“Tā ir dabas dāvanas iznīcināšana.” Covid-19 pandēmija radījusi milzu zaudējumus šampanieša ražotājiem

Pievienot komentāru
“Tā ir dabas dāvanas iznīcināšana.” Covid-19 pandēmija radījusi milzu zaudējumus šampanieša ražotājiem
REUTERS / SCANPIX

Pretēji pieņēmumam, ka koronavīrusa pandēmijas dēļ pasaulē pieaudzis alkohola patēriņš, to nevar sacīt par šampanieti. Šā ekskluzīvā dzirkstošā dzēriena ražotāji Šampaņā norāda uz globālu pieprasījuma kritumu. Un iemesls ir tieši pandēmija.

Nav ballīšu, nav šampanieša. Tā kā daudzviet pasaulē pēdējais pusgads pagājis ierobežojumu ēnā, kāzas, dzimšanas dienas vai jebkāda cita veida ballītes notiek krietni retāk. Un tas atstājis būtisku iespaidu uz šampanieša pieprasījumu un patēriņu.

Līdz ar to globālie pārdošanas apjomi šogad kritušiem par aptuveni trešdaļu, šā Francijas reģiona vīndariem nesot vēl nebijušus zaudējumus, kas lēšami teju divu miljardu eiro apmērā.

“2020. gads mums iesākās ar labām prognozēm, taču tad saskārāmies ar globālu krīzi, kura nu jau pārspējusi Lielās depresijas apmērus. Mums vien atliek cerēt uz šampanieša 300 gadus seno vēsturi. Esam gājuši cauri daudz kam un spējuši izdzīvot,” saka Šampanieša ražotāju komitejas priekšsēdētājs Tibo Le Mailu.

Tiek lēsts, ka pasaulē nepārdoti palikuši ap 100 miljoniem pudeļu. Pareizi uzglabājot, tās bojā neies un var tikt izdzertas nākotnē. Taču kad? Redzot, ka pusgada laikā inficēšanās apjomi pasaulē nemazinās, bet aug, pastāv pamatotas bažas, ka līdz brīdim, kad lielākas cilvēku masas atkal varēs pulcēties masu pasākumos, ir tālu.

Lai nepieļautu pārprodukciju un cenu krišanos, līdzīgi kā naftas ieguvē, šobrīd tiek apsvērts mazināt ražošanas apjomus. Tas nozīmētu mazāk šampanieša pudelē, bet pārējo iznīcināt vai pārstādāt spirtā.

Iecere tiek uztverta neviennozīmīgi. Šī taču ir Šampaņa, labvēlīgākā vieta pasaulē dzirkstošajam.

“Tā ir dabas dāvanas iznīcināšana. Tas ir nepieņemami. Tas ir kā paņemt šampanieša pudeli un izmantot dārza laistīšanai. Pat ne tā. Izliet notekcaurulē. Tas ir noziegums,” norāda šampanieša ražotājs no “Jacques Selosse Champagnes” Anselms Selūzs.

Kā jau ierasts, krīze sāpīgāk sit pa mazākajiem tirgus dalībniekiem. Proti, mazajiem šampanieša namiem, kuriem izdzīvošanai vajadzēs vairāk spēka un iepriekš uzkrāto līdzekļu zaudējumu amortizācijai.

Taču satraukti ir visi. Piemēram, zīmola “Pommery” turētāji bažījas, ka pieprasījuma kritums varētu saglabāties pat vairāku gadu garumā.