Tirgotāji sūdzas, ka degvielu Latvijā pērk arvien mazāk, tikmēr VID lepojas ar augstiem nodokļu ieņēmumiem

28 komentāri
Tirgotāji sūdzas, ka degvielu Latvijā pērk arvien mazāk, tikmēr VID lepojas ar augstiem nodokļu ieņēmumiem
Foto: f64

Pēc degvielas akcīzes palielināšanas miljoni eiro Latvijas uzņēmumu nodokļos samaksātās naudas šogad paliek Lietuvā un Polijā. Auto pārvadātāji degvielu izvēlas pirkt tur, kur tā ir lētāka. Par šādu tendenci stāsta “Latvijas Auto” asociācija. Klientu skaita kritumu šogad apstiprina arī degvielas tirgotāji. Valsts ieņēmumu dienests gan neredz iemeslu bažām, jo kopējie ieņēmumi no naftas produktu nodokļiem šogad tomēr esot palielinājušies.

Vēl pagājušajā gadā Latvijas autopārvadātāji brīdināja, ka akcīzes celšanas gadījumā, lielie pārvadātāji degvielu pirks tur, kur lētāk. Asociācijā “Latvijas Auto” apstiprina, ka tā arī notiek, – starptautiskie uzņēmumi, kas diendienā pārvadā kravas ar smagajiem auto un degvielai tērē milzīgas naudas summas, uzpilda bākas pa ceļam, izvēloties Latvijas benzīntankiem mest līkumu.

“Tie, kas agrāk Latvijā “ietankojās”, meklē, kur lētāk. Kā minēju, Polija. Dīzelis lētāk. Devām savu prognozi. Gada griezumā tie ir miljoni eiro budžetam, ko nesamaksā. (TV3: Sanāk, tie miljoni ieripo poļu maciņos?) Ne tikai poļu! Lietuvā lētāk ir, arī tādās valstīs kā Luksemburga, kur PVN ir tikai 5%,” stāsta asociācijas “Latvijas Auto” vadītājs Valdis Trēziņš.

Arī Degvielas tirgotāju asociācija atzīst, ka tirdzniecības apjomi janvārī pamatīgi kritušies. Tas noticis vairāku faktoru dēļ: rēķinoties, ka cenas kāps, daudzi braucēji degvielu ar pamatīgu rezervi sapirka gada beigās. Taču arī laikapstākļi, proti, ziemā brauc mazāk, un galvenokārt – cena – ietekmē pašmāju tirgotāju apgrozījuma kritumu. Precīzi skaitļi būs zināmi vēlāk, bet tendence ir skaidra – peļņa krīt.

“Noteikti neatgriezeniski ietekmēs tas, ka Lietuvā akcīze ir zemāka. Tas noteikti to ietekmēs, par to nav šaubu. Klimatiskās pārmaiņas ir mainīgas – šogad tas bija februārī, bet klimatiskās pārmaiņas ietekmē patēriņu,” norāda Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Ojārs Karčevskis.

Akcīzes nodoklis, ko lielākoties maksā vietējie autobraucēji, kas mašīnas izmanto savām ikdienas vajadzībām, nonāk kopējā budžeta katlā, un nekādi lielie uzlabojumi ceļu remontiem nav gaidāmi. “Ja 16% šogad tikai no tās naudas, kas akcīzē tiek savākts, nonāk atpakaļ uz ceļiem, par ko mēs runājam? Tagad, paldies sala tētim, ceļi ir sasaluši, un izbraucami. Tūlīt sala tētis aizbrauks uz citiem medību laukiem, mums viss atkusīs un redzēsim īsto situāciju,” teic “Latvijas ceļu būvētāja” valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš.

Tikai pēc pirmā pusgada varēs spriest par kopainu, uzsver Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Edgars Tavars: “Būs kāda valsts, kura turēs augstāku, būs, kas zemāku. Nav ES noteikts, ka jābūt vienotai cenai, tas ir brīvais tirgus. Mūsu uzdevums monitorēt, lai cenas neaiziet kosmosā, lai degviela nepaliek dārgāka.”

VID nevarēja sniegt datus par šā gada akcīzes nodokļa ieņēmumiem no degvielas. Kopumā akcīzes nodokļa ieņēmumi no naftas produktiem ir palielinājušies par 10% salīdzinājumā ar pagājušo gadu. VID uzsver, ka no šā gada janvāra nodokļa likmes paaugstinātas gandrīz visiem naftas produktiem.

28 komentāri