”Facebook” aizliedz slēdz kontus Krievijas aģentūrai, kas centās nomelnot ”Pfizer” un ”AstraZeneca” vakcīnas pret Covid-19

0 Komentāru
”Facebook” aizliedz slēdz kontus Krievijas aģentūrai, kas centās nomelnot ”Pfizer” un ”AstraZeneca” vakcīnas pret Covid-19
AFP/SCANPIX

Sociālais tīkls “Facebook” ir slēdzis simtiem kontu, kas saistīti ar noslēpumainu reklāmas aģentūru no Krievijas, kura centās samaksāt sociālo mediju influenceriem ārvalstīs par ”BioNTech”/”Pfizer” un “AstraZeneca” izgatavoto vakcīnu pret Covid-19 nomelnošanu, vēsta “The Guardian”.

65 “Facebook” kontu un 243 “Instagram” kontu tīkls tika izsekots līdz reklāmas un mārketinga firmai “Fazze”, kas strādā nezināma klienta vārdā.

Tīkls izmantoja viltotus kontus, lai izplatītu maldinošus apgalvojumus, kas mazināja “Pfizer” un “AstraZeneca” vakcīnu drošību. Kāda no ierakstiem pat maldīgi apgalvots, ka “AstraZeneca” deva var pārvērst cilvēku par šimpanzi. Kontu mērķauditorija bija Indija, Latīņamerika un mazākā mērā ASV, izmantojot vairākas sociālo mediju platformas, tostarp “Facebook” un “Instagram”.

Krievija aktīvi tirgo savu Covid-19 vakcīnu “Sputnik V” ārvalstīs, ko daži analītiķi uzskata par centieniem iegūt ģeopolitisku ietekmi. “Facebook” atturējās izteikt pieņēmumus par iespējamo motivāciju, kas slēpjas nomelnošanas kampaņā.

“Fazze” tīkls arī sazinājās ar influenceriem vairākās valstīs, piedāvājot viņiem samaksāt par maldinošā satura pārpublicēšanu. Afēra neizdevās pēc tam, kad influenceri Vācijā un Francijā atklāja tīkla piedāvājumu. Līdztekus tīkla kontu noņemšanai “Facebook” arī liedza “Fazze” operēt no savām platformām.

Lai gan kampaņas ietekme, iespējams, ir vājinājusies, tā ir ievērojama, jo tā cenšas piesaistīt sociālo mediju influencerus, norāda “Facebook” drošības politikas vadītājs Nataniels Gleišers.

Tā kā sociālo mediju uzņēmumi ir uzlabojuši spēju atklāt un noņemt viltus kontus, dezinformācijas kampaņas ir speciāli jāpielāgo. Maksājot sociālo mediju influenceriem par to satura pārpublicēšanu, tiek nodrošināta iespēja pakļaut konkrētā influencera auditoriju, taču pastāv risks, ka viņš no piedāvājuma atteiksies vai, kā tas notika šajā gadījumā, vērsīsies pret piedāvājuma izteicēju.

“Facebook” izmeklētāji saka, ka daži influenceri bija publicējuši attiecīgo materiālu, bet vēlāk to izdzēsa, kad sāka parādīties stāsti par “Fazze” darbu.

Francijas YouTuber Léo Grasset bija viens no tiem, ar kuriem Fazze sazinājās. Viņš teica, ka maijā viņam tika lūgts ievietot 45 līdz 60 sekunžu video vietnē Instagram, TikTok vai YouTube, kurā kritizēts Pfizer vakcīnas mirstības līmenis.

“Fazze” arī atteicies identificēt savu klientu.

“Fazze” piedāvājums mudināja influencerus neminēt, ka viņiem tiek maksāts par šāda satura izvietošanu, kā arī ierosināja kritizēt plašsaziņas līdzekļu ziņojumus par vakcīnām.

0 Komentāru