Komentāri

D vitamīns ir “pirmais dzīves vitamīns” – šo neapgāžamo patiesību zina katra māmiņa. Ārsti to rekomendē dot visiem mazuļiem jau pēc pirmā dzīves mēneša. Taču ne visi mēs zinām, ka D vitamīns ir nepieciešams arī mums – pieaugušajiem. Raidījumā Māmiņu klubs mītus un patiesības par D vitamīna nozīmi mūsu veselībā skaidro ģimenes ārste Inese Kuģe.

D vitamīnu satur – olas dzeltenums, aknas, dažādas zivis (lasis, sardīnes, siļķes u.c.). Piens, sviests, siers, jogurts.

Mīts Nr. 1

Organismam nepieciešamo dienas devu var uzņemt ar uzturu.

Patiesība

Zināmā mērā šis mīts ir patiesība, taču – vai šī deva ir pietiekama.

Mīts Nr. 2

D vitamīns un zivju eļļa ir viens un tas pats.

Patiesība

D vitamīns ir zivju eļļas sastāvdaļa, taču zivju eļļu ir jāuzņem pilnīgi citu iemeslu dēļ – omega 3 taukskābju dēļ. Lai attīstītu bērnam smadzenes, to darbību, veicinātu viņa garīgo attīstību.

Foto

Mīts Nr. 3

D vitamīnu var uzņemt vasarā un ar to pietiek visam gadam.

Patiesība

Bez saules dabīga D vitamīna attīstība nav iespējama. Vai mūsu platuma grādos saules ir pietiekami? Cik bieži mēs vispār uzturamies saulē? Nereti – vien pāris nedēļas gadā. Pa šo laiku nav iespējams veidot D vitamīna ”uzkrājumus” visam gadam.

Mīts Nr. 4

D vitamīna trūkums tiek saistīts ar nogurumu. Ja nogurumu neizjūtam, D vitamīns nav jālieto.

Patiesība

Nogurums ir viens no “rādītājiem”, bet ne tikai. Nogurumu cilvēks izjūt, bet tiešā veidā neizjūt to, kā strādā viņa aknas, nieres u.c. orgāni, kam svarīgs D vitamīns.

Mīts Nr. 5

D vitamīns nepieciešams tikai bērniem līdz noteiktam vecumam.

Patiesība

Protams, D vitamīns bērniem ir ļoti nepieciešams. Tam nav alternatīvas. Taču daudzi pētījumi norāda, ka D vitamīnam ir ļoti svarīga loma cilvēka veselībā visā dzīves garumā.

Video

Lasi vēl