Demokrātiskais sporta veids – skriešana: padomu ceļvedis iesācējam

Pievienot komentāru
Demokrātiskais sporta veids – skriešana: padomu ceļvedis iesācējam
PRIVĀTAIS ARVĪVS

Teju ikviens no mums jaunu gadu sāk ar kādu apņemšanos, kādam mērķis ir atbrīvoties no liekajiem kilogramiem, kādam – dzert vairāk ūdens, kādam – iegūt perfekti slaidu figūru pirms vasaras sezonas. Gan ziemā gan vasarā ielās un parkos redzam skriešanas entuziastus, un, iespējams, nejauši pieķēri sevi pie domas, ka vēlies sākt skriet, bet nezini, ar ko sākt. Ir īstais laiks! Skaties.lv aicināja uz sarunu ultramaratonistu Andri Ronimoisu, kurš atklāj lietas par skriešanu, kas jāzina pirms sāc šņorēt botas.

Ar skriešanas padomiem un pirmajiem soļiem skriešanas sportā iesācējiem portālam Skaties.lv dalās profesionāls taku skrējējs un ultramaratonists Andris Ronimoiss – pirmais latvietis, kurš 2018. gadā uzvarējis kalnu ultramaratonā “Madeira Island Ultra Trail” Madeiras salā un kurš pats ar skriešanu sāka nodarboties 2012. gadā

Sāc ar iešanu un… dziesmu!

”Ja cilvēks grib nodarboties ar skriešanu, tad jādara lēnām un prātīgi,”  stāsta Andris Ronimoiss, kurš norāda, ka tas ir pirmais svarīgais aspekts, kas jāsaprot cilvēkam, kurš vēlas sākt skriet. Svarīgi sākt ar zemu intensitāti. Nedrīkst skriet ilgi, jo, kā uzsver Andris, tādā veidā cilvēks var ātri iedzīvoties traumās. Lai jaunais skrējējs zinātu, ka tiek ieturēts pareizs temps, viņam ir jāvar skrējiena laikā brīvi runāties, pat dziedāt. Andris iesaka sākt ar iešanu vai braukšanu ar velo, lai sagatavotu savu ķermeni.

Starta skriešanas formula – ”trīs reizes nedēļā pa 40 minūtēm.” Vēlams sākt ar 10 minūšu iešanu, pārejot lēnā skrējienā. Pēc tam, kad jaunais skrējējs ar skriešanu nodarbojies mēnesi, pie slodzes iespējams likt klāt 5–10% no skriešanas laika.

Vai visi drīkst skriet?

Sporta veids, ar ko var nodarboties visi. Tomēr ir jāņem vērā dažādas nianses. Viena no tām – tava ķermeņa uzbūve. ”10–12 gadus veciem bērniem noteikti nevajadzētu  nodarboties ar skriešanu,” uzsver Andris. Kā ir ar vecāka gada gājuma cilvēkiem, kuri nu izlēmuši sākt skriet?

Ir jāsaprot, kāda ir fiziskā sagatavotība, tātad kāds ir veselības stāvoklis. ”Vecāka gadagājuma cilvēkiem sākt būs grūti, viņiem vērtīgāks sporta veids būs nūjošana,” iesaka Andris. Ja ir aizdomas par veselības problēmām, noteikti jāvēršas pie ārsta. Andris iesaka iziet slodzes testu un vērsties pie sporta speciālista, nevis ģimenes ārsta.

”Nelēkā” no viena sporta veida uz otru

Ja ir iepriekšēja pieredze skriešanā un fiziskas aktivitātes nav gluži svešas, uzsākt skriet būs vieglāk. ”Pārnākt no viena sporta veida uz otru sporta veidu ir viegli, bet jāņem vērā, ka sirds var netikt līdzi,” atgādina Andris, ka jāsāk ar zemas intensitātes skriešanu. Lai gan skriešana ir diezgan traumatisks dzīvesveids, svarīgu lomu spēlē fiziskā sagatavotība.

Lai neiedzīvotos traumās – daži zelta likumi

Ķermenim noteikti jāiesildās, lai neiedzīvotos traumās. 5 minūtes jāveltī ķermeņa dinamiskai – jāizvēzē kājas un jāapļo rokas. Andris akcentē, ka vēl svarīgāka ir ķermeņa atsildīšanās pēc skriešanas. Katram vingrinājumam jāveltī 20-30 sekundes, lai ķermenis sāktu atjaunoties un saprastu, ka šodienas skriešanas treniņš ir beidzies.

