Saule, ūdens, motoru rūkoņa un daudz adrenalīna – tās ir ātrumlaivu sacensības!

3 komentāri
Saule, ūdens, motoru rūkoņa un daudz adrenalīna – tās ir ātrumlaivu sacensības!

Siltajās un dažubrīd pat karstajās dienās vari sauļoties, peldēties, spēlēt bumbu, badmintonu… Un tu vari arī sajust lielu daudzumu adrenalīna, vērojot sporta laivas milzīgā ātrumā traucoties pāri viļņiem!

Ātrumlaivu sacensības ir vienas no bīstamākajām visā pasaulē. Jaunieši ar mazākajām laivām traucas ar 60-70 km/h, bet lielo laivu ātrums var pārsniegt pat 200 km/h. Turklāt šis ir sporta veids, kuram Latvijā ir senas un dziļas tradīcijas!

Latvijā ūdens motosports aizsākās jau pagājušā gadsimta piecdesmito gadu vidū. Sacensības notika Ventspilī, Liepājā, Bauskā, Jelgavā, Jūrmalā, Aizkrauklē, Jēkabpilī, Daugavpilī. Ļoti populāra vieta bija Alūksne, kas pulcēja ūdens motosporta cienītājus – Alūksnes ezers un ūdens sports bija nešķirami.

Foto

Latvijā ir bijis iespējams redzēt arī šā sporta veida augstākās virsotnes – Rīgā vairākus gadus ir notikuši F1 ātrumlaivu pasaules čempionāta posmi, kurā piedalījušās komandas no Latvijas, ASV, Itālijas, Francijas, Dānijas, Zviedrijas, Lielbritānijas, Jaunzēlandes, Somijas, Brazīlijas, Portugāles, Krievijas, Japānas un Apvienotajiem Arābu Emirātiem.

Skatīties, priecāties un just līdzi ātro laivu sacensībām vari arī šobrīd. Nākamās sacensības Jēkabpilī notiks 9. jūlijā, bet pēc nedēļas, 16. un 17. jūlijā, drosminieki sacentīsies Alūksnē. Ar sacīkstēm piesātinātais mēnesis noslēgsies ar Storent Eiropas kausa izcīņu ātrumlaivām Aizkrauklē 30.-31. jūlijā. Uz Aizkraukles trasi aicināti visi ieinteresētie, te būs ieradušies ātrākie sportisti no visas Eiropas un būs redzami starptautiskās ūdens motosporta sabiedrības labākie, bet mūsu pašu ART Racing pārstāvis Andis Ratnieks startēs skuteru klasē O-350, bet Lotārs Millers un Dāvis Aupe startēs FR-1000 klasē!

Foto:

Lai kaut kriksīti labāk saprastu, kādas ir divas ātrumlaivu klases, kas milzīgajā ātrumā notiek uz laivām, piedāvājam nelielu ieskatu O-350 un FR-1000 klasēs.

O-350 skuteru klase

Šo laivu klasi raksturo ātrums, kas tiek sasniegts, dedzinot metilspirtu. Laivā uz vēdera gulošais pilots ar vienu roku stūrē, ar otru spiež uz akseleratora sviru. Dzinēja īpatnību dēļ pilotēt laivu drīkst tikai ar maksimāli atvērtu akselerācijas sviru, vai brīžos, kad ātrums liekās par lielu ar pilnībā aizvērtu sviru.

Visas laivas braucienu sāk vienā vietā, no starta plosta! Laivu startēšanas procedūra ir tāda, ka viens plosta vīrs laivu piepaceļ, tā lai dzenskrūve būtu virs ūdens virsmas un otrs  startē dzinēju ar ”raujamo šņori”. Laivas vadība ir salīdzinoši sarežģīta, un ne katrs kas to mēģina darīt tiek gala ar uzdevumu pirmajā reizē.

Laivā ir iebūvēti divi pedāļi. Tas nozīmē, ka uz vēdera gulošais pilots izmanto ne vien abas rokas, bet arī abas kājas, lai vadītu sporta laivu.

Viens pedālis tik izmantots dzinēja augstuma regulēšanai, kas ir svarīgi , jo ar dzinēju augšējā pozīcijā, laiva traucas uz priekšu ātrāk, taču tas ir bīstamāk pagriezienā, tādēļ dzinējs tiek laists  uz leju pirms katra pagrieziena. Otrs pedālis atbildīgs par izplūdes gāzu sistēmas regulāciju, šī funkcija ļauj sasniegt dzinēja maksimālos apgriezienus burtiski dažās sekundēs. Vienkāršākiem vārdiem sakot, šī tipa laivas var sasniegt maksimālo ātrumu uz ūdens no 80-170km/h vien 4 sekundēs, pie nosacījuma, ka pilots veic pareizas  darbības, kuras patiesībā nav iespējams iemācīties no citu stāstītā, to var veikt secīgi un pareizi vien pēc zināma mēģinājumu daudzuma, kad viss notiek automātiski-sajūtu līmenī.

FR-1000

Šīs laivas raksturo trīs punktu atbalsta korpusi (laiva, traucoties pa ūdeni, tam pieskaras ar trim vietām), skaļi dzinēji un liels daudzums ūdens šļakatu, kas priecē skatītājus. Laivas traucas uz ūdens ar ātrumu līdz pat 170 km/h.

Ikviena laiva ir kāda meistara roku darbs, un ievietotais dzinējs ir katra sportista un viņa komandas darba rezultāts, šādas laivas nav nopērkamas veikalā, katra no tām ir unikāla. Iespējams, tieši tas piešķir zināmu burvību laivu klasei, kura Latvijā šobrīd ir pārstāvēta ar  četriem pilotiem. Dzinēju darba tilpums ir līdz vienam litram, kas liekās visai maz, ja mēs salīdzinām ar automašīnu dzinējiem, taču ātruma sasniegšanas atslēga ir tā, ka izmantoti tiek pārsvarā ielas motociklu dzinēji, kuri jau no ražotājā rūpnīcas ir radīti, lai attīstītu fantastisku ātrumu.

Izbaudi sauli, vasaru un ātrumu!

3 komentāri