7 komentāri
Danilāns: Jāizvairās no latviešu “zelta likuma” apēst visu, kas uz šķīvja
Foto: LETA

Teju puse Latvijas iedzīvotāju regulāri ēd vakariņas vēlāk nekā ieteicams. Profesors Anatolijs Danilāns un uztura speciāliste Ilze Lutere nāk klajā ar ieteikumiem, lai vēlās vakariņas atstātu pozitīvu ietekmi uz organismu.

Lai arī pēdējā laikā sabiedrībā arvien vairāk runā par uztura ietekmi uz dzīves kvalitāti, liela daļa Latvijas iedzīvotāju cieš no dažādām gremošanas problēmām, ikdienā piekopjot organismam kaitīgus uztura paradumus.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

To, kā pareizi ēst vakaros, skaidro gastroenterologs, profesors Anatolijs Danilāns.

”Zinātnieki ir noskaidrojuši, kāpēc vakaros gribas ēst – resnā zarna ir endokrīnais orgāns, kas izdala hormonu, kurš mazina apetīti. Ir cilvēki, kam šis orgāns vakara pusē izstrādā šo hormonu, taču dažiem cilvēkiem šis orgāns neizstrādā šo hormonu, tāpēc arī gribas ēst.

Anatolijs Danilāns

Anatolijs Danilāns
Gastroenterologs

Un galvenais secinājums ir tāds, ka cilvēks apaļīgs paliek nevis tāpēc, ka ēd vakaros, bet gan tāpēc, ka ēd vakaros pārāk daudz. Tāpēc nav svarīgi, kurā diennakts daļā ēd, bet gan cik daudz ēd – ēšana vakarā nav kaitīga, kaitīga ir pārēšanās.

Vajadzētu ēst nesteidzoties, maziem kumosiem, kā arī nevajadzētu ievērot latviešu “zelta likumu”, ka nevajag neko atstāt uz šķīvja. Drīkst un pat vajag! Apēdot visu, pat ja negribas, mēs savai veselībai izdarām ļoti lielu ļaunumu,” pareiza uztura nozīmi uzsver Danilāns.

Arī uztura speciāliste Ilze Lutere uzskata, ka ēšana vēlu vakarā nav kaitīga, galvenais jābūt sabalansētam uzturam.

”Vakara ēdienam labāk būtu nepieciešams sastāvēt no olbaltumvielām un no dārzeņiem, izslēdzot ogļhidrātus, ko satur graudaugi. Tas, ko vakarā noteikti nevajadzētu ēst, ir taukvielām bagāti ēdieni – miltu produkti un saldumi, tajā skaitā, konditorejas izstrādājumi, jo ar saldumu kāri vakaros varētu vilkt paralēles ar cukura līmeni organismā. Ja vakarā cukurs ir nokritis uz zemākās fizioloģiskās normas robežas, tad gribot vai negribot, mūsu ķermenis darīs visu, lai cukura līmeni organismā nostabilizētu normālā vidējā daudzumā.

Tāpēc, lai varētu ierobežot svaru, un tas nenāktu vairāk klāt, ir trīs vienkārši paņēmieni, kur viens no tiem būtu jāievēro. Pirmais – ēst tikpat, bet kustēties mazliet vairāk nekā esam ieraduši; otrais – ēst mazāk, bet fiziskās aktivitātes paliek kā līdz šim; trešais – mazliet mazāk ēst un mazliet vairāk kustēties,” norāda Lutere.

Foto: dārzeņi un augļi ēdienkartē. Skat, cik tas ir daudzveidīgi!

TOP komentāri

  • Madara
    +3 +3 0

    Madara

    Pirms krāmēt pilnu šķīvi būtu labi saprast, vai tas viss patiešām ir jāapēd. Zinātāji iesaka, ka galvenajam ēdienam jābūt tik pat lielam cik kunģis. un normāla cilvēka kuņģis ir kulaciņa lielumā. Šis ieteikums gan neattiecas uz zaļumu salātiem. Tos gan drīkst ēst cik lien iekšā.
  • atceros...
    +1 +1 0

    atceros...

    ka vecmamma mums, bērniem, mācīja likt mazāk ēdiena uz šķīvja, vajadzības gadījumā, papildinot, bet uz šķīvja gan neko neatstāt...un nekad par ēdienu neteikt, ka negaršīgs, ja kas neiet pie dūšas, vienkārši neņem un neēd!...tāpēc vēl, šobaltdien, joprojām ir dziļa pietāte pret ēdienu...
  • Edgars Čaplinskis
    +1 +1 0

    Edgars Čaplinskis

    mums tikums ir ne tikai apēst visu kas ir uz sava škīvja bet arī apēst to ko neapēda klāds no bērniem vai vīrs jeb sieva
    ja ārzemēws vairākums neskatītos un izmestu tad pie mums gan noēdīs arī kaimiņa škīvi jo žēl mest arā

    bet tā labāk ielikt tik cik tev vajag apēst un ja nepietika pielikt klāt vēl un to paša ēdiena katru kumosu kā mionimums 25 reizes sakošļāt jo mēs parasti pieraduši ātri nekošļājot visu norīt un pat garšu nesajust

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Džina popularitāte pasaulē pieaugusi pēdējos 10 gados, bet Latvijā – tikai pēdējo gadu laikā. Pēc Starptautiskā Vīnu un stipro alkoholisko dzērienu reģistra (IWSR) 2017. gada datiem džina patēriņš 2016. gadā ir audzis par 15% (pret 2015. gadu). Šodien džins ir viens no populārākajiem un izplatītākajiem alkoholiskajiem dzērieniem pasaulē. Tam ir dažādi garšu veidi, tomēr vispopulārākais nemainīgi ir tradicionālais džins –  ar izteiktu un patīkamu kadiķogu garšu.

Lasi vēl