“airBaltic” valstij prasa vēl vienu ieguldījumu

6 komentāri
“airBaltic” valstij prasa vēl vienu ieguldījumu

Latvijas nacionālā lidsabiedrība “airBaltic” valdībai prasa vēl vienu ieguldījumu papildu tiem 250 miljoniem, kas tika investēti pērn, vēsta TV3 Ziņas.

Aviācija ir viena nozarēm, kas Covid-19 krīzē cieta vissmagāk. Cilvēku plūsma pār robežām apstājās un lidmašīnas bija spiestas palikt uz zemes. Līdzīgi kā citām lidsabiedrībām pasaulē, grūts šis laiks ir arī mūsu nacionālajai aviokompānijai “airBaltic”. Latvijas lidsabiedrība aizvadītajā gadā strādāja ar 265 miljonu eiro zaudējumiem, apgrozījums par 72% mazāks nekā gadu iepriekš. grafiks

Daudzu valstu valdības deva naudu savam lidsabiedrībām krīzes pārziemošanai, tai skaitā Latvija. Pērn “airBaltic” saņēma 250 miljonus eiro. Kā stāsta aviokompānijas vadītājs, par šiem līdzekļiem segtas lidmašīnu līzinga, darbaspēka un citas izmaksas.

Martins Gauss, “airBaltic” valdes priekšsēdētājs

“Visa nauda, ko valdībai bija atļauts mums iedot, atbilstoši Eiropas Savienības likumiem būs jāatdod atpakaļ. Daudz cilvēki pārprot, uzskatot, ka “airBaltic” iedod naudu un tā pazūd. Tā nav!”

Valsts nauda jāatgūst piecu līdz septiņu gadu laikā. Te lielas cerības uz plānoto “airBaltic” akciju kotēšanu biržā. Kopumā kompānija atkopjas, bet pamazām. Šis gads joprojām ar zaudējumiem, iespējams, arī vēl nākamgad neizdosies atgriezties pie peļņas, un tagad “airBaltic” lūdz vēl vienu valsts ieguldījumu. Valdība par to bija plānojusi lemt pagājušajā nedēļā, bet jautājuma izskatīšanu atlikta, lai naudas prasītāji sagatavotu papildu informāciju, tai skaitā starptautiskajā salīdzinājumā.

Kompānijas pērnā gada finanšu pārskats liecina, ka uzņēmums potenciāli varētu lūgt valdībai papildu finansējumu robežas no 50 līdz 100 miljonu eiro, taču Gauss pagaidām detaļas neatklāj. Norāda vien, ka atkopšanās ir lēnāka nekā prognozēts.

Martins Gauss, “airBaltic” valdes priekšsēdētājs

“Lūdzu sapratni. Mēs par šīm lietām runājam slēgtās sēdēs, arī konkurences apsvērumu dēļ. Tam ir iemesli, un es tagad nevaru runāt par valdības tematiem.”

Atsaucoties uz ierobežotas pieejamības informāciju, par detaļām klusē arī Satiksmes ministrija. Sagaidāms, ka jautājums Ministru kabineta dienaskārtībā varētu atgriezties pēc aptuveni mēnesi ilgā valdības atvaļinājuma.

Vienlaikus notiekošajam ap nacionālo aviokompāniju seko arī Valsts kontrole. Tā jau aprīļa beigās nāca klajā ar secinājumiem, ka pats ieguldījums ir jēdzīgs, taču būtiski jāstiprina aviokompānijas darbības uzraudzība, lai sasniegtu finansējuma piešķīruma mērķi un valsts pēc tam to atgūtu. Cik tālu Satiksmes ministrija tikusi arī šī ieteikuma ieviešanu? Valsts kontrole pagaidām nekādu informāciju nav saņēmusi.

“Mēs šim jautājumam sekojam līdzi un noteikti to aktualizēsim pie pirmās iespējas, kad atkal finansējuma jautājums aktualizēsies. Būtu svarīgi šajā brīdī, kad tiek lemts par jaunu finansējumu, saprast, kādā stadijā ir ieteikumu ieviešana, vai process sācies. Tā ir svarīga informācija arī valdībai, pieņemot gala lēmumu,” norāda Valsts kontrolē.

Kā norāda Satiksmes ministrija, iestāde patlaban gatavo grozījumus, nosakot, kāda informācija uzņēmumiem jāsniedz ministrijai. Tas arī ļaušot nodrošināt papildu kontroli un valsts ieguldījuma uzraudzību. Izmaiņas paredzēts ieviest līdz oktobrim.
6 komentāri