Meksika apsūdz populārus apģērbu zīmolus par tās kultūras piesavināšanos kolekcijās bez atļaujas

1 komentārs
Meksika apsūdz populārus apģērbu zīmolus par tās kultūras piesavināšanos kolekcijās bez atļaujas
AFP/SCANPIX

Meksika apsūdzēja lielākos apģērbu zīmolus un dizainerus par kultūras piesavināšanos, izmantojot vietējo tekstilizstrādājumu elementus savās kolekcijās bez atļaujas, vēsta aģentūra “AFP”.

Meksika apsūdz apģērbu zīmolus “Zara”, “Anthropologie” un “Patowl” par to, ka savās kolekcijās bez atļaujas izmantojuši modeļus un citus Meksikas pamatiedzīvotāju amatnieku izšūtu tekstilizstrādājumu dizainus, piektdien, 28.maijā, paziņojusi Meksikas Kultūras ministrija.

Ministrija ir nosūtījusi vēstules trim zīmoliem, lūdzot tos publiski paskaidrot, kāpēc Oaksakas dienvidu štata pamatiedzīvotāju “kolektīvais īpašums” ir privatizēts, un norādīt, kā viņi plāno kompensēt šo nodarījumu skartajām kopienām.

Ministre Alehandra Frausto aicinājusi zīmolus, lai tie nemazinātu vietējo kultūru “identitāti un ekonomiku”, veikt izmaiņas savās kolekcijās, kas vietējiem dizaineriem no Meksikas 56 etniskajām grupām dotu  vienādas iespējas ar lielākajām apģērbu zīmolu ķēdēm.

Viņa katram zīmolam darījusi zināmus arī konkrētus apģērbus, kuros bez atļaujas izmantoti Meksikas amatnieku dizaini.

Spānijas firmas “Zara” gadījumā Meksikas Kultūras ministrija paziņojusi, ka vidēja garuma jeb midi kleitā ar jostu ir iestrādāti “Mixtec” kultūras elementi no Oaksakas pašvaldības Sanhuanā.

Tiek uzskatīts, ka dizainera Marka ASV zīmola “Anthropologie” izšūtos šortos ir vēl citas tautas kopienas kultūras elementi, bet amerikāņu zīmols “Patowl” tiek apsūdzēts par Zapotec tautas tradicionālo apģērbu “kopijas” izmantošanu apdrukāto T-kreklu klāstā.

Meksikā tā nav pirmā reize, kad valsts iestājas pret tās kultūras elementu piesavināšanos apģērbos. Novembrī tā “izsauca uz paklāja” franču modes dizaineri Izabelu Marantu par viņas jaunāko kolekciju, kurā, pēc valsts amatpersonu domām, komerciāli izmantoti vietējās kultūras elementi. Arī dizainerei Karolīnai Herrerai un Spānijas kompānijām “Rapsodia” un “Mango” arī pārmesta Meksikas dizaina elementu piesavināšanās.

1 komentārs