Uzņēmēji un ZZS koalīcijas partneri prasa apturēt vērienīgo LDZ elektrifikācijas projektu

6 komentāri
Uzņēmēji un ZZS koalīcijas partneri prasa apturēt vērienīgo LDZ elektrifikācijas projektu
Foto: f64

Samazinoties tranzīta kravu apjomam, valdības koalīcijā radušās šaubas par “Latvijas dzelzceļa” (LDZ) elektrifikācijas pamatotību. “Vienotība” nolēmusi lūgt Satiksmes ministriju izvērtēt alternatīvas, kur varētu novirzīt vairāk nekā 300 miljonus eiro lielo Eiropas Savienības finansējumu.

Projektu lūgušas apturēt arī Latvijas lielākās stividorkompānijas. “Latvijas dzelzceļā” gan joprojām uzskata, ka plāns par dīzeļlokomotīvju aizstāšanu ar elektrovilcieniem ir jāīsteno.

Latvijas dzelzceļa elektrifikācija ir otrs lielākais investīciju projekts aiz “Rail Baltica”. Tā kopējās izmaksas ir 440 miljoni eiro, no kuriem trīs ceturtdaļas ir Eiropas Komisijas finansējums, kas piešķirts ar mērķi samazināt gaisa piesārņojumu. Aptuveni 100 miljoni plānoti kā Latvijas dzelzceļa līdzfinansējums. Par projektu atbildīgā Satiksmes ministrija šobrīd to saskaņo Eiropas Komisijā. Taču koalīcijā par to parādījušās šaubas. Ņemot vērā strauji krītošo kravu apgrozījumu, esot bažas par projekta ekonomisko pamatotību.

“Mums ir jāgūst pārliecība par to, ka mēs nenoelektrificēsim dzelzceļu, bet fiksētas izmaksas pēkšņi neuzgulsies uz valsts budžeta pleciem, kā tas ir ar OIK,” norāda ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens (V).

“Vienotības” frakcija nolēmusi nākamnedēļ lūgt Satiksmes ministriju izstrādāt alternatīvas, kā Eiropas finansējumu piesārņojuma kvotu samazināšanai izlietot.

Paralēli “Vienotībai” vēstuli ar aicinājumu projektu apturēt premjeram nosūtījušas lielākās stividorkompānijas. Uzņēmēji, kas ikdienā nodarbojas ar kravu fraktēšanu, atgādina, ka projekts tika izstrādāts, kad tranzīts gadā laikā apkalpoja 60 miljonus tonnu kravas. Šogad šis apjoms tiek prognozēts par trešdaļu mazāks. Turklāt projektā neesot ņemtas vērā  elektrolokomotīvju iegādes izmaksas. Rezultātā par katru pārkrauto tonnu tarifs varētu augt pat par eiro.

“Tas ir ļoti daudz, jo mēs tagad strādājam ļoti ciešos konkurences apstākļos. Ja mums vēl palielinās cena, es negribu teikt to vārdu, bet mēs esam bankrota priekšā. Vēršanās pie premjera bija kā izmisuma solis, jo mēs uzskatām, ka pārvadātāju gala tarifs būs dārgāks. Zaudēs gan stividori, zaudēs gan dzelzceļš, zaudēs gan ostas, zaudēs viss tranzīts,” teic Saeimas deputāts Anrijs Matīss (V).

Premjers pēc tikšanas ar Valsts prezidentu TV3 Ziņām atzina, ka vēstuli ir saņēmis. Taču, vai dārgo projektu apturēs, pateikt vēl nevarēja. Galvenais esot nezaudēt  Eiropas finansējumu, kura izlietošanai ir ļoti striktas prasības.

Tikmēr par elektrifikācijas projekta pārtraukšanu neko negrib dzirdēt Satiksmes ministrija un “Latvijas dzelzceļš”, kas turpina to saskaņot Eiropas Komisijā.

Pēc Bērziņa teiktā, šobrīd arī nav pamata teikt, ka “Latvijas dzelzceļš” nespēs norēķināties ar bankām, un tāpēc izmaksas varētu būt  jāsedz no valsts budžeta. Paredzams, ka cīņa par projekta realizāciju pirms rudenī gaidāmajām vēlēšanām būs ļoti sīva.

6 komentāri