Lietuva sāk atjaunot demontēto dzelzceļu Mažeiķi-Reņģe

Pievienot komentāru

Lietuvas valsts dzelzceļš ir samaksājis Eiropas Komisijas noteikto sodu par dzelzceļa sliežu nojaukšanu starp Mažeiķiem un Reņģi. Un šonedēļ sākusies arī rosība pie sliežu ceļa atjaunošanas. LNT Ziņas skaidroja, ko Latvijai nozīmē šī sliežu posma atjaunošana un cik ilgā laikā tas varētu notikt.

Dzelzceļa posms starp Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā negaidīti tika slēgts 2008.gadā. Lietuvieši to skaidroja ar slikto sliežu ceļa stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, taču Latvija sūdzējās Eiropas Komisijā, kā rezultātā Lietuvas valsts dzelzceļam tika piemērots 8 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū un noteikums atjaunot demontēto sliežu ceļu.

Šonedēļ Mažeiķos nojaukto sliežu ceļa galā sākās aktīva rosība. Tika ielikta simboliska sliede atjaunojamajā dzelzceļa posmā starp Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Reņģi Latvijā. Lietuvas satiksmes ministrs atzina, ka sliedes ielikšana iezīmē nesaskaņu pārvarēšanu.

Roks Masjulis
Lietuvas satiksmes ministrs

Šī nesaprašanās un sliežu ceļa izjaukšana pirms daudziem gadiem izraisīja uzņēmumu konfliktu un arī aptumšoja kaimiņvalstu valstu attiecības.

Starp Lietuvas dzelzceļu un Polijas naftas koncernu “Orlen”, kurš saimnieko Mažeiķos, noslēgta arī vienošanās par sadarbības palielināšanu.

Mants Bartuška
Lietuvas dzelzceļa ģenerāldirektors

Šodien mēs sākam sliežu ceļa atjaunošanu un pāršķiram jaunu lappusi. Šī ir partnerības diena, kurā mēs kopīgi ieliekam pamatus nākotnei.

Polijas naftas koncerna “Orlen” vadītājs Daniels Obajteks norāda:”Parakstītā vienošanās ļaus pārvadāt vairāk kravu un būs izdevīga gan Lietuvai, gan Polijai.”

Tikmēr amatpersonu runās ne ar vārdu netiek pieminēts naftas tranzīts uz Latvijas ostām, kas ir tuvāk nekā Klaipēda. Neraugoties uz to, “Latvijas dzelzceļš” rosīšanos ap nojauktajām sliedēm vērtē atzinīgi un norāda, ka sliežu atjaunošana mūsu valstij ir izdevīga.

Ēriks Šmuksts
VAS “Latvijas dzelzceļš” viceprezidents

Ļoti pozitīvi, ka Lietuvas dzelzceļš, pēc ES palīdzības vismaz sāka saprast, ka nedrīkst, dzīvojot kopējā ES, ievērot tikai savas intereses, nedrīkst darīt pāri saviem kaimiņiem, visas kravas, kas nāk uz Latvijas iekšējo tirgu no Mažeiķiem, tās ir 600 000 līdz 700 000 tonnas, tas ceļš būs daudz īsāks, un acīmredzot transporta izdevumi būs mazāki.

Tikmēr par pārējo tranzītkravu piesaisti, kas ir 3 līdz 4 miljoni tonnu gadā, “Latvijas dzelzceļš” plāno vēl pacīnīties. Naudas izteiksmē viena tonna tranzīta nozarē ir 8 eiro tautsaimniecībai.

“Varbūt atradīsim ceļus, lai lauztu to līgumu un piedāvātu citus variantus, tas ir process, uz ko ir jāstrādā,” norāda Šmuksts.

Desmit gadu laikā Latvija nojaukto sliežu ceļa dēļ ir cietusi ievērojamus zaudējumus, kravas vedot pa garāku maršrutu caur Šauļiem. Tagad tiekot apsvērta iespēja piedzīt no Lietuvas arī zaudējumus par negūto peļņu, kas ir vismaz 300 miljoni eiro.

Sliežu 19 km garo sliežu posmu no Mažeiķiem līdz Reņģei Lietuva plāno atjaunot līdz nākošā gada beigām un tas Lietuvai varētu izmaksāt vismaz 10 miljonus eiro.