“Rail Baltica” Rīgas posma izmaksas kļuvušas lielākas, salīdzinot ar aprēķiniem priekšizpētes laikā

9 komentāri

Rīga gatavojas vērienīgiem būvdarbiem, – nākamā gada nogalē plānots sākt būvēt ātrgaitas dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” Rīgas posmu.

Darbus uzticēts veikt Beļģijas un Latvijas būvkompāniju apvienībai. Nepilnu trīs kilometru garā posma izbūves izmaksas pārsniedz 430 miljonus eiro, – tas ir divreiz dārgāk, nekā tika lēsts sākotnēji.

Ātrgaitas dzelzceļa līnija “Rail Baltica” Rīgā ieviesīs jaunus vaibstus. Līdz nepazīšanai tiks pārbūvēta centrālā stacija, uzbūvēti seši jauni dzelzceļa pārvadi, divos posmos norakts uzbērums, taps jauna iela un līdzās esošajam dzelzceļa tiltam pār Daugavu – arī jauns tilts.

Starptautiskā konkursā darbus uzticēts veikt Beļģijas būvkompānijai “Besix”. Tai ir pieredze, strādājot vairāk nekā 20 valstīs. Kompānija cēlusi arī līdz šim augstāko debesskrāpi pasaulē “Burj Khalifa”, kas atrodas Dubaijā.

Lai Rīgā būvētu jauno dzelzceļu, izveidota apvienība ar pašmāju būvkompāniju “ReRe grupa”.

Būvkompānijas “ReRe grupa” valdes priekšsēdētājs Guntis Āboltiņš-Āboliņš norāda: “Šis projekts pilnīgi noteikti ienesīs jaunas līnijas un jaunu siluetu mūsu pilsētā.”

2,6 kilometru garā Rīgas posma izbūve ir vērienīgākais projekts reģionā. Tā izmaksas pārsniedz 430 miljonus eiro. Salīdzinājumam – viss Latvijas aizsardzības budžets ir ap 600 miljoniem gadā. 15% izmaksu sedz Latvijas nodokļu maksātāji, bet lauvas tiesu finansē Eiropas Savienība (ES).

“Šī multimodālā transporta mezgla projekta līguma vērtība Baltijas reģionā ir bezprecedenta. Tāpēc ir ļoti svarīgi rīkoties atbildīgi un rūpīgi, lai pierādītu Latvijas, Baltijas un Eiropas Savienības nodokļu maksātājiem katra iztērētā eiro pievienoto vērtību,” pauž “RB Rail” valdes priekšsēdētājs Timo Rīhimeki.

Veicot projekta priekšizpēti, izmaksas tika lēstas aptuveni 200 miljonu apmērā. Kāpēc būvdarbi sadārdzinājušies vairāk nekā divas reizes, satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) norāda, ka atbildība jāprasa uzņēmumam “Eiropas dzelzceļa līnijas”, kas organizēja iepirkumu.

“Viņi patiesībā ir arī atbildīgi par to, kā šis projekts gala rezultātā ir izvērsies. Protams, viena daļa no izmaksām ir pieaugušas tādēļ, ka parādījušās klāt ir daudzas prasības, daudzas vajadzības, salīdzinot ar priekšizpēti. Bet, protams, arī riski šeit ir ielikti, iecenoti, kas varēja būt mazāki,” skaidro Linkaits.

Tikmēr “Eiropas dzelzceļa līniju” valdes loceklis Kaspars Vingris sadārdzinājumu pamato ar to, ka projektā ieviestas būtiskas izmaiņas un būvdarbu apjoms ievērojami palielināts.

“Mēs skaidrojam to nevis ar sadārdzinājumu kā tādu, bet ar funkcionalitātes un darba apjoma pieaugumu, jo projekta sākumā pirms četriem gadiem tika vērtēta iespēja, ka iebrauc divas sliedes un viena platforma “Rail Baltica”. Tas būtu tāds variants, ka esošā stacija tiek minimāli skarta un ietekmēta,” bilst Vingris.

Uzņēmuma pārstāvis ir pārliecināts, ka no ES naudas izdosies segt arī sadārdzinājumu. Un nepieciešamais finansējums būs pieejams arī valsts budžetā, saka satiksmes ministrs.

“Tas, ko mēs esam pašlaik ar Finanšu ministriju saskaņojuši, tur nauda ir paredzēta gan šim konkrētajam Rīgas centrālās stacijas projektam, gan arī nākamajiem, kas ir lidosta un visa trase kopumā,” norāda Linkaits.

Plānots, ka 870 kilometru garais dzelzceļš kopumā izmaksās gandrīz sešus miljardus. To paredzēts atklāt pēc septiņiem gadiem.