Pēc 57 gadiem Nacionālajā teātrī atkal spēlē Čehova lugu ”Kaija”

1 komentārs

Pēc 57 gadiem Nacionālajā teātrī atkal ielidojusi Čehova ”Kaija” – viena no pasaulē iestudētākajām lugām. Lai gan šoreiz stāsta varoņi iedzīvināti mūsdienās, izrādes doma mūžīgo aktualitāti nezaudē – klasikas darbs vēsta par cilvēka dabas daudzveidību. Čehova aprakstītos dzīves un cilvēka rakstura līkločus šajā iestudējumā uzņēmies atainot režisors Elmārs Seņkovs.

Lai gan klasiķis Antons Čehovs lugu ”Kaija” nodēvējis par komēdiju, stāsts ir traģisks – tās ir cilvēku ciešanas par nepiepildītām jūtām, ambīcijām, likteņiem. Režisors Elmārs Seņkovs 19. gadsimta stāstu pārnesis mūsdienīgā stilā, taču vēstījums katrā laikmetā paliek nemainīgs – cilvēka neprasme justies piepildītam.

Elmārs Seņkovs, režisors

Ieraudzīt, cik viņš patiesībā ir kails. Cik melu sev viņš iestāstījis, jo tā ir vieglāk dzīvot. Tas nav ne slikti, ne labi. Bet tas grims, ko uzliekam sev virsū, tas veido mūsu dzīvi. Kailam dzīvot ir neiespējami.

Darbība notiek karstā vasarā provinces muižā pie ezera. Te no pilsētas atpūšas dažādu paaudžu ļaudis, kurus gan vieno, gan atšķir viņu alkas pēc nesasniedzamās laimes. Katram gan tā ir dažāda – viens cīnās ar slavas uzlikto krustu, cits, gluži pretēji, pēc skaļas atzinības tiecas.

Ulda Siliņa atveidotais Konstantīns Trepļevs mētājas starp vēlmi būt mākslinieks un nepārliecinātību par savām spējām. Pāri tam visam – sarežģītās attiecības ar māti, slavenu aktrisi, Irinu Arkadinu, kuru atveido Maija Doveika. Viņai šis ir stāsts par attiecībām. Attiecībām ar bērnu, ar vīrieti, ar vecumu un karjeru.

Maija Doveika, izrādē Irina Arkadina

Savā ziņā šī loma ir veltījums sev un citām aktrisēm ar visām tām klapatām. Ko tas prasa ziedot un visas neglītās puses.

Par šo slavas apvīto aktrises dzīvi tomēr sapņo jaunā meitene Ņina. Un viņas pieredze parāda, pie kā var novest emocionālā atkarība un nespēja būt pašpietiekamam. Viņas atveidotāja aktrise Alise Danovska akcentē, ka viņas varone neapzinās, kas ar viņu īsti notiek, viņa netur dzīvi grožos, bet dzīve viņu mētā. Viņas domāšanas kļūda ir tā, ka viņa tik ļoti iet uz sapni, ka neapzinās, ka tas viņu ved kaut kur citur.

Tāpat arī izrādes režisors Elmārs Seņkovs apdomā, kāpēc ir izvēlējies iestudēt šo izrādi.

Elmārs Seņkovs, režisors

Varbūt esmu nenormāls, ka es viņu iestudēju. Varbūt citi režisori baidījās. Teātri vispār var taisīt tikai par cilvēkiem un priekš cilvēkiem. Nevis par kaut kādām tukšām frāzēm.

Šī ir tikai otrā reize, kad Nacionālajā teātrī iestudēta Čehova ”Kaija” – pirmoreiz tas notika pirms 57 gadiem. Seņkova iestudējums pirmizrādi piedzīvo šovakar teātra Jaunajā zālē.

Foto

1 komentārs