Lidosta: Pašreizējās prognozes liecina par pasažieru pārvadājumu plūsmas atjaunošanos no 2024. gada

2 komentāri

Pašreizējās prognozes liecina, ka aviācijas nozarē pasažieru plūsma saistībā ar Covid-19 pandēmiju varētu atjaunoties, sākot ar 2024. gadu, intervijā TV3 raidījumā “900 sekundes” sacīja lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa.

“Prognozes patlaban nav pārāk spīdošas attiecībā uz pasažieru pārvadājumiem. Ja gada sākumā, pavasarī, vēl bija prognozes, ka tāda pakāpeniska atjaunošanās notiks un apmēram no nākamā gada viss varētu atjaunoties, tad šā brīža prognozes saka, ka atjaunošanās tieši pasažieru pārvadājumos varētu notikt 2024.gadā,” atzina lidostas vadītāja.

Odiņa norādīja, ka pašreizējos apstākļos lidosta ir sākusi investēt vairāk kravu pārvadājumu un biznesa aviācijas attīstīšanā ar mērķi pievilināt jaunus kravu pārvadātājus un kāpināt apgrozījumu. Kravas perons esot ļoti moderns, ar pazemes degvielas hidrantiem, kas ļauj ātrāk apkalpot lidmašīnas, un tas var pieņemt vislielākos – F un E klases – gaisa kuģus, kam iepriekš kapacitātes nebija.

Tajā pašā laikā viņa atzina, ka kravu apgrozījuma daļa lidostas kopējā apgrozījumā ir visai niecīga – aptuveni 8%, līdz ar to nevar teikt, ka kravu pārvadājumi līdzsvaro iztrūkumu pasažieru pārvadājumu krasās samazināšanās radīto iztrūkumu saistībā ar Covid-19. Taču lidosta ir pievērsusies kravu operatoru pievilināšanai un nākotnē, jaunā kravu perona un topošā jaunā loģistikas centra dēļ kravu apgrozījumu plānots palielināt vismaz dubultā salīdzinājumā ar esošo.

Tajā pašā laikā viņa teica, ka pašreizējais brīdis nav labvēlīgs jaunu pasažieru pārvadātāju piesaistīšanai. Visu nosaka Covid-19 epidemioloģiskā situācija un risinājumi attiecībā uz pašizolāciju, karantīnu. Jāgaida, kad valsts atbalstīs industriju un radīs risinājumu – Covid-19 testiem kombinācijā ar pažizolāciju, kā tas ir daudzās citās valstīs. Vislabāk būtu, ja visā Eiropas Savienībā būtu vienota pieeja šim jautājumam, kas palīdzētu industrijai ātrāk atgūties.

Patlaban lidosta izdzīvojot, pateicoties pērn nopelnītajam. Odiņa atgādināja, ka lidosta valsts pavasarī piešķirto finansējumu patlaban vēl nav saņēmusi – šim nolūkam nepieciešams Eiropas Komisijas (EK) saskaņojums, kam nepieciešams parādīt, kā piešķirtais finansējums tiks atdots piecu gadu laikā. Līdz šim mēģināts saskaņot vairākus scenārijus. Patlaban panākta vienošanās par vienu, ko plānots iesniegt šajā nedēļā. Pēc lidostas vadītājas sacītā, EK pagājušajā nedēļā arī mainījusi regulējumu, iekļaujot izmaiņas saistībā ar 100% valsts kapitālsabiedrībām, līdz ar to ir cerības panākt pozitīvu risinājumu. Odiņa cer attiecīgo jautājumu nokārtot līdz gada beigām.

Viņa arī norādīja, ka lidostā ir 62 nomnieki, no kuriem 28 strādā terminālī, bet pārējie ir ārpus termināļa, lidostas teritorijā nodarbinātie. Vairāk cietuši ir terminālī strādājošie, tostarp trīs uzņēmumi jau ir aizgājuši no lidostas, bet vēl pieci domā par to. Tiem nomniekiem, kuriem apgrozījums krities par 30%, lidosta sniedz atbalstu, samazinot nomas maksu, pastāstīja Odiņa.