Lai neiedzīvotos sporta traumās, svarīgi ir skriet lēni un prātīgi. Tāpat nav vēlams skriet karu dienu. Problēmas var rasties, ja cilvēks skrien par ātru un par daudz. Traumas var rasties tad, ja, piemēram, viens ķermeņa muskulis ir pārāk stiprs, bet otrs – pārāk vājš. Andris uzsver, ka traumas parasti rodas pirmajā skriešanas gadā. Tomēr, ir vēl kāds svarīgs aspekts – miega trūkums arī var kalpot par pamatu sporta traumām! Cilvēkam miegam jāvelta vismaz 7 stundas. Noteikti jāpievērš uzmanība arī uzturam, iekļaujot uzturā gan olbaltumvielas, gan ogļhidrātus.

Skriešanas apģērba ”starta komplekts”

Galvenais, lai ir ērti! Svarīgi ir apģērbties atbilstoši laika apstākļiem. Ziemā – vairākas apģērba kārtas, bet tā, lai nav pārāk karsti vai pārāk auksti. Vasarā – ērti šortiņi un noteikti arī cepure, kura pasargās tevi no pārkaršanas! ”Svarīgi ir izvēlēties sporta apakšveļu, jo tomēr tas ir komforts,” tā Andris norādot, ka cena nav tik nozīmīga. Tomēr viņš atzīst – jo dārgāka, jo labāka.

Kā ir ar apaviem? Ja gribi skriet pa asfaltētu ceļa segumu, izvēlies tam piemērotus skriešanas apavus. Ja skriesi pa meža takām vai parkiem, kur ceļš nav līdzens, tad nevajag izvēlēties pārāk ”mīkstus” apavus, jo tie nepasargās kāju no kustēšanās un potītes sastiepuma. Tāpat Andris norāda, ka svarīga ir apavu zole – tai ir jābūt piemērotai ceļa segumam.

Kāpēc tik bieži ”sarauj sānu”?

Elpošana ir skriešanas pamats! Turklāt – pareiza. Skriešanas laikā iespējams saraut sānu tad, ja cilvēks pirms tam ir daudz ēdis vai ēdis, kā arī tad, ja skrienot par daudz saelpojas. Lai izvairītos no šādām problēmām, jāievēro elpošanas ritmi. Svarīgi ir skriet un elpot, balstoties uz soļu skaitu. Ja tomēr sāns ”sarauts” pārāk stipri, apstājies, veic pāris dziļas ieelpas un izelpas.

”Man riebjas skriet!” Kā sevi motivēt?

Iespējams, pēc laika sevi pieķersi pie domas – ”Man riebjas skriet!”

”Tas var notikt tad, ja cilvēks skrien pārāk ātri, dara visu pārāk ātri, taču skriet var iemācīties arī lēnām un prātīgi,” atgādina Andris. Ja cilvēks skriešanas sportam pieķeras pārāk azartiski, pēc neilga laika jaunais hobijs var apnikt. Iespējams, skriešana apniks arī tad, ja to dari kāda mērķa vārdā, piemēram, atbrīvoties no liekajiem kilogramiem.

Šādā gadījumā motivāciju saglabāt var būt ļoti grūti. ”Es izbaudu šo procesu, kā arī man palīdz atrašanās starp citiem skrējējiem,” par savu motivāciju stāsta pats Andris. Skriešana ir arī veids, kā iepazīt jaunas vietas.

Konkrētas barjeras, pēc kuras pārkāpšanas, cilvēks var teikt, ka, jā, skriešana ir kļuvusi par daļu manas ikdienas, nav. Ja cilvēks sevi domās jau ir nosaucis par skrējēju, tad par to viņš arī ir kļuvis, un cilvēks var teikt, ka skriešana ir kļuvusi par daļu no viņa ikdienas.

Seko līdzi savam skrējienam telefonā!

Mūsdienas ir pieejamas daudz un dažādas aplikācijas, kurās var sekot līdzi noskrietajai distancei, sadedzinātajam kalorijām, sirds ritmam, piemēram, ”Endomondo”, ”Nike Run Club”. Ja cilvēks izlēmis sekot līdzi savām skriešanas gaitām, tad telefona aplikācijā redzamie cipari var būt labs veids, kā gūt motivāciju. Andris uzsver, ka tas noteikti ir labs veids, kā iegūt statistiku. ”Sporta pulkstenis gan ir daudz efektīvāks,” tā savos padomos dalās Andris.

Andra moto – ”Izbaudi procesu!” Lai gan koronavīrusa ierobežojumu dēļ atcelti vairāki skriešanas pasākumi un sacensības, viņš uzskata ka sacensības tomēr ir tikai bonuss, jo skrējiena laikā tiek gūtas patiesas emocijas.