1 komentārs

ASV turpinās izmeklēšana par Krievijas iejaukšanos pagājušā gada prezidenta vēlēšanās. Izmeklēšanas ietvaros lielajiem sociālo mediju tīkliem nācies atteikties no sava uzstādījuma par lietotāju privātumu un nodot izmeklētāju rokās informāciju par reklāmām, kuras pirkuši ar Krieviju saistīti klienti. Šī informācija sniedz labu ieskatu, kā ar šķietami nevainīgiem rakstiem un smieklīgām bildēm notika mēģinājumi iespaidot amerikāņu vēlētājus un šķelt sabiedrību.

126 miljoni lietotāju sociālajā tīklā ”Facebook” ASV redzējuši ierakstus, kam tieši vai netieši ir bijusi saistība ar Krieviju. Lai gan tie saturēja atšķirīgu sociālo un politisko vēstījumu, tomēr, kā uzskata eksperti, mērķis bija viens – sēt neuzticību un šķelšanos ASV sabiedrībā.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

“Paskatieties uz vārdiem, ko viņi izvēlas: “Teksasas sirds”, “Amerikas patrioti” un tamlīdzīgi. Acīmredzami ir domāts sasniegt ļoti konkrētu auditorijas daļu un cilvēku, kur galvenokārt sevi identificē kā republikāni. Novērojami divi mērķi. Pirmais ir ietekmēt vēlēšanas par labu Trampam un republikāņiem, otrais – pilnībā izjaukt pastāvošo vēlēšanu procesu,” saka tehnoloģiju analītiķis Omārs Akhtars.

“Facebook” lietotājiem, kuri kā savu interesi bija atzīmējuši cilvēktiesības, tika reklamēts raksts par vīrieti, kurš it kā esot bijušā ASV prezidenta Bila Klintona ārlaulības dēls.

Afroamerikāņiem, kuri sociālajā tīklā iestājušies par melnādaino tiesībām, rādīta parodija par Donaldu Trampu. Citā reklāmā tika apspriests īsts notikums – kāda bruņota vīrieša konflikts ar Bostonas policiju, taču notikušais bija pasniegts vēlēšanu kaislību mērcē, saucot Klintoni par “policistu galveno ienaidnieci”, bet Trampu kā kandidātu, kurš “aizsargās policiju no teroristiem”.

Cita reklāma, kuru publicējusi lapa “Jēzus armija” vēstīja šādu tekstu: “Šodien amerikāņiem ir iespēja ievēlēt prezidentu ar dievbijīgiem morāles principiem. Hilarija ir sātans, viņas noziegumi un meli pierāda, cik viņa ir ļauna. Lai gan Donalds Tramps nekādā ziņā pats nav svētais, viņš vismaz ir godīgs vīrs un viņam rūp šī valsts. Mana balss būs par viņu.”

Katru no šiem ierakstiem redzēja un lasīja tūkstošiem lietotāju, bet kopumā veikti ap 80 000 manipulējošu ierakstu, kas skāra tādas sabiedrībā jutīgas tēmas kā migrācija un ieroču kontrole.

Sociālo tīklu gigantus – “Facebook”, “Twitter” un “Google” – šonedēļ izsauca uz iztaujāšanu ASV Kongresa komiteju sēdēs. Lai gan tie sākotnēji negribīgi atzina Krievijas panākumus viņu platformās, tagad tonis ir mainījies.

“Tas sāpina mūs kā uzņēmumu, sāpina mani personiski, redzot, ka mūsu platforma ir ļaunprātīgi izmantota. Viens no mūsu valsts stūrakmeņiem ir vēlme un spēja atklāti runāt par sabiedriski nozīmīgiem jautājumiem. Tas, ka ārvalstu spēlētājs varēja izmantot mūsu platformu, lai sliktos nolūkos šos atklātību izmantotu, tā mums ir neizsakāmi sāpīga mācība,” pauž “Facebook” padomnieks Kolins Strečs.

“Vai būtu kāds veids, kā lietotājs varētu atšķirt, vai to publiskojis kāds ārvalstu spēlētājs vai tomēr kāds šeit pat ASV, kuram ir briesmīgs viedoklis? Vai to varētu atšķirt?” vaicāja kongresmenis Maiks Konavejs. “Tikai skatoties uz saturu, domāju, to būtu grūti izdarīt,” norādīja “Facebook” pārstāvis.

“Facebook” sola, ka turpmāk pārbaudīs politisko reklāmu pircējus, prasot norādīt īstos vārdus un atrašanās vietu, kā arī izstrādās rīku, lai lietotāji varētu redzēt, kurš stāv aiz reklāmām. Savukārt “Twitter” aizliedzis izvietot reklāmu, kas saistīta ar Kremļa finansētajiem medijiem “RT” un ”Sputnik”.

Izlūkdienesti ir pārliecināti, ka Krievijas izplatītā dezinformācija varētu būt palīdzējusi Donaldam Trampam uzvarēt prezidenta vēlēšanās. Ar reklāmām dalījās ne tikai ierindas lietotāji, bet arī Trampa kampaņas dalībnieki un administrācija, ieskaitot Trampa dēlu Donaldu junioru un Baltā nama padomnieci Keliannu Konveju.

TOP komentāri

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl