Kā izturēt pašizolāciju un nepazaudēt veselo saprātu laikā, kad atrodies mājās? Baibas Sipenieces-Gavares 15 punktu plāns

3 komentāri
Kā izturēt pašizolāciju un nepazaudēt veselo saprātu laikā, kad atrodies mājās? Baibas Sipenieces-Gavares 15 punktu plāns
PUBLICITĀTES FOTO

Radio un TV raidījumu vadītāja Baiba Sipeniece-Gavare atgriezusies darbā pēc 14 dienām pašizolācijā, ko kopā ar ģimeni ievērojusi pēc atgriešanās no Austrijas. Baiba neslēpj, – dzīve ieslēgtam četrās sienās var būt pārbaudījums pat visstiprākajai personībai. Skaties.lv lasītājiem, kurus dzīve jaunajos apstākļos jau dzen izmisumā, var noderēt padomi no Baibas pieredzes, kā veidot savu dienu, disciplinēt sevi un nepazaudēt veselo saprātu, ja atrodies pašizolācijā vai strādā no mājām.

Baiba Sipeniece-Gavare: Mīļie, jūs neesat vieni! Atbalstīsim viens otru, un tas beigsies

IZVEIDOT DIENAS PLĀNU

‘’Nevajadzētu gulēt līdz pēdējam, bet ik dienas celties vienā laikā, piemēram, astoņos no rīta, lai sevi disciplinētu.’’

IZKUSTĒTIES

‘’Vajadzētu piespiest sevi uz kaut kādām fiziskām aktivitātēm, nav svarīgi, kādām. Es, piemēram, ik rītus ieslēdzu atskaņotāju un Elvisa Preslija mūzikas pavadībā griezu ap vidukli riņķi.

Internetā ir daudz aplikāciju, kurās atrast dažādus vingrojumus. Izritini jogas paklājiņu un taisi. Un nav svarīgi, kā tu taisi, tas nevienam nav jāredz! Galvenais ir darboties.’’

UZSTĀDĪT MAZO MĒRĶI

‘’Piemēram, es izvirzīju sev mērķi nedēļas laikā uz vienas kājas nostāvēt vienu minūti, lai trenētu līdzsvara izjūtu. Mērķim jābūt nelielam, sasniedzamam, nav katram jāmēģina nostāties špagatā.’’

IZVEIDOT LAIKA ATSKAITES SISTĒMU

‘’Ja esi pašizolācijā, jāatrod kādu lielāku vietu, kur ik dienas nosvītro dienu, kas tajā pavadīta. Man tādas bija divas – kalendārs pie sienas, kā arī tāfele, kurā skaitīju šīs 14 dienas.

Tas ir smuks rituāls un palīdz pašizolācijas laikā nesajukt dienās. Tas tevi savāc un disciplinē.’’

IZVIRZĪT DARBUS KATRAI DIENAI

‘’Šo laiku var pārvērst par laiku, kad sakārtot skapi, padarīt atliktos sadzīves darbus. Tagad mums ir super lieta, ko darīt – nolikt ziemas drēbes un izvilkt no skapjiem vasaras garderobi, notīrīt apavus.

Pati pavadīju veselu dienu, kārtojot drēbes. Tā kā iepriekšējos mēnešos mans grafiks bija pārsātināts, šis beidzot bija laiks tam pieķerties.’’

NESTAIGĀT PIDŽAMĀ

‘’Arī tiem, kuri dzīvo vieni, nevajadzētu visu dienu staigāt pidžamā. Tas, ka pārģērbies dienai, disciplinē tāpat kā skolas forma, pārģērbšanās rada sajūtu, ka esi gatavs dienai.’’

IZIET ĀRĀ (JA NEESI KARANTĪNĀ)

‘’Ja cilvēks neatrodas pilnīgā karantīnā, svarīgi ik dienas atrast to stundu vai pusstundu, kad iziet ārā, noķert dabu aiz astes. Sajust, kā pūš vējš, kā kokiem lapas čab, kā dzīve turpina iet uz priekšu.’’

DIENAS IZSKAŅĀ SANĀKT KOPĀ AR ĢIMENI

‘’Sākumā visu ģimeni kopā saucu ar varu – pavakarēt, uzspēlēt ‘’duraku’’, ‘’Latviju’’. Saprotams, ka tīņiem jau ir savas darīšanas, bet vajag tā sanākt kopā un darīt.

Savukārt tiem, kuri dzīvo vieni, obligāti jāredz citi cilvēki, ne tikai jādzird. Jāsatiekas caur ‘’Skype’’ vai ‘’WhatsApp’’, jāizvadā pa māju, jāparāda, kā paši izskatās.

