Barbijai šodien 60 gadu jubileja

0 Komentāru
Barbijai šodien 60 gadu jubileja
PM/EMF/SCANPIX

Ikoniskajai rotaļlietai – lellei Bārbijai – šodien ir 60 gadu jubileja. Pirmā Bārbija parādījās 1959. gada 9. martā Ņujorkā.

Jau 60 gadus Barbija iedvesmojusi meitenes būt, par ko vien vēlas. Princese vai prezidente, astronaute vai zooloģe – šī pasaulslavenā lelle iemiesojusi vairāk nekā 200 profesiju, un to skaits arvien turpina augt.

Arī Latvijā Barbija ir bijusi iedvesmas avots un labākais spēļu biedrs virknei meiteņu, kuras ļāvušās sapņiem kļūt par ko vien pašas vēlas.

”Mana Barbijas filozofija bija vienkārša: lai, spēlējoties ar lelli, mazā meitene varētu saprast, ka var kļūt, par ko vien vēlas. Barbija vienmēr ir uzsvērusi, ka sievietei ir izvēle,” teic lelles Barbijas radītāja Ruta Hendlere.

Atklājot, ka zīmols neuzrunā jaunās tūkstošgades mammas, kuras vēlas saredzēt konkrētu zīmola mērķi, tā izstrādātāji kritiski izvērtēja situāciju un ķērās pie darba, lai atgrieztos pie pamata – Rutas Hendleres sākotnējās ieceres par lelles būtību.

Pirmās ievērojāmās pārmaiņas tika īstenotas 2015. gadā, kad Barbijas garderobē tika ieviestas kurpes bez papēžiem – pirmo reizi Barbija nestaigāja tikai augstpapēžu apavos! Barbiju klāstu dažādoja citi ādas toņi, matu krāsas un sejas panti.

Nedaudz vēlāk tika izstrādāta iniciatīva ”Iztēlojies iespējas”, kas saņēma plašu atzinību un iepazīstināja jaunu mammu un meiteņu paaudzi ar slaveno saukli ”Tu vari būt, kas vien vēlies”.

Pēc dažiem mēnešiem, 2016. gada janvārī, žurnāls ”Time” ar vāka tekstu ”Vai mēs varētu beigt runāt par manu ķermeni?” iepazīstināja pasauli ar Barbijas jaunajām ķermeņa aprisēm – pilnīgu, garu un smalku ķermeņa formu. Zīmolam tas bija nozīmīgs brīdis, visā pasaulē par to tika radītas vairāk nekā 4 miljardi publikāciju.

Kopš 2015. gada Barbijas modes lellēm bijuši vairāk nekā 100 dažādi ādas toņi, etniskās iezīmes, matu tekstūras, acu krāsas un pat sejas formas.

Rodot pierādījumus tam, ka tēva iesaistīšanās meitas iztēles rotaļās veicina bērna sociālo, intelektuālo un emocionālo attīstību, zīmols vērsās pie vecākiem ar kampaņu ”Tēvi, kuri spēlējas ar Barbiju”, lai turpinātu iedvesmot un atbalstīt meitenes.

Šoruden zīmols sāks kampaņu ”Sapņu plaisa”. Ir kāds kritiskais brīdis – starp 5 un 6 gadu vecumu, kad meitenes tiecas uzskatīt, ka ir mazāk izcilas nekā zēni. Lai pievērstu tam uzmanību, vecākiem tiks prezentēti pētījumi un sniegti padomi, kā palīdzēt meitenēm pārvarēt šo ”sapņu pārrāvuma” posmu.

Viens no veidiem, kā palīdzēt meitenēm noticēt, ka viņas ir īpašas, ir kā paraugu rādot izcilas sievietes, kuras spēj pārkāpt robežas, kurām ir atšķirīga pagātne un kuras pārstāv dažādas jomas. Kopš 2015. gada zīmola attīstītāji ir izvirzījuši sev mērķi rādīt meitenēm vairāk paraugu – varoņu sieviešu – lai iedvesmotu un motivētu iztēloties savu nākotni.

