Suecas kanālu bloķējušais konteinerkuģis “Ever Given” sācis pamest ūdensceļu

1 komentārs
Suecas kanālu bloķējušais konteinerkuģis “Ever Given” sācis pamest ūdensceļu
AFP/SCANPIX

Konteinerkuģis “Ever Given”, kas tika arestēts par Suecas kanāla bloķēšanu un kuru Ēģiptes tiesa 6. jūlijā atļāvusi atbrīvot, beidzot pamet ūdensceļu pēc tam, kad Ēģipte parakstījusi kompensācijas līgumu ar tās īpašniekiem un apdrošinātājiem, vēsta “BBC.com”.

Darījuma noteikumi netika atklāti, taču Ēģipte bija pieprasījusi 550 miljonus ASV dolāru (397 miljonus sterliņu mārciņu).

Aculiecinieki stāsta, ka “Ever Given” pacēlis enkuru neilgi pēc plkst. 11.30 pēc vietējā laika un velkoņu pavadībā devās uz ziemeļiem Vidusjūras virzienā.

Lasi vēl: Suecas kanāla sāga: Ēģiptes tiesa ļauj atbrīvot kanālu nobloķējušo kuģi

Kuģis ar Indijas apkalpi joprojām ir piekrauts ar aptuveni 18 300 konteineriem. Pirms došanās uz Roterdamu Nīderlandē un pēc tam uz vienu no Apvienotās Karalistes ostām, kur tas izkraus savus konteinerus, kuģim Portsaidā jāveic drošības pārbaudes, ziņoja “Wall Street Journal”.

Trīs mēnešus kuģis tika arestēts pilsētā netālu no kanāla.

193 kilometru garumā Suecas kanāls tā ziemeļu galā savieno Vidusjūru ar Sarkano jūru dienvidos un nodrošina īsāko jūras ceļu starp Āziju un Eiropu. Vitāli svarīgais ūdensceļš tika bloķēts, 400 metru garajam  “Ever Given”, kura operators ir Taivānas kompānija ”Evergreen Marine”,  to šķērsojot un iestrēgstot tajā. “Ever Given” 23.martā sliktos laikapstākļos sagriezās sāniski un iestrēga, pilnībā apturot kuģošanu Suecas kanālā. Tika kavēta globālā tirdzniecība, jo simtiem kuģu iestrēga sastrēgumā.

29.martā to izdevās novilkt no sēkļa. Pēc tam kuģis tika arestēts ezerā, kas nošķir kanāla ziemeļu un dienvidu daļas. Satelīta fotogrāfijas atklāj, kā “Ever Given” tika iestrēdzis pāri kanālam. Kopš tā laika Suecas kanāla pārvalde (SCA) pieprasīja kompensāciju no “Ever Given” japāņu īpašnieka par glābšanas operācijas izmaksām, kanāla banku bojājumiem un citiem tā radītajiem zaudējumiem.

Sākotnēji SCA pieprasīja kompensāciju 916 miljonu ASV dolāru apmērā, ieskaitot 300 miljonus dolāru par glābšanas prēmiju un 300 miljonus dolāru par reputācijas zaudēšanu. Bet “UK Club” – kas apdrošināja “Shoei Kisen” par trešo personu saistībām – noraidīja prasību, raksturojot to kā “ārkārtīgi lielu” un “lielā mērā nepamatotu”.

Vēlāk SCA samazināja pieprasījumu līdz 550 miljoniem ASV dolāriem. Par galīgo norēķinu, kas nav atklāts, pirms dažām dienām tika panākta vienošanās un trešdien, 7.jūlijā parakstīts kompensācijas līgums, lai tas sakristu ar kuģa atbrīvošanu. Iestāde ir apņēmusies saglabāt līguma nosacījumus konfidenciālus.

1 komentārs