Skriešanas tehnika, apavu izvēle un segums! Sporta fiziologs Kristaps Celms atbild uz visbiežāk uzdotajiem jautājumiem par skriešanu!

0 Komentāru
Skriešanas tehnika, apavu izvēle un segums! Sporta fiziologs Kristaps Celms atbild uz visbiežāk uzdotajiem jautājumiem par skriešanu!
Privātais arhīvs

Skriešanas sezona jau rit pilnā sparā, gan skriešanas entuziasti, gan profesionāļi dodās skrējienos pa Rīgas ielām, parciņiem, stadioniem un mežā takām, taču ko darīt tiem, kuri tikai vēlas uzsākt pareizu skriešanu, bet īsti nezina ar ko sākt?

Sporta zinātnes biedrības dibinātājs,  protraining sistēmas dibinātājs, treneris un sporta fiziologs Kristaps Celms  ar prieku padalījās ar savām zināšanām un ieteikumiem skriešanā.

Ar ko ir jāsāk, lai pareizi uzsāktu skriešanas nodarbības?

Kristaps Celms

Kristaps Celms

Lai cilvēks uzsāktu skriet, viņam ir jāgrib kustēties! Kustība ir vajadzīga, lai mēs piegādātu mūsu ķermena audiem skābekli, lai mums izdalītos hormonālā aprite, lai iekšējie dziedzeri sekretētu hormonus, lai izdalītos enzīni, lai cilvēkam būtu laba vielmaiņa. Kad cilvēks ir nolēmis, ka viņš grib kustēties – ja viņš ir izdomājis individuāli patrenēties skriet – nav ieteicams to darīt publiskā vietā, jo var rasties psiholoģiskais slogs, ko padomās citi, ja sākšu vilkties vai lēnu skriet. Ieteicams izvēlēties vidi, kas ir klusa. Jāsāk ar iešanu, jo skriešana kā tāda ir liela slodze muskuļu cīpslām, locītavu saitēm. Savukārt intensīva soļošana ir ļoti laba stiprinoša slodze muskuļu cīpslām , tādā veidā var izvairīties no triecieniem un iespējamām traumām.

Kristaps iesaka soļot ātrā tempā, lai varētu sajust slodzi muskuļiem. Tā ir jāsoļo vienu minūti un pēc tam minūti jāsoļo mierīgi, lai atgūtos. Noteikti ir jāieklausās sava ķermeņa sajūtās, svarīgi, lai nepaātrinās elpošana, jātiek līdzi savam slodzes tempam, lai nepietrūktu skābeklis.

Kristaps Celms

Kristaps Celms

Minūti soļojam, minūti atjaunojamies. Tā mēs soļojam divas nedēļas. Pirmajā reizē slodzei vajadzētu būt ne vairāk kā 20 minūtes, lai nākamjā dienā var normāli justies un nav pārslodzes. Jebkura pārslodze ir stress. Pēc divām nedēļām var pāriet uz intensīvāku režīmu – minūti skrienam un minūti soļojam.

Cik svarīgi ir izvēlēties pareizos apavus?

Kristaps Celms

Kristaps Celms

Apavi ir ļoti svarīgi, taču svarīga tajā pašā laikā ir arī skriešanas tehnika. Ja apavi ir pārāk mīksti vai iepolsterēti- mums nestrādā pēdas muskuļi. Līdz ar to mēs liekam pirmo papēdi un mums nav pēdas amortizācija, muskuļi nenotur mūsu ķermeni un viss trieciens iziet caur locītavu uz mugurkaulu. Pirmā saskarsmes virsma vienmēr ir pirkstgals.

Speciālists iesaka pamēģināt šādu ekperimentu

Kristaps Celms

Kristaps Celms

Novelciet nost apavus un ar basām kājām uz cietas grīdas palecaties un piezemējaties ar papēdi, jūs sajutīsiet pamatīgu triecienu. Tad palecieties un amortizējat ar pirkstgalu – kas notiek skrējienā – mēs skrienam ar tikko nopirktajiem jauniem mīkstiem apaviem, bet kad apavi sāk nolietoties tie vairs nepilda savu amortizācijas funkciju un mēs saņemam triecienu. Trieciens aiziet uz mugurkaulu uz locītavām un mēs iedzīvojamies problēmās. Ir svarīgi pakonsulēties ar zinošu treneri, kurš iemācīs pareizi likt soli un prādīs dažādus vingrinājumus. Galvenais ir neizvēleties pārāk mīkstus apvus.

Lai sagatavotu sevi skriešanas sacensībām, cik bieži nedēļā ir jāskrien?

