Komentāri
ASV tiesnesis licis tabakas kompānijām publicēt reklāmas televīzijā, kurās skaidrota smēķēšanas bīstamība
Ilustratīvs foto. (Foto: Pixabay.com)

ASV noslēgusies teju 20 gadus ilga juridiska cīņa un tās rezultātā lielākās tabakas kompānijas tagad būs spiestas tērēt desmitiem miljonus dolāru, lai apmaksātu sevi kritizējošas reklāmas.

Tiesnesis licis tām atsaukt pirms daudziem gadiem reklāmās izplatītās maldinošās ziņas par smēķēšanas ietekmi uz cilvēku veselību. Kritiķi gan uzskata, ka šāds solis neko daudz smēķēšanas samazināšanai nedos.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Tabakas kompānijas ir atbildīgas par dažām no visu laiku slavenākajām reklāmas kampaņām televīzijas vēsturē. Piemēram, “Marlboro” cigarešu kovbojs veselu paaudžu prātos saistīja pīpēšanu ar brīvības sajūtu. Tomēr mediķiem arvien skaļāk brīdinot par smēķēšanas kaitīgo ietekmi, tabakas reklāma ASV televīzijā tika aizliegta jau pirms gandrīz 50 gadiem. Tagad tabakas ražotāji atkal atgriezušies mazajos ekrānos. Tikai nu jau ar pretēju vēstījumu.

“Katru gadu vairāk cilvēku nomirst no smēķēšanas nekā no slepkavībām, AIDS, pašnāvībām, autoavārijām un alkohola kopā,” saka organizācijas “Patiesības iniciatīva” prezidente Robina Kovala.

Šīm antireklāmām ir gara priekšvēsture. 1999. gadā ASV valdība iesūdzēja tabakas ražotājus tiesā, cenšoties no viņiem piedzīt miljardiem dolāru, kas iztērēti smēķētāju veselības aprūpei.

Septiņus gadus vēlāk tiesnesis lēma, ka cigarešu kompānijas gadu desmitiem ilgi melojušas sabiedrībai par smēķēšanas sekām. Viņš lika tām apmaksāt melu atsaukumus. Tomēr pagāja vēl 11 gadi līdz juristiem izdevās vienoties par to, kādi tieši vārdi jāiekļauj šajos vēstījumos. Tagad no novembra beigām šie vēstījumi tiks publicēti ASV medijos.

“Tabakas ražotāji apzināti izstrādāja cigaretes ar tik lielu nikotīna daudzumu, lai radītu un uzturētu atkarību,” saka “Patiesības iniciatīvas” prezidente.

Šo antireklāmu izvietošana tabakas ražotājiem izmaksāšot 30 miljonus dolāru. Tomēr kritiķi uzskata, ka ar to nebūs līdzēts. “Reklāmas ir izstrādātas tā, lai nebūtu pārliecinošas. Tas būs vienkārši melns teksts uz balta fona, ierunāts visneinteresantākajā balsī, kādu vien bija iespējams sameklēt,” norāda Kovala.

Turklāt cilvēku mediju patēriņa paradumi kopš pagājušā gadsimta vidus ir stipri mainījušies, un smēķēšanas uzsākšanas galveno riska grupu – jauniešus – šīs reklāmas varētu vispār nesasniegt. Tās tiks pārraidītas ASV federālajos televīzijas kanālos un publicētas avīzēs, bet jaunieši sastāda mazāk kā 5% no šādu mediju auditorijas.

Saņem notifkācijas par jaunākajām ziņām! Izvēlies ziņas, izklaide vai abus!
Kas ir notifikācijas?

Mārtiņš Kaija atklāj, kā mīlestību padarīt mūžīgu

Mārtiņš Kaija atklāj, kā mīlestību padarīt mūžīgu 1

Tetovējumam ne vienmēr jābūt ar dziļu jēgu – pietiek ar to, ka tas labi izskatās uz ādas – , tomēr visai bieži tetovējumi ir cieši saistīti ar mīlestību – kur nu vēl labāku veidu, kā padarīt to mūžīgu un vienmēr paturēt pie sevis! Tetovēšanas mākslinieks Mārtiņš Kaija neatbalsta tikai vienam otra vārda iemūžināšanu uz ādas – kāpēc gan, ja viens tetovējums var izteikt pat tūkstošiem vārdu.

Lasi vēl