“Elektrum”: Vidējai mājsaimniecībai ikmēneša elektrības rēķins pieaugs par četriem vai pieciem eiro

38 komentāri

Latvijā vadošais elektrības piegādātājs ar lielāko klientu bāzi šajās dienās izsūtījis paziņojumu par cenu paaugstināšanu no 1. novembra arī fiksētā tarifa līgumiem, kas katram kopsummā mainīsies individuāli, taču var sasniegt 50%, vēsta TV3 Ziņas.

“Elektrum” līgumos ir paredzējis iespēju divreiz gadā vienpusēji pārskatīt cenu. Daļai klientu no 1. novembra šis jau būs otrais kāpums šogad. To skaidro ar notiekošo elektroenerģijas “NordPool” biržā. Cena pēdējā pusgada laikā esot pieaugusi par vairāk nekā 250% jeb 3,5 reizes, tāpēc arī “Elektrum” esot iedzīts stūrī.

Uldis Mucinieks, AS “Latvenergo” komercdirektors

“Ja jālēš tāda ietekme, tad vidējai Latvijas mājsaimniecībai, kas patērē vidēji 150 kilovatstundas mēnesī, šī cenu izmaiņa varētu būt četri vai pieci eiro klāt pie ikmēneša rēķina. Tā ir izmaiņa pret septembri vai oktobri.”

Tā kā “Elektrum” savos līgumos paredzējis tiesības divas reizes gadā mainīt cenu, tad šķietami fiksētais tarifs tomēr nenozīmē akmenī iecirstu cenu. Un daļai “Elektrum” klientu kāpums no pirmā novembra būs šogad jau otrais. “Klienta piekrišana nav jāsaņem, līguma nosacījumi paredz, ka mēs vienkārši paziņojam. Klientam ir pietiekošs laiks, lai izdarītu izvēli – cenu akceptēt vai izvēlēties citu elektroenerģijas produktu,” teica Mucinieks.

Un līdz ar paziņojuma saņemšanu kāda daļa “Elektrum” klientu esot jau sākuši pāriet pie konkurentiem. Pretstatā “Latvenergo” zīmolam “Elektrum”, tā divi spēcīgākie konkurenti “Enefit” un “Tet” neķersies klāt savu esošo klientu fiksētajiem tarifa plāniem patlaban spēkā esošos līgumos.

Viktorija Ķirsone, “Tet” elektrības biznesa vadītāja

“Kas attiecas uz “Tet” fiksētās cenas klientiem, tad mēs neplānojam pārskatīt tarifus visa līguma periodā. Uz to periodu, kad klientam ir noslēgts līgums, cena paliek nemainīga.”

“Mūsu klienti var būt mierīgi. Ja ir izvēlēts fiksētas cenas produkts, tad cenas netiek pārskatītas un arī neplānojam to darīt. Līdz ar to uztraukumam nav pamata. Fiksētās elektroenerģijas cenas apjomus nopērkam laikus. Tie klienti, kuriem ir fiksētās cenas līgumi, var būt droši, ka līdz līguma termiņa beigām šī cena paliks nemainīga,” skaidroja “Enefit Latvija” valdes priekšsēdētājs Krists Mertens.

Taču, ja tagad kādam “Enefit” vai “Tet” klientam beigsies fiksētā tarifa līgums, un vajadzēs sākt jaunu līgumu nākošajam periodam uz gadu vai diviem, tad tur gan kāpums varētu būt robežās no 40% līdz 50%. Katram tas gan var atšķirties.

Krists Mertens, “Enefit Latvija” valdes priekšsēdētājs

“Ja klients šobrīd gribētu noslēgt fiksētās cenas līgumu, tad tās izmaiņas pret iepriekšējo līgumu, būtu jārēķinās ar vismaz divreiz lielāku cenu nākamajam periodam.”

Iemesls, kāpēc kopumā elektrības cena Eiropā palielinās, ir spējais pieprasījuma kāpums pēc elektroenerģijas. Atkopjoties ekonomikām, elektrību tērē vairāk. Tāpat – hidroelektrostacijas un ar vēja parki šogad mazāk saražojušas enerģiju. Būtiski kāpusi cena arī dabasgāzei un akmeņoglēm, no kā arī ražo elektrību.

Vissāpīgāk elektrības cenu kāpumu izjūt iedzīvotāji, kuriem ir dinamiskais tarifu plāns jeb rēķini piesaistīti biržas aktuālajām cenām. Tās mainās pa stundām.

Kā ziņots, pagājušajā ceturtdienā ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs bija sasaucis Valsts enerģētiskās krīzes centra sēde, kurā nozares atbildīgo iestāžu pārstāvji informēja – gan elektroenerģijas, gan dabasgāzes, gan siltumenerģijas ražošanā izmantotie izejmateriāli Latvijā ir pietiekamā daudzumā, taču vērojamas cenu izmaiņas – straujākas izmaiņas ir elektroenerģijai un dabasgāzei, mazāk straujas – šķeldai un citiem resursiem, kas tiek izmantoti siltumenerģijas ražošanā.
38 komentāri