Pēc 25 000 fotoattēlu uzņemšanas veidos “Estonia” vraka 3D modeli

0 Komentāru
Pēc 25 000 fotoattēlu uzņemšanas veidos “Estonia” vraka 3D modeli
AP/SCNAPIX

Ekspedīcija uz prāmja “Estonia” vraku atklājusi, ka korpusa kustības dēļ jūras gultnē ir grūtāk, nekā sākotnēji bija iecerēts, pārbaudīt korpusa labo bortu, taču tās laikā uzņemtās bildes palīdzēs uzkonstruēt prāmja 3D modeli, paudis ekspedīcijas vadītājs Marguss Kurms.

Prezentējot “Mare Liberum” ekspedīcijas starpposma kopsavilkumu, tās vadītājs sacīja, ka ekspedīcijai ir četri mērķi – skenēt prāmja vraku, video ierakstīt vraka ievainojumus, pārbaudīt automašīnu klāju un novērot jūras gultni.

Bijušais valsts prokurors sacīja, ka no vraka tika uzņemti aptuveni 25 000 fotoattēlu, uz kuru pamata tiks salikts vraka 3D modelis. Modelis ļaus izmeklētājiem redzēt vraku kopumā un izmērīt traumu lielumu.

“Modelis atklās arī iespiešanās traumas,” sacīja Kurms. Viņš piebilda, ka dažas vraka vietas nav nofotografētas, taču tās nav būtiskas prāmja nogrimšanas katastrofas izmeklēšanā. Pēc Kurma teiktā, 3D modeļa pabeigšana prasīs trīs līdz četras nedēļas.

Kurms pastāstīja, ka robotam izdevies iekļūt automašīnu klājā līdz 60 metru dziļumam un sasniegt tā centrālo posmu. Tika atklāts, ka pasažieriem paredzētās divas automašīnas klāja durvis ir aizvērtas. Runājot par pacēlāja durvīm, secināts, ka viena durvju puse bija slēgtā stāvoklī, bet otra puse bija nokritusi. Kurms arī norādīja, ka uz durvīm netika atrastas plīsuma pazīmes iekšējā spiediena ietekmē. “Centrālās sekcijas durvju stāvoklis ir svarīga informācija izmeklēšanai,” žurnālistiem klāstīja viņš.

Ekspedīcijas vadītājs sacīja, ka robotam neizdevās sasniegt durvis automašīnas klāja aizmugurējā daļā, jo to kavēja slikta redzamība, automašīnu un kravas automašīnu vraki un vaļīgās kravas. “Tālāk uz aizmuguri esošās durvis var būt citādākā stāvoklī,” viņš teica. Kurms piebilda, ka vraks vairs neatrodas tajā pašā vietā jūras gultnē, kur tas piezemējās, kad nogrima, bet gan novirzījies uz dienvidiem par aptuveni 10 metriem.

Ekspedīcijas vadītājs skaidroja, ka vraks mainījis atrašanās vietu 1996. gadā veikto sagatavošanas darbu dēļ korpusa pārklāšanai ar betonu. “Ir grūtāk noteikt traumu cēloņus vraka labajā pusē nekā mēs domājām pirms gada, “viņš teica, piebilstot, ka vraks, iespējams, ir bojāts vai deformēts slīdēšanas laikā.

Ekspedīcijas vadītājs sacīja, ka nākamajam tās solim vajadzētu būt pacelt prāmja rampu un atdalīt arī bojātās korpusa daļas turpmākai to izpētei. Viņš arī sacīja, ka vraka malas ir jātīra no smiltīm un dubļiem, lai labāk redzētu bojātās vietas.

0 Komentāru