Latvijā tapis mikrofonu zīmols šovasar pārdots par 117 miljoniem ASV dolāru

15 komentāri
Latvijā tapis mikrofonu zīmols šovasar pārdots par 117 miljoniem ASV dolāru

Tuvojoties valsts simtgadei, TV3 Ziņas turpina rādīt stāstus par cilvēkiem, vietām un lietām, ar ko Latvijai lepoties. Ar savu darbu un talantu Mārtiņam Saulespurēnam izdevies radīt mikrofonu zīmolu “BLUE Microphones” un uzņēmumu, kas šovasar tika pārdots par vairāk nekā simts miljoniem dolāru.

Apvienojot klasisku retro dizainu ar augstākās kvalitātes skaņu, firmai “BLUE Microphones” 20 gados izdevies izaugt par vairāk nekā 100 miljonus dolāru vērtu uzņēmumu. Starp citu, BLUE  atšifrējums ir Baltic Latvian Universal Electronics, jo šie mikrofoni ir nākuši no Latvijas.

“BLUE microphones” dibinātājs ir audioinženieris no Rīgas – Mārtiņš Saulespurēns. Jau padomju laikā viņš kolekcionēja rietumu mūzikas ierakstus, tādēļ viņam bija vēstuļdraugi ASV. Padomju Savienībai sabrūkot, viņš izmantoja šos kontaktus, lai dotos meklēt laimi Amerikā.

Viņš saprata, ka Amerikā ir pieprasījums pēc antīkiem, vēsturiskiem mikrofoniem: “Tajā laikā bija pusvadītājmikrofoni, bet vecie 30.,40.,50. gadu stila mikrofoni, bāzēti uz lampu tehnoloģijām, pēc tiem joprojām bija pieprasījums, un cilvēki viņus augstu vērtēja. Viņš sāka 90. gadu sākumā tos restaurēt, mainīt, dalīt, uzlabot.”

Tirgojot restaurētus mikrofonus, Saulespurēns Losandželosā iepazinies ar amerikāni Skiperu Vaizu. 1995. gadā viņi saprata, ka pieprasījums ir gana liels, lai ar vecu mikrofonu restaurēšanu vairs nepietiktu, un dibināja firmu “BLUE microphones”. Tā apvienoja retro dizainu ar kvalitatīvu skaņu.

“Mans tēvs bija labs inženieris, bet, lai ieietu tajā Amerikas tirgū, bija vajadzīgi arī viņa partnera kontakti. Viņš bija mūziķis un zināja, kas mūziķiem patīk. Šī kombinācija man liekas bija ļoti svarīga. Pirmais “BLUE” produkts bija “Bottle”. Dizains pēc 30. gadu dizaina analogs. Tas bija dārgā gala produkts, maksāja vairākus tūkstošus. Un viņiem tiešām aizgāja. Bija ražotāji, kas veidoja kvalitatīvus mikrofonus, bet nebija dizaina. Un bija arī otrādi – uztaisīja kaut ko smuku, bet nebija kvalitātes. Un tas kopums izveidojās ļoti veiksmīgs tieši.”

“BLUE” mikrofoni nonāca slavenu ierakstu studiju aprīkojumā, tādēļ pēdējos divdesmit gados tos izmantojuši daudzi slaveni mūziķi, sākot no Madonnas un Eltona Džona un beidzot ar “Imagine Dragons” un Noru Džonsu. Izrāviens firmas izaugsmē pienāca ap tūkstošgades miju, kad pieprasījums pēc kvalitatīviem mikrofoniem parādījās arī ārpus profesionālo mūziķu aprindām.

“Kā mēs visi zinām, mikrofons, kas iebūvēts mums laptopā vai telefonā – toreiz nebija tā kvalitāte tik laba. Parādījās pieprasījums, videoblogeri gribēja sevi pierādīt un likt savas idejas internetā. Parādījās pieprasījums pēc viduslīmeņa – labāka nekā pilnīgi lēta, bet viduslīmeņa produkta.”

Šo nišu veiksmīgi iekaroja modelis “Snowball” jeb “Sniegapika”, padarot savus ražojumus par zīmolu, ko pazīst ne tikai profesionāli mūziķi. “Visveiksmīgākais stāsts. Viņam tā veikala cena bija 99 dolāri. Tas bija tas veiksmīgākais produkts, joprojām veiksmīgs, starp citu,” stāsta Saulespurēns.

Ar izaugsmi gan nāca arī vajadzība pēc investīcijām, tādēļ daļa firmas pārdota kādam riska kapitāla fondam. Pēc tam 2013. gadā pārdota vēlreiz, bet šovasar starptautiski pazīstamais elektrotehnikas ražotājs “Logitech” “BLUE Microphones” jau nopircis par 117 miljoniem ASV dolāru.

Jāpiebilst, ka sākotnēji mikrofoni ražoti arī Latvijā. Tomēr, pieaugot apjomiem, ražošana vispirms pārcelta uz ASV, bet tagad – jau uz Ķīnu. Latvijā palikusi tikai īpašu pasūtījumu izpilde. Piemēram, popdziedātājai Pink, kuras skatuves vārds tulkojumā nozīmē rozā, no Latvijas sūtīts īpašs rozā mikrofons.

Par skaņas kvalitāti tajos atbild inženieris Felikss Staņevičs. Viņš pie “BLUE Microphones” tehniskās puses strādājis kopš firmas pirmsākumiem: “Princips tāds – Skipers ar Mārtiņu izdomā, aprunājas ar tirgotājiem, kādu mikrofonu vajadzētu, kurš būtu populārs. Viņi izstrādā noteikumus, un tajos noteikumos man vajadzēja ielikt tajā dizainā savas shēmas. Protams, tajā brīdī man jau zināšanas stipri pieauga, un vairāki risinājumi bija stipri neordināri. Un tad man uzdevums bija uztaisīt prototipu, tad frekvenču raksturlīknes, tad plati izveidot.”

“Lidmašīnu arī ļoti skaisti var uzzīmēt, bet viņa var nelidot. Bet brīžiem tas dizains pat svarīgāks tirgošanai, un tad man ar lielām grūtībām izdodas dabūt iekšā to skaņu arī. Maksimāli naturāla skaņa. Mans uzdevums bija to dabūt,” saka Staņevičs.

Ar Latviju cieši saista arī firmas vizuālā identitāte, jo ASV mūzikas žurnālos drukātajās reklāmās desmit gadus izmantotas mākslinieka Jura Dimitera gleznas, kurās iestrādāti “BLUE” modeļi. “Mani pievilka tieši ar savu konservatīvo retro piegājienu, stabilām vērtībām. Jo mana tā glezniecība arī tāda, ļoti tradicionāls sirreālisms. Tāpēc arī viņi sasaucās, un tāpēc arī Mārtiņš bija izfunktierējis, ka es viņam varētu tādā veidā palīdzēt,” saka Dimiters.

“BLUE Microphones” modeļi ir viegli atpazīstami sava unikālā dizaina dēļ, tādēļ bieži ieguvuši no netiešas reklāmas. Piemēram, kompānija “Apple” reklamējot savu pirmo “iPod” mūzikas atskaņotāju noalgoja leģendāro Bobu Dilanu, bet Dilans reklāmas klipā izvēlējās dziedāt “BLUE” ražotajā “Baby Bottle” mikrofonā.

15 komentāri