Asociācija: Autokravu pārvadājumu nozarē daļai uzņēmumu jau ir bankrota stāvoklis

2 komentāri
Asociācija: Autokravu pārvadājumu nozarē daļai uzņēmumu jau ir bankrota stāvoklis
IEVA LEINIŠA, LETA

Autokravu pārvadājumos šogad vērojams kritums aptuveni 30-40% apmērā, un daļai uzņēmumu jau ir bankrota stāvoklis, norāda pārvadātāju asociācijas “Latvijas auto” valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Pociluiko.

Viņš akcentēja, ka pašreiz situācija nozarē ir slikta, jo daudzās valstīs turpinās dažādi Covid-19 pandēmijas dēļ noteiktie ierobežojumi, turklāt Eiropas Savienība jūlijā atbalstīja autokravu transporta reformu, kas neatbilst Latvijas interesēm.

Pociluiko stāstīja, ka kravu apjomi, salīdzinot ar aprīli vai maiju, nav pieauguši. “Kravu apjomi nav lieli – rūpnīcas nestrādā vai strādā samazinātā apjomā, daudzās valstīs ir dažādi ierobežojumi. Turklāt nav normāli, ka ir valstis, kur iebraucot kravas auto šoferiem jāievēro 14 dienu pašizolācija,” stāstīja asociācijas vadītājs, skaidrojot, ka pārvadātāju uzņēmumam tas dārgi izmaksā.

Šogad aptuvenais kravu apjoma kritums pret pērno gadu ir 30-40%.

Jautāts, vai pēc ārkārtējās situācijas Latvijā tendences nozarē ir uzlabojušās, Pociluiko atbildēja noliedzoši, paskaidrojot, ka situācija ir tāda pati.

“Tagad, piemēram, ierobežojumu dēļ jau 24 dienas uz robežas ar Krieviju stāv mašīna piekrauta ar saldētām zivīm, kurai tālāk jādodas uz Kazahstānu. Krava visu laiku jāuztur atbilstošā temperatūrā, un tās pārvadātājam ir milzīgas izmaksas,” stāstīja Pociluiko.

Viņš arī teica, ka daudzi nozares uzņēmumi strādā ar kredītu brīvdienām, kā arī daudziem jau ir bankrota stāvoklis. “Īstenībā kopējo bildi, kas vispār notiks ar nozari, mēs redzēsim tikai rudenī,” uzsvēra “Latvijas auto” valdes priekšsēdētājs.

Grūtības nozares uzņēmumiem rada arī viesstrādnieki, kuru īpatsvars veido ap 30-40%. Tie ir pārsvarā no Krievijas, Baltkrievijas, Uzbekistānas, un viņiem ir nepieciešamas uzturēšanās atļaujas, kuras daudziem jau nav pagarinātas. Pociluiko arī uzsvēra, ka šīs valstis ir sarkanajā sarakstā, tāpēc no tām viesstrādniekus aicināt vairs nevar, kā rezultātā pārvadātājiem trūkst darbinieku un daudziem ir dīkstāve.

Savukārt otra lielā problēma iezīmējusies ar EK Mobilitātes pakotnes apstiprināšanu, kas paredz virkni noteikumu, kas nav izdevīgi Latvijas uzņēmējiem. Pociluiko stāstīja, ka jau ir redzami nopietni uzņēmumi, kuri mainīs jurisdikciju, pārceļoties uz citām Eiropas valstīm. Daļa, kurai pietiks darba apjoma, paliks Latvijas jurisdikcijā.

“Latvijas auto” vadītājs norādīja, ka pašreiz jurisdikcijas dēļ Latvija jau nodokļos zaudē aptuveni 400 eiro mēnesī uz katru transporta vienību.

“Tas ir ļoti daudz, ņemot vērā, ka pašreiz ir jāskaita katrs cents. Mēs jau neesam konkurētspējīgi, bet, kad stāsies spēkā jaunā Mobilitātes pakotne, tad mēs tādi vispār nebūsim,” teica Pociluiko, piebilstot, ka daļa uzņēmumu šo varētu arī nepārdzīvot un nozares apmēri Latvijā samazināsies.