Dažas no ievērojamām sievietēm, ko zīmols ir godinājis savā programmā ”Varones” iepriekšējos gados, ir Lielbritānijas olimpiskā boksere Nikola Adamsa, ASV olimpiskā paukotāja Ibtihaja Muhamada, ķermeņa aktīviste un modele Ešlija Greiema, pirmā Amerikas Baleta teātra galvenā balerīna afroamerikāniete Mistija Koplenda un filmas ”Selma” režisore Ava Davernjē.

Šogad, vēlēdamies parādīt meitenēm vēl vairāk iedvesmas stāstu, zīmols prezentēja vietni barbie.com/rolemodels un iepazīstināja ar ”Sieviešu iedvesmotāju” leļļu sēriju – Amēliju Ērhārtu, Frīdu Kālo un Katrīnu Džonsonu.

Lelle kā popkultūras momentuzņēmums

Pirmā Barbijas sērijas afroamerikāņu lelle bija Frānsija, kas radīta 1967. gadā (kolekcionāri to bieži dēvē par melno Frānsiju). Tai 1968. gadā sekoja Runājošā Kristija un 1970. gadā – Džūlija, kas radīta, iedvesmojoties no Daiahanas Kerolas slavenās televīzijas varones Džūlijas Beikeres.

Tajā pašā gadā tika radīts arī Kristijas draugs Breds – pirmā melnādainā vīriešu dzimuma lelle Barbijas sērijā. 1975. gadā tiek izveidotas lelles Kara un Kērtiss.

Pirmā melnādainā lelle, vārdā Barbija, tiek laista klajā 1980. gadā līdz ar ”Pasaules leļļu” sēriju, kurā ietilpst Barbijas lelles no visas pasaules – tās pārstāv vairāk nekā 45 dažādas tautības un ir ar dažādām ādas krāsām, matu krāsām un sejas pantiem, kā arī ir ieģērbtas tradicionālos tērpos, kas parāda attiecīgās valsts vēsturi.

Kopš 20. gs. 80. gadiem uzņēmums ”Mattel” Barbijas sērijā turpina ieviest kultūru dažādību, veidojot Barbijas draugus un varoņus ar aziātu, spāņu, afroamerikāņu, kā arī etnisko saplūsmju iezīmēm. Kopš 2015. gada radīts vairāk nekā 100 leļļu ar atšķirīgiem ādas toņiem, sejas vaibstiem, matu krāsu, stilu un acu krāsu. Tas padara Barbiju par visplašākajā atšķirību gammā pieejamo lelli tirgū.

Kopš pirmsākumiem 1959. gadā Barbija kļuvusi par starptautisku tēlu un mūzu. Tā turpina iedvesmot iztēles lidojumus un būt par sarunu tematu visā pasaulē. Barbijā var saskatīt dažādu laikmetu nospiedumus – no sieviešu pirmajām uzvarām līdz slaveniem sadarbības pasākumiem. Šī lelle ir kā popkultūras momentuzņēmums. Barbija ir radīta, lai parādītu meitenēm, ka arī sievietēm pieder izvēle. Šī lelle allaž ir iedvesmojusi meitenes saskatīt katrai sevī neierobežotas iespējas.

Barbija ir bijusi uzticības persona veselai meiteņu paaudzei un rosinājusi kāpt pāri sabiedrības stereotipiem, darbodamās vairāk nekā 200 profesijās – Barbija aizlidoja uz Mēnesi, pirms to izdarīja cilvēks, viņa kandidēja uz prezidenta amatu, pirms to uzdrīkstējās Amerikas sieviete, viņa ir strādājusi par robotikas inženieri, arhitekti, veterinārārsti, zobārsti, astronauti, paleontoloģi, videospēļu izstrādātāju, izpilddirektori, reperi un nemitīgi turpina aicināt meitenes izmēģināt arvien jaunas profesijas.

Barbija ir bijusi pasaules vadošo modes mākslinieku mūza, un zīmolam ir bijusi sadarbība ar vairāk nekā 75 citiem starptautiskiem zīmoliem un jaunajiem dizaineriem, piemēram, ”Moschino”, ”Matty Bovan”, ”Nasir Mazhar”, ”Roksanda Ilincic”, ”Karl Lagerfeld”, ”Comme Des Garçons”. Šo daudzo veiksmīgo sadarbību rezultātā ir radītas unikālas lelles un rīkoti aizraujoši modes pasākumi.

0 Komentāru