Izsludināts vairāk nekā miljardu vērts konkurss “Rail Baltica” dzelzceļa izbūvei

5 komentāri

Izsludināts grandiozs iepirkums dzelzceļa projektam “Rail Baltica”. Par vairāk nekā miljardu eiro jābūvē sliežu ceļa pamattrase. Vietējie ceļu būvnieki gan nobažījušies par stingrajām prasībām konkursā, kuras viņiem reāli būtu pa spēkam tikai saistoties ar kādu lielu ārvalstu partneri, vēsta TV3 Ziņas.

Būvniecība “Rail Baltica” projektā Latvijā jau notiek. Rīgas centrālajā stacijā, arī pie starptautiskās lidostas “Rīga”, taču tas, kas vēl nav sācies, ir visu Latviju šķērsojušās paša dzelzceļa pamattrases celtniecība.

Tagad par šiem darbiem izsludināts vērienīgs iepirkums – dzelzceļa trases izbūve vairāk nekā 200 kilometru garumā viscaur Latvijai. Gandrīz visa “Rail Baltica” līnija no robežas līdz robežai.

Kaspars Vingris
“Eiropas dzelzceļa līniju” valdes priekšsēdētājs

“Tas faktiski ietver sevī visus būvdarbus – gan pamatnes sagatavošanu, gan uzbērumi, gan tilti, sliežu ceļi. Viss, izņemot elektroapgādi, signalizācijas un citas saistītās sistēmas. Protams, kārtās mēs runājam par summu, kas pārsniedz miljardu.”

“Rail Baltica” mēdz dēvēt par gadsimta projektu un skaidrs, ka vērienīgie projektā paredzētie darbi būtu gards kumoss arī vietējiem celtniekiem. Mūsu ceļu būvnieki gan ir neapmierināti ar konkursa nosacījumiem. Viņu ieskatā visu trasi varēja sadalīt mazākās lotēs un ar mazākām prasībām meklēt būvniekus katrai atsevišķi. Piemēram, pašreizējā konkursa prasība, ka pretendentiem pēdējos trijos gados jābūt ar vidējo apgrozījumu vismaz miljards eiro, vietējiem ne tuvu nav paceļama, taču esot daži Latvijas uzņēmumi, kuri kvalificējušies konkursiem Lietuvā un Igaunijā.

Andris Bērziņš
Biedrības “Latvijas ceļu būvētājs” valdes priekšsēdētājs

“Ja valdība izdomā, ka mēģinās izspiest savus uzņēmumus laukā, lai strādā kādi citi… Man, protams, vienmēr ir jautājums, no kurienes mēs granti vedīsim? No Turcijas, no Ķīnas? Tā klātne kādam būs jauztaisa. Tur būs tā pamatne jāizveido. Kā tas tas notiks?”

Projekta pārstāvji nemaz neslēpj, ka konkurss veidots starptautiskam mērogam, ņemot vērā tā starptautisko vērienu, savukārt vietējiem uzņēmējiem esot iespēja iepirkumā startēt apvienībā ar ārvalstu partneriem. “Eiropas dzelzceļa līniju” vadītājs netieši arī norāda, ka bažas raisa vēstis par karteļiem būvniecības nozarē.

Kaspars Vingris
“Eiropas dzelzceļa līniju” valdes priekšsēdētājs

“Jābūt ar ļoti spēcīgu saimniecisko un finansiālo segumu, lai mūsu rīcībā būtu partneris, kurš šādas saistības var uzņemties un iznest cauri šiem līguma izpildes gadiem. Protams, svarīgs ir arī reputācijas jautājums. Reputācija pēdējos gados būvniecības nozarei Latvijā nav tā pati labākā.”

Līgumu ar konkursā atlasīto pretendentu paredzēts noslēgt nākamā gada beigās, lai darbus varētu sākt 2023. gadā.

5 komentāri