Kristaps Celms

Kristaps Celms

Nekad nevajadzētu sākumā izvēlēties garu distanci- jāsāk ar mazāku distanci. Mūsdienu sacensībās ir populāras 3 km, 5km distances. Tā būtu pareiza izvēla pilnīgam iesācējam. Divas līdz trīs reizes nedēļā pa 20 minūtēm līdz pusstundai vai līdz pat 40 minūtēm, jo 20 minūtes skaitās cikls, kad sirds muskulim ir pilnīga asins apgāde, sirds muskulis visefektīvāk tiek noslogots, ja tas ir pārsniedzis aerobo slodzes apjomu, lai mes trenētu sirds muskuli un mazos kapilārus. Savukārt 5 km apjoms laika ziņā ir 20 minūtes līdz pusstundai, 10 km distancei no pusstundai līdz 40 minūtēm vai stundai. Bet pusmaratonam no 40 minūtēm līdz stundai un atsevišķi garie skrējieni līdz pat divām stundām.

Kādu skriešanas segumu ir izvēlēties vislabāk?

Kristaps Celms

Kristaps Celms

Sākumā neieteiktu skriet pa asfaltu, jo tam ir cieta virsma, kur rodas trieciens muskuļiem un līdz ar to amortizacijas muskuļiem ir jāveic lielāks darbs -ātrāk piekusīs kājas un būs lielāks traumu risks. Ietecams skriet pa stadionu segumu vai arī pa mīkstāku meža segumu, bet kad ķermenis ir pieradis un ir pildīti spēka vingrinājumi, tad lēnām var pāriet uz afaltu, jo ķermenim ir jāpierod. Ja sacensības būs pa asfalta segumu, lai ķermenim nav šoks, var paskriet pa asfalta segumu. Proporcijām jābūt – vienu dienu jāskrien pa afalta segumu un atkarībā no sagatavotības, nākamajā dienā jāizvēlas mīkstāks segums, lai muskuļu cīpslas atpūšās un lai ķermenis spētu atgūties.

Kādas sekas var rasties, ja skriešanas tehnika ir nepareiza?

Kristaps Celms

Kristaps Celms

Tā ir slodze locītavām, līdz ar to var rasties muskuļu sastiepumi, trakākos gadījumos muskuļu plīsumi, hroniski iekaisumi no muskuļu pārslodzēm. Pareiza skriešanas tehnika ir ļoti svarīga- jūs neiegūsiet savu maksimālo skriešanas potenciālu, otrām kārtām iegūsiet traumas, muguras problēmas, dziļākas veselības problēmas un jūs nejutīsiet gandarījumu un baudu no kustības. Ir vērtīgi konsultēties un pajautāt trenerim, kurš ar savu aci redzēs un kodolīgi izstāstīs, ko dara nepareizi, paskaidros un argumentēs.

Jūsu novēlējums skriešanas entuziastiem!

Kristaps Celms

Kristaps Celms

Novēlu visiem cilvēkiem atrast līdzsvaru dzīvē, jo viss ir jāprot sabalansēt starp kustību un mieru, starp darbu un atpūtu! Novēlu visiem atrast balansu, kustēties priekš sevis nevis priekš kāda cita. Caur kustību mēs sevi garīgi līdzsvarojam. Jebkura kustība ir ļoti laba lieta, vienalga vai skrien vai brauc ar riteni vai grābj lapas.Galvenais lai cilvēks ir harmonijā ar savu dzīvesstilu, lai viņš sajūt dzīves garšu, jo to var sajust kustībā un priekā. Novēlu cilvēkiem atrast harmoniju un nesekot kultiem.

0 Komentāru

Jaunākie sporta video

TEKSTA VIDEO TIEŠRAIDE: KHL. "Torpedo" – Rīgas "Dinamo"

TEKSTA VIDEO TIEŠRAIDE: KHL. Rīgas "Dinamo" – "Severstal"

Porziņģa ”Mavericks” sagrauj "Pelicans" un uzstāda vēsturisku rekordu

Rīgas ”Dinamo” izbraukuma mača "bullīšu" sērijā uzvar Sanda Ozoliņa "Torpedo"

TEKSTA VIDEO TIEŠRAIDE: KHL. Rīgas "Dinamo" – "Amur"

Rīgas ”Dinamo” 64 sekundēs ielaiž trīs ripas un zaudē Hārtlija "Avangard"

Krikunova debijā Rīgas "Dinamo" "bullīšu" sērijā piekāpjas "Severstal"

TEKSTA VIDEO TIEŠRAIDE: FIBA PK kvalifikācija. LATVIJA - SLOVĀKIJA

Fantastisks Lomaža sniegums ļauj Latvijai FIBA PK kvalifikācijas mačā uzvarēt Slovākiju

TEKSTA VIDEO TIEŠRAIDE: KHL. Rīgas "Dinamo" – Maskavas CSKA

Latvijas Lāzers ar teicamu precizitāti palīdz "Wizards" uzvarēt "Timberwolves"

Rīgas ”Dinamo” piedzīvo minimālu zaudējumu pret Habarovskas "Amur"