stipro alkoholisko dzērienu reģistra (IWSR) 2017. gada datiem džina patēriņš 2016. gadā ir audzis par 15% (pret 2015. gadu). Šodien džins ir viens no populārākajiem un izplatītākajiem alkoholiskajiem dzērieniem pasaulē. Tam ir dažādi garšu veidi, tomēr vispopulārākais nemainīgi ir tradicionālais džins –  ar izteiktu un patīkamu kadiķogu garšu.

Lasi vēl