VID ieviesis klientu virtuālo asistentu “Toms”

0 Komentāru
VID ieviesis klientu virtuālo asistentu “Toms”
ĢIRTS OZOLIŅŠ, F64

Jaunā gada pirmajā darba dienā Valsts ieņēmumu dienestā (VID) sācis strādāt virtuālais asistents “Toms”.

Saziņā ar klientiem izmantojot mākslīgo intelektu, VID cer ne vien atslogot darbiniekus, bet arī kļūt iedzīvotājiem draudzīgāks. Tiesa gan, “Toms” vēl turpina mācīties un pagaidām strādā testa režīmā.

Virtuālo asistentu “Tomu”, kurš atrodams VID mājaslapā, VID sauc par savu jaunāko konsultantu. Tas spēj atbildēt uz dažādiem vispārīgiem jautājumiem, piemēram, par Elektronisko deklarēšanas sistēmu (EDS), gada ienākumu deklarāciju, kā reģistrēt saimniecisko darbību.

Projekta īstenotāji cer, ka mākslīgā intelekta izmantošana atslogos VID darbiniekus.

Uzņēmuma “Tilde” pārstāvis Mārtiņš Začests norāda: “Šim virtuālajam asistentam mēs spējam nodot lielu daļu rutīnas jautājumu, ar ko cilvēkiem ikdienā nebūtu nepieciešams kavēt savu laiku. Tā vietā pievērsties jau nopietniem, daudz specifiskākiem jautājumiem.”

VID uzskata, ka, pateicoties virtuālajam asistentam, sazināties ar iestādi kļūs ērtāk, jo jautājumus “Tomam” var uzdot jebkurā diennakts laikā, arī brīvdienās.

VID pārstāve Lita Marnauza skaidro: “Ir skaidrs, ka pēc plkst. 17.00 neviens mūsu klientiem, ja viņi vēlas piezvanīt, nevar sniegt atbildes. Bet tad “Toms” ir tas risinājums, kas mums palīdzēs būt pie klientiem pēc plkst. 17.00, pirms plkst. 8.00.”

Iespēju nodrošināt saziņu ārpus ierastā darba laika kā vienu no galvenajiem ieguvumiem min Uzņēmumu reģistrā. Tā ir pirmā valsts iestāde, kas sāka izmantot mākslīgo intelektu. Virtuālo asistenti “Unu” ieviesa aizpērn.

“Redzam, ka mums uzņēmējiem patīk darboties pēc desmitiem vakarā. Bet sākotnēji varbūt, ja jautājumi bija tikai darba laikā, tagad klienti jau aprod, ka var visu cauru diennakti sazināties ar iestādi,” stāsta Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāre Guna Paidere.

No visiem jautājumiem, kas tiek uzdoti Uzņēmumu reģistram, teju trešdaļu saņem virtuālā asistente. “Tas akcents ir tieši uz bieži uzdotiem un vienveidīgiem jautājumiem. Piemēram, par iestādes darba laiku, par atrašanās vietu, par iesniedzamajiem dokumentiem. Kas ir tādi tipveida jautājumi, kas atkārtojas no reizes uz reizi. Un faktiski “Una” uzreiz šo informāciju var iedot koncentrētā veidā un ar norādēm, kur meklēt jau padziļinātāku informāciju,” skaidro Paidere.

Tikmēr VID līdz janvāra vidum turpināsies virtuālā asistenta pārbaudes periods, kura laikā iedzīvotāji aicināti to izmantot un sniegt ieteikumus, lai sistēmu uzlabotu un “Tomu” padarītu gudrāku.

0 Komentāru