Būvnieku karteļa lietā nauda varētu būt jāatdod par 25 Eiropas līdzfinansētiem projektiem

2 komentāri
Būvnieku karteļa lietā nauda varētu būt jāatdod par 25 Eiropas līdzfinansētiem projektiem
ROMĀNS KOKŠAROVS, F64

Būvnieku karteļa lietā nauda varētu būt jāatdod par 25 Eiropas Savienības (ES) līdzfinansētiem projektiem, informēja Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (CFLA).

CFLA norādīja, ka pēc pašreizējām aplēsēm finanšu korekcijas kopējais apmērs varētu būt vismaz 18 miljoni eiro, un šī summa varētu palielināties, ja kādos gadījumos tiktu apstiprināta pasūtītāja iesaiste.

CFLA ir veikusi Konkurences padomes (KP) publicētajā lēmumā par būvniecības karteli minēto publisko iepirkumu pārskatīšanu, lai identificētu projektus, kur ES fondu līdzfinansējumam varētu tikt piemērotas finanšu korekcijas.

Starp minētajiem projektiem ir Rīgas pilsētas pašvaldības pasūtītie – būvnieka SIA “Re&Re” īstenotais Latvijas Nacionālā mākslas muzeja projekts un būvnieka SIA “Velve” īstenotais VEF kultūras pils projekts.

Tāpat finanšu korekciju varētu piemērot Rīgas domes Īpašuma departamenta pasūtītajiem projektiem – būvnieka SIA “Arčers” īstenotajam Rīgas Angļu ģimnāzijas projektam, būvnieka “Rere būve 1” īstenotajam Rīgas Franču liceja projektam un SIA “Velve” īstenotajam Zolitūdes skolas projektam. Finanšu korekcija varētu tikt piemērota arī par Rīgas Mākslas un mediju tehnikuma pasūtīto un būvnieka “Rere būve” īstenoto tehnikuma projektu.

Finanšu korekcija var skart Latvijas Universitātes (LU) pasūtīto un būvnieka “LNK Industries Group” īstenoto LU Akadēmiskā centra Torņakalnā projektu, kā arī VSIA “Kultūras un sporta centrs “Daugavas stadions”” pasūtīto un būvnieka SIA “LNK Industries Partnership” īstenoto Daugavas stadiona tribīņu projektu.

Tāpat finanšu korekcija var tiks piemērota Ventspils Mūzikas vidusskolas pasūtītā un būvnieka “Merks-Ostas celtnieks” īstenoto Ventspils Mūzikas vidusskolas ar koncertzāles projektu, kā arī Ventspils pilsētas pašvaldības iestādes “Komunālā pārvalde” pasūtīto un būvnieka “LNK Industries Group” īstenoto Inovāciju centa projektu.

Finanšu korekcija varētu arī skart Jelgavas pašvaldības pasūtīto un būvnieka “Rere būve 1” īstenoto Jelgavas Valsts ģimnāzijas projektu, kā arī VAS “Valsts nekustamie īpašumi” pasūtīto un būvnieka SIA “Abora” īstenoto Prokuratūras ēkas projektu.

Tāpat finanšu korekcija varētu skart četrus Rīgas Tehniskās universitātes pasūtītos projektus, kurus īstenoja būvnieki “Merks” un “Abora”, kā arī SIA “Latvijas energoceltnieks” īstenoto Rēzeknes tehnikuma projektu un Siguldas novada pašvaldības pasūtīto un “Rere būve 1” īstenoto Siguldas pils projektu.

Finanšu korekcija varētu arī skart “Latvijas energoceltnieka” īstenoto Jelgavas pilsētas slimnīcas projektu, “Velves” īstenoto Liepājas slimnīcas projektu, Ogres pašvaldības pasūtītos projektus – būvnieka “Rere būve, Re&Re un Campaign” īstenoto Ogres sociālā centra projektu, kā arī “Latvijas energoceltnieka” īstenoto Ikšķiles vidusskolas projektu.

Analizējot KP lēmuma informāciju, CFLA ir secinājusi, ka 25 ES fondu projektos būvniecības iepirkumos tiesības uz līgumu ir ieguvis būvnieks, kurš fiksēts kā karteļa dalībnieks, un, pastāvot konkurences pārkāpumam, CFLA ir pienākums piemērot finanšu korekciju – atcelt vai samazināt finanšu atbalsta summu.

Saskaņā ar finanšu korekciju vadlīnijām tiek noteiktas vairākas korekcijas. 10% apmērā, ja iepirkuma procedūrā piedalījušies dažādi (ne tikai kartelī iesaistīti) uzņēmumi, bet konkrēto līgumu noslēdzis kāds no kartelī iesaistītajiem uzņēmumiem. Korekcija 25% var tik noteikta, ja iepirkuma procedūrā piedalās tikai slepenas vienošanās dalībnieki/uzņēmumi, un konkurence tikusi būtiski ierobežota. Savukārt 100% korekcija var tikt noteikta, ja apstiprināta pasūtītāja iesaiste, sniedzot palīdzību pretendentiem, kas veic aizliegtās vienošanās, un kāds no pretendentiem, kas bijis iesaistīts aizliegtās vienošanās veidošanā noslēdzis konkrēto līgumu.

“Informējot par pieņemto lēmumu atklātā būvniecības karteļa lietā, KP ir publiskojusi sarakstu ar iepirkumiem, par kuriem vienojušies karteļa dalībnieki. Daļa KP lēmumā fiksēto iepirkumu, kas attiecas uz ES fondu projektiem, ir izbeigti vai to rezultātā būvniecības līgums ir noslēgts ar tādu komersantu, kurš nav bijis iesaistīts kartelī. Šādā gadījumā ES fondu projektos korekcijas nav jāpiemēro,” skaidroja CFLA.

Ņemot vērā, ka no KP publiskotā lēmuma nav iespējams izdarīt viennozīmīgus secinājumus par pasūtītāja iesaisti pārkāpumā, CFLA šīs informācijas noskaidrošanai pieprasījusi papildu informāciju no KP. Ja tiks gūti pierādījumi pasūtītāja iesaistei pārkāpumos, korekcijas summa ES fondu projektos var pieaugt.

Sākotnēji katra konkrētā ES fondu projekta ietvaros CFLA pieņems lēmumu konstatēt neatbilstību, kas kvalificējama kā “aizdomas par krāpšanu”, nosakot finanšu korekciju, apturot maksājumus attiecīgajā projektā koriģējamo izdevumu apmērā, taču neuzsākot neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu.

CFLA gala lēmums par neatbilstību, kas kvalificējama kā “aizliegta pretendentu vienošanās”, finanšu korekcijas piemērošanu un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu tiks pieņemts pēc tam, kad būs pagājis KP lēmuma apstrīdēšanas laiks un tas būs stājies spēkā, vai, ja KP lēmums tiks apstrīdēts, tad pēc tam, kad būs stājies spēkā tiesas spriedums attiecīgajā strīdā.

Pēc CFLA lēmuma ES fondu projektu īstenotājiem jeb pasūtītājiem būs tiesības vērsties regresa kārtībā pret konkrēto pārkāpumu izdarījušajiem uzņēmumiem.

2 komentāri