Ēdināšana iekštelpās: uzņēmējiem daudz neskaidrību par drošības prasību īstenošanu praksē

2 komentāri
Ēdināšana iekštelpās: uzņēmējiem daudz neskaidrību par drošības prasību īstenošanu praksē
SIPA/SCANPIX

Mazāk nekā diennakti pirms sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzēji drīkstēs apkalpot savus klientus arī iekštelpās uzņēmējiem joprojām ir daudz neskaidrību par noteikto prasību īstenošanu praksē, atzinuši aptaujātie ēdinātāji.

Ēdināšanas pakalpojumu sniedzēja SIA “Baltic Restaurants Latvia” valdes loceklis Guntis Bredovskis aģentūrai LETA stāstīja, ka uzņēmums no citām organizācijām ir saņēmis Ekonomikas ministrijas informāciju par to, ka ēdienu telpās var izsniegt līdzi ņemšanai visiem un paralēli šajās telpās var arī apkalpot pie galdiņiem personas ar Covid-19 sertifikātu.

Lasi vēl – Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumus sniegs arī iekštelpās; apmeklētājiem jābūt vakcinētiem

“Līdz ar šo noteikumi, ka pie ieejas jākontrolē, vai apmeklētājiem ir Covid-19 sertifikāts, nav pamatoti, jo telpās jau var ienākt visi, bet kontrolei būtu jānotiek pie ēdamzāles,” akcentēja Bredovskis, kurš piebilda, ka vēl ir jāprecizē, vai sertifikātu pārbaude pie ēdamzāles ieejas, neveicot to pie restorāna ieejas, būs kvalificējams kā pārkāpums.

Vienlaikus viņš atzina, ka iespējamība atvērt visas “Baltic Restaurants Latvia” ēdamzāles no otrdienas, 15. jūnija, pielāgojoties visiem noteikumiem un atlasot apkalpojošo personālu ar Covid-19 sertifikātiem, ir ļoti maza. “Lielākā daļa vietu turpinās strādāt kā līdz šim, ēdienu izsniedzot līdzi ņemšanai. Kopumā [“Baltic Restaurants Latvia”] ir 21 vieta, bet deviņas vietas Covid-19 radīto apstākļu un noteikumu dēļ savu darbību nevar atsākt,” teica Bredovskis.

Arī restorānu “Vairāk saules” līdzīpašnieks Endijs Bērziņš aģentūrai LETA nenoliedza, ka vēl pirmdien uzņēmumam ir pietiekami daudz neskaidrību par to, kā attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos izvirzītās prasības īstenot dzīvē.

“Ir tik daudz dažādu noteikumu, un tā vien liekas, ka nedaudz par daudz tomēr,” teica Bērziņš.

Kā piemēru viņš minēja noteikumu, ka personas, kurām ir derīgs vakcinācijas sertifikāts, iekštelpās var uzturēties bez sejas maskām un neievērojot divu metru distanci, savukārt, ja iekštelpās maltīti grib ieturēt persona, kura nav vakcinēta, bet kurai ir derīgs sertifikāts, kas apliecina nesen veiktu Covid-19 analīžu negatīvu rezultātu, prasība par divu metru distanci un maskām ir spēkā arī citām telpā esošajām personām. “Un ko tad darīt? Teikt – tagad visi pārceļamies un izretojamies, jo viens ir atnācis ar testu? Tīri tehniski varēja nedaudz mazāk sarežģīt,” teica Bērziņš.

Viņš atzīmēja, ka ne visos restorānos iespējams nodalīt zonas vakcinētajiem un personām ar derīgu Covid-19 analīžu sertifikātu, turklāt nekur nav skaidri arī noteikts, ko nozīmē šāda nodalīšana, kas, pēc Bērziņa domām, var būt arī interpretējams jautājums, ar kuru nemierā var būt attiecīgo noteiktumu pārbaužu veicēji. Lai nerastos šāda veida pārpratumi, “Vairāk saules” restorānu iekštelpās visi galdiņi tiks izvietoti ar nepieciešamo distanci.

Tāpat Bērziņš atzina, ka nav arī skaidrs, piemēram, tas, kādā veidā jāpārliecinās par bērnu līdz 12 gadu vecumam, kuri var ēdināšanas pakalpojumu sniedzējus apmeklēt bez Covid-19 sertifikāta, reālo vecumu. “Atnāks vakcinēta ģimene, kurai būs bērns 13, 14 gadīgs līdzi, bet vecāki teiks, ka 11. Kā mums reaģēt? Prasīt pasi? Ticēt? Pase šajā vecumā jau nav obligāta,” uzsvēra Bērziņš.

Viņš izteica cerību, ka atbildīgās iestādes, kurām jākontrolē prasību ievērošana, ēdināšanas uzņēmumus par šāda veida pārkāpumiem uzreiz bargi nesodīs.

Bērziņš vēlāk papildināja, ka “Vairāk saules” savās ēdināšanas vietās otrdien vēl nesāks klientu apkalpošanu iekštelpas. Tas saistīts ar prasību, ka sabiedriskas ēdināšanas pakalpojumu sniedzēju iekštelpās klientus varēs apkalpot tikai personāls ar Covid-19 sertifikātu.

