VID ar aizdomām raugās uz luksus automašīnu cenu kritumu

4 komentāri

Valsts ieņēmumu dienests (VID) pēta vairākus darījumus ar jauniem auto, kuriem pēkšņi sākusi krasi mazināties darījuma vērtība, paslīdot zem 50 000 eiro, – kas ļauj uzņēmējiem no valsts atgūt tūkstošiem eiro lielo pievienotās vērtības nodokli.

Latvijā tā dēvētais luksusa auto nodoklis ir kopš 2007. gada – dārgu auto iegādes izmaksas nevar iekļaut saimnieciskās darbības izdevumos un atskaitīt daļu pievienotās vērtības nodokļa. Kopš 2013. gada līdz 50 000 eiro celta luksusa auto vērtības latiņa. Uzņēmēji visos laikos izdomājuši shēmas, kā šīs normas apiet. Tāpēc VID pievērsis uzmanību vairākiem pērn veiktiem darījumiem ar reprezentatīviem auto, kuros samazināta vērtība zem 50 000 eiro.

“Protams, katram savs biznesa modelis un atlaides var piemērot, bet, ja tā kļūst par sistēmu, tad tas dara uzmanīgu VID no nodokļu viedokļa. Tālāk sākām skatīties, par kādām cenām šīs auto tiek piegādātas no ražotāja. Dažviet šīs te atlaides ir piešķirtas 20 līdz 30% apmērā, protams, 10 līdz 15% arī. Bet attiecīgi tāda atlaide tiek piešķirta šim attiecīgam modelim, kas tiek uzskatīts par reprezentatīvu automobili, lai tiktu zem šīs te vērtības, zem 50 000 eiro,” norāda VID Nodokļu pārvaldes direktora vietniece Ilze Borance.

VID konstatēja nevienlīdzīgu pieeja darījumos ar šiem auto – fiziskas personas, kuras nav pievienotās vērtības nodokļa maksātāji vai uzņēmumi, kas auto iegādes izmaksas neattiecināja uz saimniecisko darbību, pirka jaunus līdzīgus auto par vairāk nekā 50 000 eiro. Tāpēc tiem, kuriem darījums bija tuvu, bet zem šīs summas, VID lūdza precizēt pievienotās vērtības nodokļa deklarāciju. Dienests vienlaikus analizē to, kāpēc vispār izveidojusies šāda situācija.

“Vai tas ir vienkārši, lai šo normu nepareizi izprot vai optimizētu nodokļus. Iesim uz dialogu, runāsim un sapratīsim, ka varbūt šī norma nedarbojas, ka varbūt jāmaina norma ar jauniem nosacījumiem. Esam vērsti uz sadarbību,” saka Borance.

Šādai VID interpretācijai nepiekrīt auto tirgotāji, kuru pārstāvji šonedēļ sāka sarunas ar VID. Viens no diskusiju objektiem – auto patiesā preces vērtība, kuras definīcija šajos gados nav mainījusies. Arī atlaižu piešķiršana nav mainījusies, ņemot vērā iespējas vispār pārdot auto.

“Auto asociācijas” prezidents Andris Kulbergs stāsta: “Konkurence starp pārdevējiem ir milzīga, atlaides pat stiepjas līdz 23 000…28 000 eiro, un tās atlaides ir pieejamas visiem. Es nepiekrītu tam, ka šīs atlaides ir tikai konkrētiem pircējiem vai konkrētiem izvēlētiem pēc sejas. Šīs atlaides publiskas un pieejamas visiem…”

Kulbergs ir pārliecināts, ka šajā gadījumā no autodīleru puses nav krāpšanas, jo šajā situācijā auto ražotāji kopā ar importētāju un dīleri kopā veidojuši atlaides. Viņš cer, ka izdosies panākt vienprātību, bet vienlaikus plāno politiķus aicināt šos cenu ierobežojumus reprezentatīviem auto vispār atcelt, tā vietā piedāvājot šādiem auto paaugstināt nodokli par dienesta auto lietošanu privātām vajadzībām.

4 komentāri