Covid-19 krīze pavērusi iespējas biznesa attīstībai atsevišķās nozarēs

1 komentārs

Lai arī uzņēmēju aptaujas rezultāti šobrīd uzrāda ārkārtīgi negatīvas tendences, krīze tomēr pavērusi iespējas biznesa attīstībai atsevišķās nozarēs.

Vairāki lielāki un arī mazie uzņēmēji šīs iespējas nelaiž garām, un ir gatavi jauniem izaicinājumiem.

Latvijas uzņēmēji jūtas stipri mazāk informēti, mazāk produktīvi un vērtīgi, stāsta biznesa konsultants Mārtiņš Vecvanags. Viņš kopš aprīļa sākuma veic mūsu uzņēmēju emocionālā noskaņojuma pētījumu.

“Tajā pašā laikā izjūt daudz lielāku stresu, neziņu, daudz lielāku izsmeltības sajūtu, attiecīgi šis stāvoklis ir ne pārāk produktīvs. Mūsu dati par uzņēmējiem rāda, ka iekšējais klimats virzās neproduktīvo, neveiksmīgo uzņēmumu virzienā. Ja tas saglabāsies ilgstoši, tad ne tikai ārējie apstākļi ietekmēs uzņēmumu rezultātus, bet arī tas, kāda vide tur valda,” saka Vecvanags.

Taču ne visas nozares ir pakļautas recesijai, un dažās ir pat iespēja izaugsmei.

Rolands Dzenis vēl pirms mēneša darbojās ziedu tirdzniecībā, taču Covid-19 izraisītā krīze ieviesa viņa dzīvē būtiskas korekcijas: apgrozījums strauji, vismaz uz pusi, kritās, uzturēt divu veikalu komandas kļuva sarežģīti, un Rolands spēja ātri pārorientēties, nodibinot bezkontakta pārtikas interneta veikalu, kas pārtiku nogādā ne tikai pie pircējiem Rīgā, bet arī Latvijas novados.

”Deliv.lv” vadītājs Rolands Dzenis norāda: “Nedēļas laikā uztaisījām platformu, līdz četriem naktī vadījām produktus, lai ātri visu palaistu. Daudz redzam, ka Rīgas jaunieši pasūt saviem vecākiem uz laukiem, cilvēki uzmanās, jo viņi prasa bezkontakta piegādi, mēs aizvedām, noliekam pie durvīm un dodamies projām. Mums zvana cilvēki un saka, ka analīzes bijušas, jāsēž 14 dienas mājās, vai varat mums palīdzēt?”

Saskaņā ar digitālā mārketinga ekspertu pausto, šobrīd daudz kas ir atkarīgs no uzņēmumu spējas ātri reaģēt un pielāgoties jaunajai situācijai. Pārtikas piegāde internetā ļoti strauji kļūst pieprasīta, stāsta digitālā mārketinga eksperts, ”iMarketings.lv” digitālās nodaļas vadītājs Sergejs Volvenkins. Piemēram, lielākajiem spēlētajiem šajā nozarē pieprasījums, ja salīdzināt šī gada martu pret pērno, audzis par 400% un 500%.

“Tas nozīmē, ka pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Mēs redzam, ka lieli tirgus spēlētāji online piegādes jautājumos nevar apmierināt šo pieprasījumu. Šobrīd ir tas laiks, kad var pacīnīties ar lieliem tirgus spēlētajiem un uzaudzēt masu šajā laikā,” norāda Volvenkins.

Tāpēc šobrīd pēc ekspertu domām ir lieliskas iespējas jaunajiem uzņēmējiem. Kaut gan šī priekšrocība būs tikai neilgu laiku – dažus mēnešus. Pēc tam spēkā atkal būs ierastie faktori, kas ietekmē biznesu: piegādāto produktu kvalitāte, mājaslapas ērta lietojamība un – lai veicinātu atkārtotus pirkumus, digitālā mārketinga augsts izmantošanas līmenis.