Lieliem un spēcīgiem muskuļiem

0 Komentāru
Lieliem un spēcīgiem muskuļiem
Gorilla Freak on Unsplash

Kurš gan nevēlas skaistu un veselīgu ķermeni. Izteikti, reljefi muskuļi plecu daļā ir gaumes jautājums, bet trenētai vēdera presei ir daudz piekritēju. Muskuļu masas palielināšana nav tikai sportistu uzdevums. Arī cilvēkiem, kas vēlas samazināt ķermeņa svaru, ir svarīgi pārveidot tauku un muskuļu proporciju par labu pēdējiem. Te talkā nāk pareizs uzturs ar palielinātu olbatumvielu saturu tajā.

Olbaltumvielas ir svarīgs organisma uzbūves elements

Olbaltumvielas jeb proteīni veido ādu un muskuļus, fermentus un hormonus, un ir arī asins sastāvā. Olbaltumvielas ir uzturvielas, kas sastāv no aminoskābju ķēdēm. Ir zināmas 20 aminoskābes. Astoņas no tām cilvēka organisms nespēj sintezēt pats, tāpēc tās tiek uzskatītas par neaizstājamām  aminoskābēm.  Tās ir jāuzņem ar pārtiku.

Kā uzņemt olbaltumvielas?

Olbaltumvielu avoti ir gaļa, olas, zivis, piena produkti, kā arī rieksti, graudaugi un pākšaugi. Lai pavairotu olbaltumvielu saturu uzturā, var cept olu kulteni no vismaz desmit olām vai apēst kilogramu vistas krūtiņas. Ja esi spēkavīrs ar milzu apetīti, tas ir vienkārši. Bet, ja esi neliela auguma dāma, kura skaita kalorijas un katru apēsto kumosu? Tad jāmeklē proteīns, kurš ir viegli un ērti lietojams.

Sūkalu proteīns – mūsdienīga izvēle

Ne visi proteīna produkti ir vienādi. Par labāko un piemērotāko organismam uztura speciālisti atzīst sūkalu proteīnu, kurš satur daudz viegli asimilējamu neaizstājamo aminoskābju. Lai nodrošinātu muskuļu masas pieaugumu svarīgi ir uzņemt sazaroto ķēžu  aminoskābes (BCAA) – leicīnu, izoleicīnu un valīnu. Leicīns ir aminoskābe, kurai piemīt visaugstākā spēja stimulēt muskuļu augšanu, savukārt, cisteīns sekmē šūnu antioksidanta glutationa ražošanu.

Sūkalas ir siera ražošanas blakusprodukts, kurš pēc īpašas apstrādes pārtop par pulverveida vielu, kuru var pievienot smūtijiem, maltītes aizvietotājiem vai enerģijas batoniņiem. Sūkalu proteīnam nav izteiktas garšas, tāpēc tā tiek uzlabota, pievienojot šokolādes vai augļu pulveri.

Sūkalu proteīnam ir vairāki veidi

Atkarībā no ražošanas tehnoloģijas pieejami:

  1. Proteīna koncentrāts – satur nedaudz laktozes un tauku, un līdz 80% proteīna
  2. Proteīna izolāts – satur vismaz  90% proteīna, mazāk laktozes un tauku
  3. Proteīna hidrolizāts – satur deļēji sasķeltu sūkalu proteīnu, kas spēj ātrāk uzsūkties
0 Komentāru