2 komentāri
Vai pie augstajām preču cenām Latvijā vainīgi paši pircēji? Komentē eksperti!
Foto avots: Gints Siliņš, Facebook

“Cenu faktiski nosaka pircējs – ja preci pērk, tad cenas ir augstas; ja nepērk – cenas sarūk. Jebkurš pārdevējs ir ieinteresēts pārdot savu preci par pēc iespējas augstāku cenu. Kamēr pircējs preces par augstu cenu pirks, cenas saglabāsies augstas,” vaicāta, kādēļ nereti Latvijā ar zemāku dzīves līmeni ir augstākas sadzīves preču cenas nekā krieti attīstītākās valstīs, portālam Skaties.lv pauda ekonomiste Raita Karnīte.

Portāls Skaties.lv jau ziņoja – lai arī Vācijā dzīves līmenis un vidējā alga ir krietni vien augstāka nekā Latvijā, salīdzinot dažādu preču cenas Latvijas un Vācijas veikalu plauktos, varētu domāt, ka latviešu dzīves līmenis jau sen apsteidzis Veco Eiropu.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Mazs tirgus, nepilnīga informācija, mazāka preču pieejamība, zema konkurence – tie ir galvenie četri iemesli, kādēļ Latvijā dažas preces maksā dārgāk nekā, piemēram, Vācijā, kur dzives līmenis ir ievērojami augstāks, norāda R. Karnīte. Nozīmīgākais no faktoriem – zemā konkurence.

Taču tajā pašā laikā – “jo izglītotāks ir pircējs, jo grūtāk pārdevējam celt cenas’, uzsver R. Karnīte. “Ne katrs pircējs var aizbraukt uz Vāciju un redzēt, ka tur dažas lietas varbūt arī maksā lētāk. Cilvēkiem trūkst zināšanu par to, ka var preces nopirkt lētāk un tad tās pērk par tām cenām, ko piedāvā Latvijā. Līdz ar to pārdevējs var celt cenas,”  skaidro ekonomiste.

Tikmēr tirgotāji norāda uz valsts nodokļu politiku un loģistikas izmaksām, transportējot preces uz Latviju. “Salīdzinot produktu cenas Latvijā un Vācijā, jāņem vērā, ka pie mums PVN ir 21%, bet Vācijā tas ir zemāks (atkarībā no produktu kategorijām). Tāpat jāņem vērā arī loģistikas izmaksas un piegādātāju piedāvātā cena,”  portālam Skaties.lv komentē Maxima pārstāvis Jānis Beseris.

Latvijas tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusēvičs portālam Skaties.lv jau pauda, ka faktiski šīs cenas ietekmē divi galvenie faktori – pirmais esot tas, ka preču ražotāji mazās ekonomikās, kāda ir Latvija, pārdot mazāku preču skaitu, lai arī reklāmā tiek ieguldīts teju vienlīdzīgs līdzekļu apjoms. Līdz ar to varētu būt situācija, kad preces tiek pārdotas par augstākām cenām pašiem mazumtirgotājiem.

Taču pie vainas ir arī nodokļu sistēma Latvijā, ir pārliecināts H. Danusēvičs. Piemēram, Vācijā iedzīvotāju ienākumu nodokļu likme pārdevējiem ir jāmaksā, sākot no 700 eiro lielas algas. Savukārt Latvijā iedzīvotāju ienākumu nodoklis ir 23% apmērā arī tad, ja pārdevēja alga ir 400 eiro.

Savukārt ekonomiste R. Karnīte norāda, ka iemeslus augstākai cenai var atrast vienmēr, taču, kad ražotājiem jādodas, piemēram, meklēt noieta tirgu Ķīnā, neviens nesūdzas par to, ka tur ir augstas loģistikas izmaksas – šo tirgu dodas iekarot tik un tā.

TOP komentāri

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Ar riteni uz darbu. Arī ziemā!

Ar riteni uz darbu. Arī ziemā!

Vai Latvija varētu kļūt par velo zemi līdzīgi kā Nīderlande? Vai pie mums maz iespējams braukt ar riteni visu gadu? Un kā komfortabli ierasties savā birojā, ja esi minies uz darbu ar riteni ziemā?

Interesantākās 2018. gada grima tendences, ko Tu vari izmēģināt jau šodien!

Interesantākās 2018. gada grima tendences, ko Tu vari izmēģināt jau šodien!

2018. gads make-up pasaulē mirdz vēl spožāk nekā iepriekšējais. Tendenču virsotnēs gozējas metālisks spīdums, gliteri un pat uz ādas uzlīmējami akmentiņi, ļaujot mums uzmirdzēt kā dārgakmeņiem. Ja ar mirdzumu un spīdumu jau esam pazīstamas kopš pagājušā gada, tad viena toņa acu ēnas, izteikti kuplas skropstas un citas aktuālākās tendences vēl jāiepazīst. Esi gatava jauniem skaistuma piedzīvojumiem? Iepazīsties ar 10 interesantākajām grima tendencēm šajā gadā!

Lasi vēl