Apņemas panākt vairāk pašmāju produktu veikalu plauktos

Pievienot komentāru

Latvijas lauksaimnieki ar Latvijas veikalniekiem vienojušies lielāku uzmanību veltīt tam, lai veikalu plauktos vairāk būtu pašmāju ogu, augļu un dārzeņu. Tas apstiprināts īpašā sadarbības memorandā, ko pirmdien, 6. jūlijā, parakstīja nozares pārstāvji. Pircēju reakcija uz šo gan lielā mērā būs atkarīga no produktu cenas.

Memorands paredz visu iesaistīto pušu – Zemkopības ministrijas, lauksaimnieku un tirgotāju pārstāvošo organizāciju – sadarbību, lai kopīgiem spēkiem nodrošinātu lielāku Latvijā ražotu augļu, ogu un dārzeņu īpatsvaru tirdzniecības vietās. No tā ieguvēji būšot gan lauksaimnieki, gan gala patērētāji.

“Saņemt kvalitatīvu Latvijas produktu ikdienā savām vajadzībām, kvalitatīvu, atbilstošu visām prasībām. Un, no otras puses, lai arī stiprinātu Latvijas vietējo ražotāju pārliecību un iespējas ražot kvalitatīvu produkciju, piegādāt viņu Latvijas tirgos,” akcentēja zemkopības ministrs Kaspars Gerhards (NA).

“Lauksaimniekiem būs stabilitātes sajūta, viņi zinās, ka viņu produkciju ņems. Jo tas jau tomēr ir ilgtermiņa process, zemniekam ir jārēķinās ar to, cik viņam ir jāražo, cik varēs pārdot. Un arī patērētājiem būs garantija, ka viņi pirks kvalitatīvu produkciju,” piebilda Lauksaimnieku organizāciju Sadarbības padomes vadītājs Edgars Treibergs.

Priekšlikumu atbalsta arī tirgotāji. Jau šobrīd tie novērojuši, ka liela daļa iedzīvotāju vēlas pašmāju produkciju, taču ne visi veikali to spēj nodrošināt, jo trūkstot sadarbības starp ražotājiem un tirgotājiem.

“Šis memorands ir tieši laikā un vietā. Tas ir nepārprotams signāls, ka sezonas laikā prioritāte ir Latvijas dārzeņi, ogas un augļi. Un tam būtu jādominē gandrīz visos mazumtirdzniecības veikalos. To arī vēlas pircējs,” uzskata Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis.

Lai gan sezonas laikā lauksaimnieki spēj saražot vietējo produkciju tādā apjomā, lai apgādātu veikalus, tiem lielāka pieprasījumu gadījumā būtu jātiek galā ar vairākiem izaicinājumiem, uzskata tirgotāju asociācija. Tā ir gan kvalitātes nodrošināšana, gan spēja produkciju piegādāt ar konkrētu regularitāti.

“Un trešais arī cena. Jo šobrīd, kā rāda pēdējie pētījumi, ka cilvēki arvien vairāk orientējas uz cenu un mazāk ir nacionālpatriotiski. Pēdējos gados mazāk izvēlas Latvijas produktu neatkarīgi no cenas. Savukārt cenas princips joprojām ir ļoti spēcīgs un ir pat pieaudzis,” atzīst Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusēvičs.

Tādēļ tirgotāji vēlētos redzēt samazināto PVN ne tikai Latvijai raksturīgiem augļiem un dārzeņiem, bet arī citiem pārtikas produktiem. Tādējādi iedzīvotāji varētu atļauties iegādāties kvalitatīvāku pārtiku, gan arī palīdzētu vietējiem ražotājiem lielākā apjomā realizēt savus produktus.