Sustento: ieviestie uzlabojumi sabiedriskā transporta pieejamībā – liels solis pretim iekļaujošākai sabiedrībai

2 komentāri
Sustento: ieviestie uzlabojumi sabiedriskā transporta pieejamībā – liels solis pretim iekļaujošākai sabiedrībai
Ieva Leniša, LETA

Eiropa ikvienam savam pilsonim ir garantējusi tiesības uz mobilitāti. Tas nozīmē, ka cilvēki var brīvi pārvietoties no viena galamērķa uz otru savas dzīvesvietas tuvumā, ceļot uz dažādām pilsētām, valstīm un, ja nepieciešams, arī kontinentiem. Taču tas, kas lielai daļai sabiedrības šķiet pašsaprotami un vienkārši, cilvēkiem ar invaliditāti var radīt nepārvaramus šķēršļus.

Līdz šim Latvijā cilvēkiem ar invaliditāti aizbraukt no vienas pilsētas uz otru bez personiskā auto bija gandrīz neiespējami, jo sabiedriskajā transportā nebija pieejams atbilstošs tehniskais nodrošinājums. Sākot ar 1. augustu, situācija ir mainījusies, jo Autotransporta direkcijas sabiedriskā transporta konkursa prasībās pārvadātājiem iekļauta pieejamības nodrošināšana.

No 1. augusta pieejamāks sabiedriskais transports visiem

Šobrīd piecās maršruta tīkla daļās – ”Pierīga”, ”Bauska”, ”Liepāja”, ”Kuldīga, Saldus” un ”Daugavpils, Krāslava” – cilvēki var izmantot ērti pieejamus autobusus, un pakāpeniski uzlabojumi tiks ieviesti arī citos Latvijas reģionos. No nākamā gada 1. jūlija stāsies spēkā līgums ar pārvadātājiem arī maršruta tīkla daļā ”Cēsis”, ”Limbaži, Sigulda”, ”Ogre, Aizkraukle” un ”Jēkabpils, Preiļi, Līvāni”.

Atzīstami, ka autobusi kļuvuši komfortablāki un pieejamāki ne tikai cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Tajos tiek atskaņota audio informācija neredzīgiem cilvēkiem par nākamo pieturu, ieviesta taktila sēdvietu numerācija (daļā autobusu numerācija izvietota Braila rakstā), sniegta vizuāla informācija cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem, kā arī daļā transporta izvietota akustiskā cilpa, lai audio paziņojumus par gaidāmo pieturvietu varētu sadzirdēt bez liekiem fona trokšņiem.

Autobusa vadītāji – atbalsts pasažieriem

Pielāgots autobuss vēl nenozīmē ērtu un drošu pārvietošanos cilvēkiem ar invaliditāti. Ne mazāk svarīgi ir panākt, lai autobusa vadītāji būtu apmācīti un gatavi sniegt profesionālu atbalstu pasažieriem ar dažādām vajadzībām. Kā rāda līdzšinējā pieredze, vadītāji dažkārt nezina, kā rīkoties. Ko darīt, ja nākas sarunāties ar nedzirdīgu cilvēku, kurš jautā, kurā pieturā viņam izkāpt? Kā neredzīgam cilvēkam palīdzēt izkāpt no autobusa un noorientēties vietā, kurā viņš atrodas? Autobusa vadītāji tajās situācijās nereti apmulst, reizēm kļūst neiecietīgi un nespēj sniegt nepieciešamo atbalstu. Tā var veidoties liekas konfliktsituācijas, no kurām var izvairīties.

Latvijas cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas ”Sustento” organizēja apmācības autobusa vadītājiem, kuru laikā tika sniegti arī praktiski padomi, piemēram, kā ērtāk un drošāk nostiprināt ratiņkrēslu, kā palīdzēt cilvēkam ratiņkrēslā pārvarēt nelielus šķēršļus vai kā pareizi pavadīt neredzīgu cilvēku. Līdzās tam ar diskusijām un videofilmām tika veidota izpratne par to, ka cilvēki ar invaliditāti, līdzīgi kā ikviens cits, vēlas un var ceļot, apciemot draugus un brīvi pieņemt lēmumus par savu dzīvi. Daudzu gadu laikā izveidojušies stereotipi par invaliditāti nav maināmi vienā dienā, tomēr apmācībās iegūtās zināšanas var kļūt par pamatu veiksmīgākai autobusa vadītāju komunikācijai ar visiem pasažieriem.

Pārvietošanās brīvība ir būtiska ikvienam

Aizsāktās pārmaiņas sabiedriskā transporta pieejamības uzlabošanā ir ļoti svarīgs un pozitīvs solis, lai nodrošinātu cilvēkiem Latvijā lielāku pārvietošanās brīvību, tomēr jāatzīst, ka vēl ir gana daudz jautājumus, kurus risināt. Ne visi reģionālo maršrutu autobusi šobrīd ir pielāgoti cilvēku ar invaliditāti pārvadāšanai, tādēļ pasažieriem pirms brauciena jāpārliecinās, vai izvēlētais autobuss ir atbilstoši aprīkots. Turklāt aizvien nākas saskarties ar aizspriedumiem, vai tiešām nepieciešams tērēt līdzekļus, lai iepirktu pieejamus autobusus. Parasti šos apgalvojumus pamato ar to, ka cilvēku ratiņkrēslā nav tik daudz un viņi tāpat nekur nebrauc. Arī tas ir viens no sabiedrībā iesīkstējušiem stereotipiem, jo kā gan var gaidīt, ka cilvēki aktīvi ceļos, ja viņiem tas daudzus gadu desmitus bijis liegts?

Lai iegūtu pozitīvu braukšanas un ceļošanas pieredzi, cilvēkiem ir jāizmēģina jaunās transporta iespējas, tad arī varēsim redzēt sabiedriskajā transportā vairāk pasažieru ar invaliditāti. Autobusu pieejamība ir viena no moderna transporta pazīmēm, un ir pašsaprotami, ka Latvijā, līdzīgi kā citās Eiropas valstīs, ir ērts un visiem pasažieriem pieejams sabiedriskais transports.

2 komentāri