Ir jāredz cilvēkus, pat ja tas notiek virtuāli. Lai ik dienas ir motivācija saģērbties, savākties, sataisīties.’’

PIERAKSTĪT IZJŪTAS

‘’Neesmu liela rakstītāja, bet mēģināju tajā pašā ‘’Instagram’’ aprakstīt, ko daru, izjūtas. Ikvienam varu ieteikt pierakstīt sev nelielu dienasgrāmatu. Kaut vai divus teikumus ik dienas.

Vajag to no sevis ‘’norakstīt’’, vēl jo vairāk, ja nav, kas uzklausa – uztici to papīram.’’

NOROBEŽOTIES NO SLIKTĀM ZIŅĀM

‘’Pietiek reizi dienā palasīt ziņas, lai iegūtu jaunāko informāciju, bet nevajag barot sevi ar nepatīkamām ziņām, sīki pētot, kas notiek smagāk skartās valstīs. Tas šajā brīdī nepalīdzēs.

Arī grāmatas, filmas, seriālus, ko skatāmies, izvēlamies tādus, kas raisa pozitīvās emocijas, ne kutina nervu galus.

Arī pati uz kādu laiku esmu atteikusies no iemīļotiem seriāliem, kuros ir smags sižets. Lai arī esmu dažu šo seriālu cienītāja, šis man nebūs laiks smagam sižetam.’’

ATBALSTĪT VIENAM OTRU

‘’Man ļoti palīdzēja, ka uz maniem ierakstiem ‘’Instagram’’ atsaucās tādi paši cilvēki, kuri arī atradās pašizolācijā.

Mums visiem svarīgi zināt, ka neesam vieni, neesam atstumti. Mēs neesam ‘’izvilkuši nelaimīgo lozi’’. Mums tas vienkārši jāizdzīvo, un vajag vienam otru uzmundrināt.

Biju patīkami pārsteigta par atbalstu, ko saņēmu – draugi vaicāja, vai nevajag ko atvest, lai arī zināja, ka mums ir, kas piegādā pārtiku.

Svarīgi vienam otru uzmundrināt, radīt sajūtu, ka, ja nu kas, es te esmu. Ja tev ir bēdas – zvani jebkurā laikā, ja vajag ko aizvest – aizvedīšu.’’

SAPRAST, JA UZNĀK ‘’MELNIE’’

‘’Protams, ka arī mūsu ģimenē šo 14 dienu laikā kādam uznāca melnāki brīži. Pārējiem šādos brīžos vajag saprotoši izturēties.

Ļaut saplēst glāzi, mazgājot traukus, ļaut novadīt negatīvo enerģiju. Es pati šo 14 dienu laikā divas dienas pavadīju iekšējā izolācijā no ģimenes. Man tas bija nepieciešams, un tas tika saprasts.’’

IEPRIECINĀT UN ATBALSTĪT SAVĒJOS

‘’Brīžos, kad jūti, ka tavējiem grūti, vajag piedāvāt palutināt. Pasūtīt picu ar drošu bezkontakta piegādi. Piedāvāt uztaisīt masāžu – māki vai nemāki, tas nav svarīgi. Piedāvāt nokrāsot vai ieveidot matus. Vienkāršas lietas.’’

DARĪT KAUT KO SABIEDRĪBAS LABĀ

‘’Mana vīra mazmeitiņa atrodas ārzemēs, un viņš šajā laikā sāka ierunāt pasaku – lasīja priekšā ‘’Doktoru Dūlitlu’’, ko nosūtīja ik vakaru arī draugu un paziņu bērniem. Tas izveidojās par rituālu, ko šie cilvēki ļoti gaidīja, un redzēju, ka arī vīram tas sagādā prieku, rada jaunu motivāciju izturēt šo laiku.

Kad grāmata bija izlasīta, redzēju, ka viņš mazliet saskumst, un nekavējoties mudināju ķerties pie nākamās.

Nav svarīgi, vai tev ir talants, vai nav, svarīgi ir vairot pozitīvo šajā laikā. Šis ir lielisks brīdis, kad izmantot viedierīces, lai padarītu līdzcilvēku ikdienu pozitīvāku.’’

NOVĒRTĒT MAZOS PRIEKUS UN PĀRSTĀT KALT PLĀNUS

‘’Dariet lietas, kas jums sagādā baudu – adiet, šujiet krustdūrienā. Es, piemēram, izšuju – ņemu un izšuju, nedomājot, kur pēc tam to visu likšu.

Un nesmīdinām Dievu – neplānojam lielus plānus. Nodzīvojam dienu, pasakām par to paldies un dzīvojam nākamo. Jo šobrīd kaut ko plānot nav mūsu varā.’’