“Lidl” ienākšana Latvijā: vai lētāki banāni spēs ietekmēt konkurenci?

47 komentāri
“Lidl” ienākšana Latvijā: vai lētāki banāni spēs ietekmēt konkurenci?
KRISTAPS KALNS

Ceturtdien, 7. oktobrī, Latvijā būs ar vienu mazumtirdzniecības ķēdi vairāk – iesākumā 15 veikalu durvis vērs vācu mazumtirdzniecības uzņēmums “Lidl”, kas nu pašmāju tirgū ienāk agresīvi – ar cenām, kas ir pat zem preces pašizmaksas vai tirgus vērtības. TV3 Ziņas izpētījušas, ka “Lidl” stratēģija Latvijā lielā mērā atdarina to, kā pirms pieciem gadiem mazumtirgotājs ienāca Lietuvā.

Pagaidām pie “Lidl” veikaliem ir klusi un mierīgi. Tukši arī stāvlaukumi. Taču barjeras pie ieejas liecina, ka te rēķinās ar nepieciešamību regulēt rindas vēl ārpusē.

Visi 15 veikali tiks atvērti 7. oktobrī no rīta, kamdēļ sagaidāmas lielas cilvēku masas. Un pamatoti, jo vismaz dažu produktu cenas būs nevis vienkārši zemas, bet zem pašizmaksas.

Atskatoties uz “Lidl” ienākšanu 2016. gadā Lietuvā, kur tas starp Baltijas valstīm ienāca vispirms arī ar tieši 15 veikaliem, cenas bija veids ažiotāžas radīšanai. Piemēram, banānu cena toreiz tika noteikta 66 centi par kilogramu. Līdz tam tie vidēji maksāja 1,44 eiro.

Vēl lielāku ažiotāžu pirms pieciem gadiem līdz ar “Lidl” ienākšanu Lietuvā radīja ziedkāposti. Cena nokritās vairāk nekā trīskārtīgi.

Apkopojot pirmā mēneša rezultātus, “Lidl” ziņoja – topā ir banāni, ziedkāposti, tomāti, biezpiena sieriņi, virtuļi ar pildījumu un vistas gaļa. Tikai un vienīgi akcijas produkti.

Tads Povilausks, “SEB Lietuva” ekonomists

“Lietuvas pieredze liecina, ka tas ir labs veids, kā piesaistīt pircēju uzmanību. Kopš tā laika šeit joprojām par “banānu atlaidēm” mēdz pajokot. Turklāt pirms pieciem gadiem mūsu cena pat bija lielāka. Jūsu cenas ir būtiski mazākas. Taču dažu mēnešu laikā cenas izlīdzinājās, un tās nav zemas ilglaicīgi.”

Un tieši uz to pašu norāda eksperti Latvijā. Veikals neienāk ar jauniem pircējiem, notiek cīņa par jau esošo. Un ekonomikā brīnumu nav.

Agnese Buceniece, “Swedbank” vecākā ekonomiste

“Bieži domā, ka ienāks jauns spēlētājs un tad pārtikas cenas būtiski samazināsies. Bet, ja skatāmies uz Lietuvas piemēru, iespējams, pirmajos mēnešos kaut kādas svārstības būs. Bet ilgākā termiņā tas iespaids ir minimāls.”

“Lidl” plaukti lielākoties jau ir pilni, taču ne pilnībā. Zemajā startā ir jau minētie banāni, radot arī viļņošanos konkurentos.

“Lidl” cenai jau pielāgojusies “Maxima”, rekordus sit “Rimi”. Dienas gaitā banāni kļuvuši par apspriestāko tematu sociālajos tīklos. Lasi vēl: Banānu “drudzis” sociālajos tīklos
Tads Povilausks, “SEB Lietuva” ekonomists

“Pirmajos gados pēc “Lidl” ienākšanas citu tirdzniecības ķēžu peļņas rezultāti saruka. Tas bija laiks, kad nācās pielāgoties. Bet rezultāts ir tāds, ka tagad “Lidl” ir trešais lielākais spēlētājs Lietuvā.”

Par to, vai šādas pašas ambīcijas “Lidl” ir arī Latvijā, vadība pagaidām klusē. Taču par to daudz kas liecina. Vairākkārt uzsvērts, ka algas te būšot lielākas nekā nozarē kopumā. Praksē tas nozīmē pārvilināšanu.

Jākobs Jozefsons, “Lidl Latvija” valdes priekšsēdētājs

“Mums sākumā jāsaprot, kā mūs šeit uzņems. Būšu laimīgs, ja uz šo jautājumu spēšu atbildēt pēc gada, diviem. Kāda būs mūsu tirgus daļa.”

“Domāju, ka galvenie tirgus spēlētāji paliks, bet grūtāk klāsies tieši mazajiem,” pieļauj “Swedbank” vecākā ekonomiste Agnese Buceniece.

Starp citu, “Lidl” produkcija ienāk ar Latvijā nezināmiem zīmoliem. Tādiem, kas ražoti tieši ķēdes veikaliem Vācijā, Polijā, Lietuvā un citur.

Viens no veidiem kā turēt cenu līmeni.

“Mūsu biznesa modelis paredz radīt arī piedāvājumu no vietējiem produktiem. Taču, saprotiet – tam nepieciešams laiks. Šobrīd sākam ar 20 vietējiem piegādātājiem,” pauda “Lidl Latvija” valdes priekšsēdētājs Jākobs Jozefsons.

Ieskaties arī šeit: Galerija: dienu pirms oficiālās atklāšanas “Lidl” ļauj ielūkoties veikalā

“Lidl” ienākšana Latvijā sakrīt ar laiku, kad pārtikas cenām globāli ir tendence augt. Un šo aspektu nespēs ignorēt arī “Lidl”.

47 komentāri