Savukārt AS “Lido” valdes priekšsēdētāja Rita Auziņa uzsvēra, ka “Lido” ir kārtīgi sekojis līdzi visiem valdības lēmumiem, dinamiski uz tiem arī reaģējot un veicot visus nepieciešamos priekšdarbus, lai izpildītu visus nosacījumus. “Kā tas darbosies realitātē, redzēsim rīt, taču esam gatavi pielāgoties un operatīvi reaģēt un veikt nepieciešamās korekcijas, lai ikviens pie mums justos ērti un labi un, galvenais, droši,” teica Auziņa.

Vienlaikus viņa nenoliedza, ka ir nianses, kas šķiet interpretējamas un neskaidras, taču uzņēmums dara visu nepieciešamo, lai nosacījumi tiktu izpildīti pilnībā.

Auziņa atklāja, ka “Lido” darbus iekštelpās plāno organizēt, veicot atbilstošu zonu sadalījumu, kā arī ar personāla palīdzību pārdalot atbildības jomas un novirzot resursus uz šo funkciju veikšanu. “Darbinieki, kuriem pašiem ir derīgi Covid-19 sertifikāti vai pārslimošanas sertifikāti, veiks klientu plūsmas organizēšanu, novirzot klientus atbilstoši nosacījumiem. Mūsu personāls ir tam sagatavots, visi ir informēti un instruēti,” skaidroja “Lido” valdes priekšsēdētāja.

Viņa atzīmēja, ka uzņēmums līdzīgi jau reaģēja pērnā gada rudenī, kad uzņēmuma darbinieki pie ieejas bistro un veikalos veica temperatūras mērīšanu un aicināja veikt roku dezinfekciju, atgādināja par obligātu aizsargmasku lietošanu un citas prasības. “Līdz ar to arī mūsu darbinieki ir iemācījušies adaptēties jebkurā situācijā un veikt savus pienākumus ar lielu atbildības sajūtu. Šajos apstākļos ikvienam ir jāmāk pielāgoties esošajai situācijai un to esam šajā krīzes laikā patiesi labi apguvuši,” uzsvēra Auziņa.

Tāpat “Lido” plāno sagatavot informatīvus plakātus ar norādēm par to, kam ir ļauta maltītes ieturēšana iekštelpās, bet kuriem pusdienas jābauda terasēs.

“Apzināmies, ka noteikti radīsies kādas neskaidrības un sarežģījumi, kā tas mēdz notikt ar jauninājumu ieviešanu dzīvē, bet aicinām gan mūs pašus, gan mūsu klientus būt saprotošus un kopīgās sarunās nonākt pie vislabākā risinājuma. Katrā gadījuma mēs apņemamies uzreiz reaģēt, ja redzēsim, ka mūsu plūsmas organizācija nestrādā kā vajadzētu un veiksim visus nepieciešamos uzlabojumus, lai pie mums labi justos gan iekštelpās, gan terasēs maltīti baudošie,” klāstīja Auziņa.

Savukārt pēc “Hesburger” attīstības direktores Ievas Salmelas vārdiem, ja sākotnēji valdības pieņemtie lēmumi likušies cerīgi, tad jaunā kārtība līdz ar obligāto prasību ne tikai apmeklētājiem, bet arī visiem darbiniekiem būt vakcinētiem pret Covid-19, “nepavisam nepalīdz mūsu biznesam”.

“Pašlaik esam pieņēmuši lēmumu nemainīt veidu, kādā mēs apkalpojam klientus, un neparedzam nodrošināt maltīšu baudīšanu iekštelpās. Raugoties tālejošāk, mēs varētu atvērt dažus tīkla restorānus, lai gan šādu iespēju pie esošajiem nosacījumiem tuvākā nākotnē nesaredzam. Līdzšinējās pasūtījumu veikšanas iespējas kā pasūtījumu veikšana līdzņemšanai restorānos, auto kasē vai ar mobilās lietotnes starpniecību paliks spēkā, un restorānos tiks nodrošināti visi līdz šim ieviestie drošības pasākumi,” informēja Salmela.

Jau ziņots, ka no otrdienas, 15. jūnija, sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumus personām, kas varēs uzrādīt derīgu digitālo Covid-19 sertifikātu, būs ļauts sniegt arī iekštelpās, paredz Ministru kabinetā atbalstītie Ekonomikas ministrijas izstrādātie grozījumi noteikumos “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai”.

Ēdināšanas pakalpojumi iekštelpās būs pieejami personām, kuras ir vakcinētas pret Covid-19, pārslimojušas Covid-19, vai kurām ir sadarbspējīgs testēšanas sertifikāts, kas apliecina, ka persona pēdējo 48 stundu laikā ir veikusi Covid-19 testu un tas ir negatīvs, vai sešu stundu laikā veiktais SARS-CoV-2 antigēna tests ir negatīvs, kā arī šīs personas pavadošie bērni vecumā līdz 11 gadiem bez sertifikātiem.

2 komentāri