Jau tuvākajā laikā Latvijas un Ķīnas uzņēmumiem gaidāmas izdevīgākas sadarbības iespējas

Pievienot komentāru
Jau tuvākajā laikā Latvijas un Ķīnas uzņēmumiem gaidāmas izdevīgākas sadarbības iespējas
Foto: LETA

Satiksmes ministrs Uldis Augulis un Ķīnas Nacionālās Attīstības un reformu komisijas vicepriekšsēdētājs Ningu Džižē (Ning Jizhe) otrdien, 12.jūlijā, panākuši vienošanos un apstiprinājuši memoranda projektu par visaptverošu Latvijas un Ķīnas sadarbību transporta un loģistikas jomā. Plānots, ka memorandu šī gada novembrī parakstīs 16+1 valstu vadītāju samita laikā Rīgā. Tāpat ministrs tikās ar Ķīnas transporta ministru Jangu Čuantangu (Yang Chuantang).

“Esmu gandarīts, ka vizīte Ķīnā ir patiesi vērtīga un rezultatīva. Lai to panāktu ir ieguldīts liels darbs,” norāda Augulis, skaidrojot, ka gan tikšanās ar Ķīnas transporta ministru, gan pārrunas ar nozares uzņēmumiem un vienošanās par sadarbības memoranda gala variantu ir vērtējami ļoti pozitīvi.

“Memoranda apstiprināšana ļaus daudziem Latvijas un Ķīnas uzņēmumiem rast abpusēji izdevīgas sadarbības iespējas un sasniegt reālus, praktiskus rezultātus jau tuvākajā laikā,” apgalvo Augulis. “Līdz ar to mums ir vienots redzējums un vīzija par konkrētiem soļiem ilgtermiņa sadarbībai transporta un loģistikas jomā, kas nākotnē dos nozīmīgu ieguldījumu Latvijas tautsaimniecības izaugsmē. Tāpēc uzņēmumiem būs aktīvi jāstrādā sadarbības nodrošināšanai ar Ķīnu,” tā Augulis.

Minētais sadarbības memorands paredz veicināt sadarbību ostu attīstībā, lai uzlabotu to infrastruktūru, piesaistītu investīcijas un attīstītu industriālos parkus. Valstis līdz ar vienošanos apņemas sekmēt Latvijas un Ķīnas uzņēmumu sadarbību dažādos veidos, tai skaitā, paredzot  publisko un privāto partnerību, kopuzņēmumu veidošanu un citas sadarbības formas.

Lai īstenotu memorandā paustās apņemšanās, Latvija un Ķīna noteiks galvenos sadarbības projektus, veicinās to efektīvu īstenošanu, kā arī rīkos kopīgus seminārus un mārketinga pasākumus u.c.

Sarunas par memoranda parakstīšanu tika uzsāktas jau šī gada februārī, kad  Dž. Nings bija ieradies vizītē Rīgā.

Pēdējās desmitgades laikā Latvija ir paveikusi ļoti daudz, lai attīstītu tās īpašo nišu transporta un loģistikas pakalpojumu  sniegšanā Eirāzijas kontinentā. Tranzīta pakalpojumi šobrīd veido 10 % no Latvijas iekšzemes kopprodukta, un kā stratēģiski nozīmīgam sektoram, tam ir vislielākais atbalsts no Latvijas valdības, tiekoties ar Ķīnas Tautas Republikas transporta ministru Jangu, norādījis Augulis.

“Ar lielu kravu apjomu, intensīvu tranzīta dzelzceļu plūsmu, efektīvu ostu darbību, stabilu tirgus daļu un ciešu sadarbību ar kaimiņiem Latvija ir  ļoti nozīmīgu partneris. Mēs varam būt Ķīnas stratēģiskais partneris, aktīvi iesaistoties iniciatīvas Viena Josla, Viens Ceļš realizācijā. Vienlaikus Latvija, ņemot vērā tās ģeogrāfisko atrašanās vietu,  ir lielākais dabiskais kravu pārkraušanu centrs reģionā, tāpēc ir kopīgi jāstrādā, lai stiprinātu un tālāk attīstītu savienojamību visā Eirāzijā un nostabilizētu savas pozīcijas kā Baltijas reģiona līderim, ” uzsvēra Augulis.

Tikšanās laikā Augulis norādīja, ka sadarbības sekmēšanai ar Ķīnu Satiksmes ministrija ir izvirzījusi četras prioritārās jomas. Proti, sadarbība aviācijā, piedāvājot apsvērt  stratēģisko partnerību  nacionālajā aviokompānijā airBaltic, kā arī attīstot Rīgas Starptautiskās lidostas pasažieru, kravu un loģistikas biznesu. Aktivizējoties konteineru sūtījumu attīstībai no Ķīnas uz Eiropu, pastāvot iespēja VAS Latvijas Dzelzceļš ciešai sadarbībai ar Ķīnas Dzelzceļa Korporāciju, ziņo ministrija.

Vienlaikus sadarbības potenciāls esot Latvijas un Ķīnas ostām – beramkravu, lejamkravu un konteineru kravu apkalpošanai, lai nodrošinātu kravu pārvadājumu risinājumus visā Eirāzijas kontinentā. Plānots izmantot Speciālās Ekonomiskās Zonas statusu, lai veicinātu Ķīnas – Latvijas sadarbību industriālās zonas nodibināšanā, kas attiecīgi piešķirtu tiesības līdz 2035.gadam nodrošināt ievērojamu ieguldījumu veicināšanu, nodokļu brīvdienas potenciālajiem partneriem.

Tikšanās laikā Ķīnas transporta ministrs Jangs apliecināja vēlmi un iespējas valstīm sadarboties Pastāv vairākas kopīgas abu valstu intereses, lai veidotu pragmatisku sadarbību valsts un uzņēmumu līmenī. Eirāzijas savienojamība, ko Latvija var piedāvāt kā Rietumu vārtus uz Austrumiem un Austrumu vārtus uz Rietumiem, ir viens priekšnosacījumiem Baltijas jūras reģiona sasaistei ar Ķīnas Viena Josla, Viens Ceļš vīziju.