Latvijas piensaimnieki ceļ trauksmi: pašmāju piena īpatsvars tirgū samazinās

11 komentāri
Latvijas piensaimnieki ceļ trauksmi: pašmāju piena īpatsvars tirgū samazinās
Foto: Dmitrijs Šuļžics, f64

Latvijā ražotā piena īpatsvars tirgū samazinās un būtiski palielinās importētā piena apmērs. Latvijas piensaimnieki ceļ trauksmi, jo, viņuprāt, veikalu plauktos arvien vairāk vietas aizņem kaimiņvalstīs ražots piens un tā produkti, kaut arī pašmāju ražotāji spēj piepildīt vietējo tirgu. 

Ik dienu Latvijā tiek pārdots 200 tonnas piena, taču no tām 88 tonnas, jeb 44% ir importētais piens. Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības vadītājs atzīst, ka vietējie zemnieki spētu nodrošināt visu šo apjomu, taču atsevišķi veikalu tīkli Latvijā joprojām turpina iepirkt piena produktus, kuri nav ražoti Latvijā, un piedāvāt tos zem privātajām preču zīmēm.

“Kopumā vismaz 40% no kopējā piena, ko Latvijas iedzīvotāji nopērk nav ražots Latvijā. Mūs šī tendence ļoti satrauc,” atzīst Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks.

Šobrīd Latvijā vidējā piena iepirkuma cena ir 27 centi par litru, tas nav tik daudz cik zemnieki gribētu, taču krietni vairāk kā piena krīzes laikā, kad iepirkuma cena bija vien 18 centi litrā.

“Mežacīruļu” kūtī ir 300 slaucamas govis. Saimnieks atzīst, ka situācija ir dīvaina – spējam nodrošināt nepieciešamo piena apjomu pašpatēriņam, un vēl eksportam, spējam saražot labus piena produktus, taču pircējiem tiek piedāvāti citās zemēs ražotais.

“Mēs ražojam ļoti labus piena produktus, mēs protam to darīt, tai pašā laikā nopirkti 40% sveši produkti. Mūsu valstī nav nekāda savu zemnieku protekcionisma, es nejūtu to valdības muguru aiz kuras es justos ērti un droši. Kad redzam, ka nopirkti 40% valsts iedzīvotāji ir iegādājušies citā valstī ražotus pienu, tad skaidrs, ka man kā latviešu ražotājam tas kremt,” teic zemnieks Juris Cīrulis.

Piensaimnieki novērojuši, ka tieši pēdējā laikā vairāki lielveikalu tīkli priekšroku dod kaimiņvalstu produkcijai. Arī pircēji ne vienmēr novērtē produkta izcelsmi. Pilnīgi cita attieksme pret saviem produktiem esot kaimiņvalstīs un Skandināvijā, kur pircēji atbalsta vietējos ražotājus.

“Patriotisma trūkums ir viens no iemesliem, otrs ir tas, ka mūsu konkurenti ir būtiski lielāki, kas ienākuši šai tirgū. Piena pārstrādātāji vienmēr ir aicinājuši darīt visu iespējamo lai arvien vairāk varētu pārdot Latvijā ražotos piena produktus,” turpina Šolks.

Pārtikas tirgotāju asociācijā gan skaidro, ka pašmāju piena produkcijas īpatsvara samazinājums nav vērojams visos veikalu tīklos un tā neesot tendence. “Ir tīkli, kurus nenosaukšu vārdā, zināmu iemeslu dēļ, jā. Ir manāmas tendences, bet vai tas ir tik globāli Latvijas mērogā, tas ir jautājums,” saka Pārtikas tirgotāju asociācijas vadītājs Noris Krūzītis.

Tikmēr Latvijas piena pārstrādes uzņēmumi konkurences saasināšanās dēļ vietējā tirgū, aktīvi meklē eksporta iespējas. Eksportēts tiek ne tikai svaigpiens, bet arī gatavā produkcija.

11 komentāri