Igaunijas šaubu dēļ var aizķerties zemūdens tuneļa būvniecība no Tallinas uz Helsinkiem

2 komentāri

Igaunijas valdība nobremzējusi plānus par pasaulē garākā zemūdens dzelzceļa tuneļa būvniecību starp Tallinu un Helsinkiem. Simts kilometrus garo savienojumu privātie uzņēmēji bija iecerējuši pabeigt aptuveni tajā pašā laikā, kad tiks atklāta “Rail Baltica” dzelzceļa līnija. Šopavasar projektam tika piesaistīts Ķīnas investors, taču mūsu ziemeļu kaimiņi sākuši šaubīties, vai tas ir prātīgi.

Šobrīd starp Igauniju un Somiju galvenais transporta veids ir prāmju kustība, ik gadu pārvadājot aptuveni deviņus miljonus pasažieru. Lai nokļūtu no Tallinas Helsinkos, šobrīd nepieciešamas divas stundas, savukārt ar ātrgaitas vilcienu pa pazemes tuneli ceļš prasītu vien 20 minūtes.

Ar ambiciozu plānu šādu tuneli uzbūvēt nācis klajā somu uzņēmējs Peters Vesterbaka, kurš saistīts ar somu kompāniju ”Rovio”, kas savulaik izstrādāja leģendāro spēli “Angry Birds” jeb “Dusmīgie putni”.

Viņš to apņēmies izdarīt piecu gadu laikā, turklāt piesaistījis arī investoru – Ķīnas uzņēmumu “Touchstone Capital Partners”, ar ko martā panākta vienošanās par 15 miljardu eiro finansējumu. Ne no Somijas, ne Igaunijas valdības nekādus līdzekļus prasīt nav plānots.

“Mēs nedomājam, ka Ķīnas nauda ir bīstama un ka zem tās kas slēpjas, bet, protams, kad spriežam par investīciju piesaistīšanu, mēs vērtējam visus aspektus un analizējam riskus. Finanšu struktūra, ko mēs esam apstiprinājuši tunelim, paredz, ka Ķīnas komponente vienmēr būs mazāka par pusi,” pauž tuneļa kompānijas “Finest Bay Area Development OY” partneris.

Atļauju sākt tuneļa celtniecību gan var dot tikai Somijas un Igaunijas valdības, kas šomēnes bija paredzējušas parakstīt saprašanās memorandu. Tomēr igauņi nu nolēmuši nesteigties. Tie pieprasījuši sīkāku informāciju par Ķīnas investoru un viņa nodomiem.

Igaunijas ekonomikas ministrs Tāvi Āss norādījis, ka valdībai ir vajadzīga skaidra izpratne par to, no kurienes nauda nāk un kādā apjomā. Neesot arī aprēķinu par cilvēku skaitu, kas ar vilcienu varētu braukt. Mūsu ziemeļu kaimiņi netic, ka plāns tuneli uzbūvēt līdz 2024. gadam ir reāls, jo pētījumi liecina, kas var prasīt aptuveni 15 gadus.

Vienlaikus, izrādās, ka Somijas valdība tuneļa projektu nemaz vēl nav apspriedusi un arī sarunas ar igauņiem par saprašanās memorandu bijušas vien neoficiālas.

Jāpiebilst, ka ziemā gatavību investēt tunelī 100 miljonus eiro pauda arī kāds Dubaijas būvniecības gigants. Tikmēr pārliecībā, ka projekts tiks īstenots, tuneļa kompānija jau sākusi tirgot vilcienu biļetes.