Latviešu “craft” alus brūveri pošas iekarot ASV tirgu, konkurence ļoti sīva

5 komentāri

Pasaulē strauju popularitāti gūst “amatalus” jeb “craftbeer” bizness, un arī Latvija strauji iezīmē sevi pasaules kartē.

Pašmāju aldari, kas hobiju pārvērtuši par “maizes darbu”, savu preci eksportē un tuvākajā laikā grasās iekarot arī ASV tirgu. Rīgā aizvadīts vērienīgs alus festivāls, kurā pulcējās miestiņa darītāji no visas pasaules.

Pasaulē ir tūkstošiem entuziastu, kas ražo specifisku alu, pievienojot visdažādākās izejvielas, lai garšu padarītu unikālu. No mājražotājiem daudzi izaug par nopietnām darītavām un savus produktus ar krāšņajām etiķetēm izrāda alus festivālos, un pasaules kartē spilgti iezīmējusies arī Rīga, – ar savu subkultūru un pasākumiem. Viens no pašmāju “craftbeer” jeb “amatalus” flagmaņiem – “Labietis” – jau atrocījis piedurknes ārvalstu tirgus paplašināšanai.

Jurģis Spunde
“Labietis” pārstāvis

Tā ir Šveice, kurai ļoti patīk mūsu alus. Bet viena no top valstīm, kurā esam pieprasīti, ir Lietuva! Viņi ļoti daudz ņem mūsu alu. Protams, esam Norvēģijā, Zviedrijā, būsim Igaunijā. Un tagad konteineri aizsūtījām uz ASV, kur aizbrauca abi priekšnieki, uz Ņujorku. Viņi pārdod mūsu alu tur. Esam citā kontinentā! Ceram tikt arī Vācijā, Polijā.

Uz Latviju savus ražojumus izrādīt atbraukuši aldari no visas pasaules. Arī kaimiņi igauņi nesnauž – kādai darītavai izdevies iekarot Francijas tirgu, noslēdzot iespaidīgu līgumu par produktu tirdzniecību plašā bāru ķēdē.

“Mēs viņus satikām kādā alus festivālā Eiropā, viņiem ļoti patika mūsu produkcija, un viņi vēlējās apskatīt brūvētavu. Tagad mūsu produkcija ir visos viņu krogos,” stāsta darītavas “Pohjala” pārstāvis Samu Heino.

Mājražotāji, kas izauguši par nopietnām darītavām, ir arī Krievijā un Baltkrievijā. Arī Maskavas alus darītāji viesojās Rīgā, atklājot savus biznesa plānus. Panākumu atslēga ir privātas sarunas ar krogu, restorānu un veikalu īpašniekiem – aci pret aci.

Vadims Kamkalovs
Krievijas alusdarītavas pārstāvis

Nākamais festivāls būs Minskā, esam otro gadu aicināti arī uz Kopenhāgnu. Paralēli notiek festivāli Honkongā, Austrālijā, ģeogrāfija ir ļoti plaša.

Alus revolūcija – tā 15 gadu ilgo procesu savā valstī sauc dāņi. No 13 brūvētavām skaits izaudzis līdz 200. Taču biznesa vides likumi ir skarbi – nespēj pielāgoties? Tiec izslēgts no spēles.

“Esam nonākuši tik tālu, ka konkurence starp brūvētavām ir ļoti smaga. Ir pārāk daudz darītavu, mājražotāju alus burtiski pārpludina pasauli. Dānijai ir jāsaprot – mēs visi nevarēsim izdzīvot,” tā TV3 Ziņām pastāstīja darītavas “Amager” pārstāvis Henriks Papso.

Arī Latvijā strauji aug brūvētavu skaits, taču vietējā mērogā tik izteiktas konkurences nav – brūveri pat izmanto vienas un tās pašas ražotnes, lai brūvētu dažādu produkciju.